Time for Change - Reisverslag uit Bushenyi, Oeganda van Nathalie Arinda Jonkergouw - WaarBenJij.nu Time for Change - Reisverslag uit Bushenyi, Oeganda van Nathalie Arinda Jonkergouw - WaarBenJij.nu

Time for Change

Door: nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

01 Juli 2011 | Oeganda, Bushenyi

1 July 2011,

Oh help... ik kan gewoon niet geloven dat twee maanden vergaan zijn...Hoog tijd voor goed nieuws!!

The Famous Five
Met ‘The Famous Five’ gaat het heel erg goed. Ze zijn allen zo gezond als een vis, met allen evenzoveel energie en goede humeuren.

Kemba: heeft een beetje een lastige tijd op haar nieuwe school omdat ze er door ‘de leider van haar pauze groepje’ uit is gezet... ik geloof niet dat ze weet waarom wat de acceptatie ervan niet gemakkelijker maakt. Maar ‘gepest’ word ze ook niet. Ze is eruit gezet maar de meisjes maken haar niet het leven zuur. Ze zoekt dus nu een nieuw groepje om mee te spelen. Ze vind het geloof ik niet al te erg ‘Ze zijn stom mammy’, ‘ik zoek wel betere’ zegt ze dan.

Hans: gaat zingend naar school, en komt terug met zijn gebruikelijke overdosis energie die ie overigens heel vrolijk eruit gooit thuis met fietsen, schommelen, zandbakken, rondrennen, en zelfs... huiswerk maken. Hij begint heel aardig te lezen en ziet daar de lol nog wel van in ook.

Nicole: gaat ook lekker. We doen een tweede poging om haar snachts uit de pampers te houden wat verrassend goed gaat, maar nog net niet. Ze doet hard haar best nu ik haar een kadootje beloofd hebt als ze 10nachten achter elkaar succesvol is...
Helaas ontdekte ik van de week weer dat haar docent haar forceert met rechts te schrijven wat je onmiddelijk aan haar merkt: niet naar school willen, buikpijn hebben, geen huiswerk willen maken, rampzalig slecht geschreven schoolwerk etc. Aangezien ik er al 4keer eerder aandacht aan heb besteed ben ik nu maar eens boos geworden op de docent... kijken of dat helpt.

Noela: pikt momenteel dagelijks nieuwe woorden op en babbeld er de hele dag lustig op los met de nieuw verworven vocubular. Zo gezellig. Ze heeft echter ook ontdekt dat je ‘Broertje’ kan laten huilen – wat ik net weer wat minder gezellig vind.

Voor Melvin: kunnen nu ook de _ _ _ worden ingevult... zijn naam is Mushabe Melvin Arinda. En hij is een lekkere vette baby!! 8kg reeds... ik vind dat nog altijd een waar wonder dat dat zomaar kan op borstmelk en niets anders! Van 3kg.. naar 8kg.. in 10wkn!!

Naats Nukken...
‘Naats Nukken’ heeft deze keer voor de titel van het bericht gezorgt... het was tijd om zaken eens drastisch anders aan te pakken... Dat ik jarenlang met gezonde tegenzin met ‘housegirls’ gewerkt hebt zal een trouwe lezen niet ontgaan zijn, dat de laatste er met Pasen mee stopte is misschien bij sommige ook nog opgevallen. Dat ik ze nooit fijn heb gevonden daar heb ik denk ik ook nooit doekjes om gewonden... De combinatie van de laatste (leuke meid die we 1,5jaar hadden) die bleek onze huisraad te stelen en te verkopen... het was machine die ik van gordon heb gekregen... de nieuwe auto die op de stoep staat ... en het feit dat ik nu een thuis baan heb... deden mij ineens realiseren dat ik die stelende- liegende- menselijke vaat en was machines niet echt meer nodig had!! Ik heb er even goed over nagedacht en ben toen aan een experiment begonnen wat nu zijn 6de week in gaat en me verrassend goed bevalt.
Ik sta om half 5 op (in het nederlands vriendelijker dan in het Engels waar de ‘vier’ nog in de naam blijft) en doe de afwas, zet het was machine aan, maak de vloeren schoon, doe de strijk, maak juice en zet maaltijden klaar... Dan haal ik de kinders uit bed, in bad, in uniform, aan de ontbijttafel, laad de hele Famous Five in de nieuwe auto en breng er drie naar school.
Bij terug komst mag ik zelf dan even ontbijten en begin dan aan een reeks kleinere karwijtjes die je met twee kleintjes aankunt: varken voeren, vuilemmers legen, bedden opmaken, badkamer opschonen, etc.
Om 10uur val ik dan – als na een sport sessie – op de stoel achter de computer om twee uur te werken (als ik geluk heb heb ik dan een baby sitter), om dan de kleuterklanten alweer te gaan halen.
Samengevat: het is vroeg opstaan en hard werken maar het kan, en het brengt een berg rust en vree in mijn hoofd en de kinders varen er wel bij.
Er is nu een situatie waarin ‘meehelpen’ heel spontaan gewoon gebeurd – wat ik wel zo gezond vind en waarvan ze heel snel opgroeien. Kemba weet nu bijvoorbeeld dat ze strijken heel leuk vind, opruimen minder, en de het varken voeren echt NIET leuk vind. Hansje snapt nu dat alles wat je uit de kast trekt niet vanzelf weer terug loopt en Nicole vind presizie werkjes fijn.
Een hele verandering dus...niet meer iemand die bij je inwoont... meer werk, betere sfeer en fijnere kinderen.

