Made by Mum... visual - Reisverslag uit Bushenyi, Oeganda van Nathalie Arinda Jonkergouw - WaarBenJij.nu Made by Mum... visual - Reisverslag uit Bushenyi, Oeganda van Nathalie Arinda Jonkergouw - WaarBenJij.nu

Made by Mum... visual

Door: nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

12 December 2011 | Oeganda, Bushenyi

en!! het is gelukt. mijn computer doet het weer en de foto's staan er in volle glory op!! Veel plezier op Http://picasaweb.google.com/naatinuganda

Het laatste bericht van 2011… een jaar met de minste berichtjes… dat zal toch wel het resultaat zijn van de zelfgekoze drukte van ‘life without housegirl’ met een groot gezin in een dominerend handmatig africaans huishouden?? Het zij zo…
Naats Nukken:
‘Made by Mum’!!… ik heb een heerlijk drukke schooltermijn achter de rug waarin ik me eens lekker creatief heb uitgeleeft. Ik vond het ouderlijk bed ineens veel te vol en dus vond ik eindelijk de motivatie om aan de ‘kinderkamer’ te werken… 8jaar na de geboorte van de oudste mocht dat ook welleens?? Alle opgespaarde creativiteit – en alle vrije minuten – verden omgezet in het verven van de muren, het verven van muur decoraties en leuke kleurrijke tafeltjes, en in het uitleggen aan de timmerman hoe ik mijn hoogslapers wilde (met dank aan de nederlandse beddenzaken die hun catalogie online zetten!!). Het resultaat mag er zijn!! Kemba heeft op haar verjaardag de kamer officieel geopend met het doorknippen van een lintje (ze deelt de kamer echter met Hearns en Nicole), de dag waarop ze ook de papier mache pennebak –‘made by mum’ – kreeg en de door Mum gedecoreerde prikborden. Hearns en Nicole wachten nog vol spanning af hoe Mum een paar kartonnen dozen met papier mache verstevigt en dan omtoverd in leuke kleurrijke gedocoreerde speelgoed dozen…made by mum… en dan is het met de grootschalige knutselerij even over en schakelen we door op het gezamelijke kerst-knutselen.
Op dit moment moet ik jullie voor de visualisatie van de creaties (en van Kemba’s verjaardag) wat geduld vragen. Er is een problem met mijn computer wat ik niet zo 1,2,3 opgelost krijg. Ik werk momenteel op Gordon’s computer maar daar staat geen picasa op… de foto’s volgen dus later. Voor de muurschilderingen kan je ‘voorproefje’ bekijken op http://picasaweb.googlo.com/naatinuganda om een ideetje te krijgen – die staan eral van voor de computerproblemen.
The Famous Five:
Met de ‘Famous Five’ gaat het prima. Er zit zo veel tijd tussen dit bericht en het vorige dat ze gewoon al weer vakantie hebben – grote vakantie deze keer (30 Nov tot 6Feb). Ze zijn dus ondertussen weer 12 weken naar school geweest waarin Kemba Primary 2 heeft afgemaakt, Heans Top Class en Nicole Middle Class. Ze hadden alle drie stralende rapporten met tienen en negens dus dat ze over gegaan zijn hoef ik niet te zeggen.
Volgend jaar twee basisschool klanten!
Oh ja… en …noem het maar ’naats nukken – vervolg’… niet alleen twee basis school klanten maar ook weer ‘Juf Naat’!! ik ga de vacature voor Muziek Docent op de school van de kinderen opnemen. 12uur per week – 1 uur per class per week. Van baby class (3jaar) tot P7 (12jaar) met groepen van ongeveer 50kinderen… Het betaald leuk ‘zakgeld’ maar de hoofdreden waarom ik eraan begin is omdat ik met een thuiskantoor een beetje te geisoleerd raak. Ik kom van huis naar school en daar blijft het bij. Aangezien ik op Gordon’s inkomen ‘meerijd’, brengt hij de boodschappen in dus naar het dorp/markt hoef ik ook niet meer. Kortom… ik heb wat social contact nodig – dus toen deze vacature voorbij kwam (die in de kinderen past) en ik liet vallen dat ik een achtergrond in ‘de muziek’ heb was de keuze van mijn en door de school gauw gemaakt.
Maar… terug naar de Famous Five:
Noela is een eigengereidde en niet minder eigenwijze dame die uitprobeerd wat je allemaal kunt doen wat niet mag: op Broertje zitten en dan hop paardje hoppen, haren trekken, zand gooien, borden met eten weigeren en in het gras laten ‘vallen’, krijsen als een van je zusjes het niet toestaat om de potloden te breken, enz enz enz. Ze laat dat gepaard gaan met 1000 keer per dag een klein vingertje en het zinnetje: ‘I am going to tell my Pappy’.
Melvin kan balanserend staan en lopen/rennen aan twee vingertjes. Hij heeft twee tandjes door, en probeerd – zonder zin – af een toe een hapje van wat mammy hem voorschoteld. Zijn lieve lach en giegel compenseerd voor Noela die overal herrie over schopt.
Werk Woebles:
‘Silent Voices’ is na wat bochten weer op de goede weg. We zijn nu opgesplitst in 5 groepen: een per nieuw district. Het varkens project draait op volle toeren en brengt genoeg geld in om voor iedere groep de vergaderingen te betalen. De ouders zijn op de goede weg met het overnemen van de leiding van de groepen. Zo goed dat ik volgend jaar op de zijlijn kan gaan staan: toekijkend en waar nodig een helpende hand uitsteken maar niet meer ‘de kar trekken’. (nog een reden om weer van de klas te gaan staan).
Het is wel duidelijk dat – na 2jaar voor ‘financial independence’ voor Silent Voices geknokt te hebben – dat het nu tijd is om voor mijn eigen ‘income generating project’ te gaan knokken. Ik speel dan ook weer met mijn oude idée om een ‘kinderdag verblijf’ te beginnen… het house girl problem bestaat echt niet alleen voor mij. Er komt binnen kort een leuke locatie vrij waar ik wel oog op heb en visie voor heb. Ik ben van mening dat het een ‘gat in de markt’ is, en dat het een van de weinige baantjes is waarvoor ik niet naar Kampala hoef. Wat me weerhoud is het ‘start kapitaal’ – met een miljoen of 4 (1600 euro, denk ik) komt ik ver maar zonder inkomen is die 4miljoen ook heel ver.
Eerlijk is eerlijk… terug lezend in het vorige bericht… een advocaat doet veel. Ik heb de kinderkamer betaald van het achtergebleven geld van het District. Ik heb betaald gekregen!! Maar twee jaar later, dus waar had ik het over.
Gordon’s Goodies:
Gordon heeft momenteel ook vakantie. Behalve in het jaar dat we naar Nederland kwamen heb ik hem dat nog nooit zien doen. De motivatie is er dan ook meer een van ‘niet willen werken’ dan dat ie aan vakantie toe was. De inflatie heeft hier meer dan 35% geslagen binnen 5 maanden tijd… het feit dat zijn inkomen niet meer toelaat om naast het gezin ook wat investeringen te doen heeft een motivatie crisis te weeg gebracht. Hij neemt nu dus de tijd om te slapen, en om meer tijd te hebben voor het GuestHouse. Daarna ziet ie maar weer?
Nou, met de frequentie van berichten in dit jaar kan ik beter afsluiten met iedereen een heel heel fijne kersttijd te wensen en een gelukkig nieuwjaar!!
Onze kerst tijd begint vanmiddag ook. De ochtenden zijn momenteel voor het schrijven van raporten ( eind van het jaar effect) en de middagen voor kerst geknutsel zodat met de echte kerst het huis er ‘Made by the Kids’ gezellig uitziet.
Merry Xmas en Happy New Year!!
Naat en Co
Nathalie.uganda@yahoo.com

  • 12 December 2011 - 13:00

    Eefju:

    leuk weer iets te horen!!

    ik moet echt weg weg dus niet helemaal gelezen, maar je juf ontwikkelingen wel, leuk! en zoals altijd weer lekker creatief. Doet me denken aan de kerstworkshop 4 jaar geleden, zolang geleden alweer, jemig....

    maar ik moest echt weg he, dus dat ga ik NU doen!

  • 12 December 2011 - 19:00

    Judith O:

    Wat super leuk dat je juf wordt. Super super super leuk! En een kinderdagverblijf is ook geen gek idee zeg. ben benieuwd hoe die ontwikkelingen gaan gaan! En Melvin al aan een vinger lopen!!!! Dat is ongelofelijk. Maar hij heeft natuurlijk ook 4 goeie voorbeelden. Knapperd dat ie is!

  • 14 December 2011 - 10:25

    Moniek:

    tis heerlijk om te lezen hoe je je niet voor 1 gat laat vangen (zo is die uitdrukking toch....), je blijft doorgaan en ontwikkelen en making the most of whats been given to you!
    Keep going, also in this new year
    Wishing you, Gordon and the kids a lovely christmas time and a fantastic new year.

  • 18 December 2011 - 16:03

    Walter En Dorine:

    Hallo nathalie, dan komt de tropenklarinet ook weer van pas, hoewel misschien komen de djemb'e, ngoni, kora en balafoon meer in aanmerking. En misschien zijn er nog typische ugandese instrumenten. groot nieuws: van 22 juli tot 18 augustus komen dorine en ik naar uganda. We komen mee met Eefju voor het doopfeest van Zoe. Het zou leuk zijn als we elkaar weer zouden kunnen zien. tot slot wensen wij jullie allemaal vrolijk kerstfeest en alle goeds en liefs in het nieuwe jaar. Lieve groet, Walter.
    P.S. als het met die investering niet lukt, mail dan nog even

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nathalie

Ik wil deze site graag gebruiken om Uganda zo dicht mogelijk naast nederland te leggen. De gelegenheid gebruiken om mensen in nederland toch de kans te geven om met de familie mee te leven en mee te kijken om zo het gemis van de mogelijkheid om fysiek over de komen vliegen kleiner te maken!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 269
Totaal aantal bezoekers 105811

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

The Arinda's in Uganda

Landen bezocht: