Verzakte Leesbrilletjes. - Reisverslag uit Bushenyi, Oeganda van Nathalie Arinda Jonkergouw - WaarBenJij.nu Verzakte Leesbrilletjes. - Reisverslag uit Bushenyi, Oeganda van Nathalie Arinda Jonkergouw - WaarBenJij.nu

Verzakte Leesbrilletjes.

Door: nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

05 September 2011 | Oeganda, Bushenyi

5 September, 2011

Twee keer was ik hoog zwanger in Augustus en twee keer was er geen druppel water te bekennen... nu ik eens niet zwanger ben in augustus komt het water met bakken uit de hemel iedere dag... aangezien we daardoor niet meedoen aan de hongersnood die de rest van de regione in de greep heeft klagen we daar verder maar niet over...

Het is gewoon ook weer twee maanden geleden dat ik een bericht plaatste op de web... gek... ik dacht deze keer toch echt dat het nog niet zolang geleden was... de tijd neemt een loopje met me?? Zo word ik wel in hoogtempo oud(er) – maar ja, dat heeft de leesbril die ik since vorige week heb ook al onderstreept.

The Famous Five
De TopDrie van de FamousFive gaat sinds vandaag weer naar school. De vakantie tussen de tweede en laatste schooltermijn zit er weer op... een soort examen in ‘life without housegirl’?? Ik denk dat ik geslaagt ben... als je me op crediet geeft dat ik niet voor Silent Voices gewerkt heb. Als er ‘gewerkt’ moet worden met de Famous Five over de vloer dan zit het examen resultaat er vrees ik anders uit... iets om over na te denken voor de Grote Vakantie – wat een drukke tijd is voor Silent Voices en wat een examenduur heeft van 2maanden niet van 3weken..

Met Kemba gaat het zo haar gangetje... ze is een leuke vlotte meid. Naar Hansje en Nicole wil ze nog weleens het baasje willen spelen en over Noela en Melvin moedert ze graag maar anders dan dat zou ik niet zo veel over haar weten te vertellen.

Hans is nu heus heel heus 6... en daar mee is ie ‘groot’... zo groot dat ie zich inene wel zelf kan aankleden en even alleen thuis kan blijven en op Broertje letten etc... een verbazing wekkend verstrekkend gevolg van 6-zijn. (zijn verjaardags foto’s staan op http://picasaweb.google.com/naatinuganda).

Nicole is echter ‘nog maar vier’ en met vier hoef je niet eens meer je eigen kont af te vegen... vier is nog klein en dan mag je mama nog met alles nodig hebben... ook voor zaken die je voorheen wel zelf deed...
Ik hoop maar dat haar 5zijn net zo’n schokgolf te weeg brengt als Hansjes 6-zijn... Even geduld svp totaan december.

Noela... what shall we say... ze praat wat af wat meestal gezellig is maar wat ook ‘I beat you’ in het vocabulair heeft... ze heeft een sterk onderscheid in wat ze wenst te verstaan en wat niet - wat niet altijd zo gezellig is. Ze is de kleinste (onder de twee voetigen) maar in vele momenten de luidste en meest in’t oogvallende. Ze doet voor de TopDrie niet onder!
Oh!! En de dame is nu natuurlijk ook een hele twee – daar zal het wel aan liggen – ze had een leuke verjaardag met een (al zeg ik het zelf) een supertaart: een jarig Nijntje (zie http://picasaweb.google.com/naatinuganda)

Melvin... en Melvin groeit gestaag en snel verder. Groot, lekker mollig en lang... hij doet verwoedde pogingen op ‘zitten’ want dat brengt toch wel een erg attractief gezichtspunt met zich mee... nog een week of 6 en dan zal het wel over zijn met de ‘breast milk only’... jammer jammer want dat gemodder met special gekookte maaltjes die geprakt kunnen worden is niet mijn favoriet..

Naats Nukken...
Haha!! Handig dat ik in het vorige bericht even omschreef hoe de dagen nu gaan zo zonder huisgirl... Kon ik het even na lezen... de nog zo nieuwe routine moest al weer plaats maken voor de schoolvakantie waarin alles weer anders moest voor drie weken... vanaf vandaag kan ik echter weer terug vallen op de anders nog nieuwe eerste variatie – ik mag daar nu weer 12 weken in specialiseren : ) .

Dat de tijd een loopje met je kan nemen dat blijkt niet alleen uit de data van de web berichten... het blijkt ook uit het brilletje wat er momenteel op mijn neus staat omdat ik dan de letters op het beeldscherm beter kan lezen (en de nagels van de kinderen weer kan knippen, en weer een draad in een naald kan krijgen)...

En dan ben ik nog grondig ‘verzakt’ ook... wat zo’n heelrijk woord... nederlands is wel een eerlijke taal?? Een heerlijk woord voor een heerlijke state of affairs. Dat Mr Melvin niet gemakkelijk ter wereld kwam daar had ik al melding van gemaakt, dat hij (geholden bij zijn voorgangers) een levenslange stempel bij heeft nagelaten is nu ook bekent. Vakkundig verzakt. Een baarmoeder die zo naar buiten kan kijken, een blaas die om een plaatsje vecht, een endeldarm die de weg niet meer weet... maar ondertussen functioneerd alles (nog) wel – dus ... net als over de regen die we nu eens wel in augustus hebben... daar klagen we maar niet over!!

Er zit maar weinig beweging in mijn Centen van het district... na de 45dgn notice werd mij natuurlijk gevraagt om nog 1 of 2 dagen te wachten... daar heb ik vrijwillig 3weken van gemaakt maar zonder enig resultaat... ‘terug naar de advocaat’ staat op’t programme van deze week..

Oh dear... de tijd neemt weer een loopje met me... het is alweer tijd om de kleine knakkers terug te halen!! T is weer even wennen aan het 4.30 am opstaan en aan de gefixeerde haal/breng tijden... off we go!!

Heel hartelijke groeten aan allen!!

Naat en Co.
Nathalie.uganda@yahoo.com

• 05 September 2011 - 09:44

Moniek:

Meid, hoe doe je dat, zo midden in de nacht opstaan! Ik moet al zuchten dat ik vanaf morgen om 6.30 op moed maar zal dan aan jouw denken en dan stopt mijn gezucht...
    En een brilletje heb ik ook (haha en die verzakking ook, zeker iets te maken met veel kids) maar oud, nee hoor dat zijn we niet! Daar hebben we de tijd toch niet voor en met al die kids moet je wel jong blijven:)

xx
    Moniek

• 05 September 2011 - 10:30

Judith O:

Wat een prachtige bril! Je kjkt er ook zo mooi bij, zo van... wat heb ik nu weer op mijn neus staan! Hahahaha. Even (uit)lachen hoor. Geeft niet toch? En nu ga ik even je picasa foto's bekijken, altijd leuk! X

• 05 September 2011 - 10:35

Judith O Nogmaals:

Ik vind dat Hans ineens zo groot geworden is! Hij is natuurlijk ook al 6 maar dat zie je ook zeg!. Sapperdeflap!

• 05 September 2011 - 18:34

Nelly Bos:

Ik ben perplex als ik lees en op de foto's zie wat je allemaal doet, met een verzakking en al. Wat een creativiteit. Wat een prachtig gezin. Dikkertje Dap mag er zijn hoor, dank zij de Hollandse moedermelk. Baby's zijn bij jou supersnel groot en wijs.
    Liefs, tante Nelly vanaf de camping (in Nederland, dus nat)

• 05 September 2011 - 21:00

Rianne:

Hmmm. Ik blijf vooral veel respect voor je hebben. En aan regen ook hier geen gebrek: bleek het voorjaar toch gewoon onze zomer te zijn geweest en zitten we nu al volop in de herfst. Nou ja, heeft ook wel wat en als 't aan Ben ligt sneeuwt het morgen.

• 02 Oktober 2011 - 11:07

Monique:

jemig, dat klinkt allemaal bekend. 'Gelukkig' overkomt jou dit pas na nummer 5 en ben je de 35 gepasseerd. Ik was de klos na nummer 1 en net 27. Nu richting 52 en heel wat operaties verder. Hoop dat je idd zo optimistisch blijft met 'er valt niets te klagen', want het ging mij toch al snel danig vervelen.......

• 04 December 2011 - 18:15

Monique:

zit met spanning te wachten op een nieuw Arinda family verhaal, duzzzz schrijven maar Naat...
    hier alles ok

• 07 December 2011 - 21:22

Eefju:

ik zie dat ik niet de enige ongeduldige lezer ben! Ik wil ook een update!
    (en je kunt de letters van je monitor ook op extra groot zetten he, mocht je leesbrilletje je niet voldoende ondersteunen....)