Verder heb ik ook einderlijk mijn ‘nukken’ bij een geraapt tegen mijn vorige werkgever en ben ik naar de adcocaat gegaan om hulp te vragen om de niet betaalde salarissen (2009) er door te drukken. Ik heb gisteren de ‘statutory notice’ bij het district afgeleverd wat zoveel betekend dat ze of binnen 45 dagen betalen er komt een rechtzaak van.

Gordon’s Goodies:
Met applause aan Gordon rijd ik nu niet meer in een uitgebranddeauto maar in een enorme familie-bak – Ipsum- genaamd. In het land van afdingen kan het gek gaan, we hadden helemaal geen intentie om een grotere auto te kopen, maar als die er dan wel staat en je die tot een lagere prijs afgedongen krijgt dan de kleinere dan is de deal natuurlijk wel beslecht. Een 7-zitter: dus de hele familie past erin!

Allright – time is up – er is geen power dus ik moet dit bericht plaatsen voor de battereien leeg zijn. Er staan veleerg leuke fotos op Http:/picasaweb.google.com/naatinuganda die verslag uitbrengen van allerlei events incl mijn verjaardag.

Heel hartelijke groeten aan allen.

Naat en Co.

  • 01 Juli 2011 - 08:16

    Mo:

    wat moet je toch trots zijn met je famous five, ik vind ze amazing!!
    heb je mijn mail nog gelezen over onze kids? amper te vatten dat die ook ooit de leeftijd hadden van jullie koters. Nu 24 en 21 jaar en GROOT!!!
    have fun, be happy en dikke kuzz voor allen Mo

  • 01 Juli 2011 - 08:41

    Eefju:

    even geen tijd om te lezen, dat later, maar wat zijn ze alle vijf toch ontzettend mooi!@

  • 01 Juli 2011 - 10:31

    Tante Miep:

    Bekend Nederlands spreekwoord: morgenstond heeft goud in de mond; dat geldt zeker voor jou. Fantastisch hoe je het nu allemaal 'goed op een rijtje' hebt en de kids varen er wel bij. Goed te lezen dat het jullie goed gaat en geniet altijd weer van de humorvolle verhalen! Keep on goiing!
    Lieve groet Tante Miep

  • 01 Juli 2011 - 16:30

    Moniek:

    Die ochtend race heb je dus niet voor niets jaren geoefent met je fietstochtjes iedere morgen voor dag en dauw (hoewel ik niet aanneem dat je letterlijk je huis door fietst).
    Mooie fotoos van de kids, ze worden groot! Blij te horen dat je zo beter in je vel zit ookal is het drukker voor je,hou ja haaks!

  • 01 Juli 2011 - 18:57

    Maud :

    Lieve Naat,

    Ik denk dat ik Pemme voor een tijdje naar jullie stuur. Zij weegt namelijk met 2,5 jaar nog steeds geen 1o kilo.
    Iedere keer als we in de buurt van de 10 kilo komen. Is er weer een virus wat aan komt waaien en daar gaan de gespaarde kilo's weer.
    En altijd weer een compliment voor jou and the way of live.
    Lieve groeten
    Maud

  • 08 Juli 2011 - 12:40

    Walter:

    Hallo lieve Nathalie,

    wat een kanjer ben je toch, dat je dit allemaal voor elkaar krijgt, met de big 5. Maar neem zo nu en dan ook even tijd voor jezelf. Van harte gefeliciteerd met Mushabe Melvin, een welvarende baby met een mooie Afrikaanse naam. Succes met de acties om je salaris alsnog te krijgen.
    met een hartelijke groet, ook aan Gordon, Walter

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nathalie

Ik wil deze site graag gebruiken om Uganda zo dicht mogelijk naast nederland te leggen. De gelegenheid gebruiken om mensen in nederland toch de kans te geven om met de familie mee te leven en mee te kijken om zo het gemis van de mogelijkheid om fysiek over de komen vliegen kleiner te maken!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 415
Totaal aantal bezoekers 105813

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

The Arinda's in Uganda

Landen bezocht: