Pasen op nivo-2... 3– 2010 - Reisverslag uit Bushenyi, Oeganda van Nathalie Arinda Jonkergouw - WaarBenJij.nu Pasen op nivo-2... 3– 2010 - Reisverslag uit Bushenyi, Oeganda van Nathalie Arinda Jonkergouw - WaarBenJij.nu

Pasen op nivo-2... 3– 2010

Door: nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

26 Maart 2010 | Oeganda, Bushenyi

26-3-2010

Ha!! Gezellig, het is weer bijna pasen!! Weer een heerlijke aanleiding om het huis op zijn kop te zetten met allerlei knutselwerkjes en ongelimiteerd te kliederen. Dit jaar ‘pasen op nivo2: eieren worden dit jaar geverfd met ‘foodcoloring’, mandjes worden gemaakt door papier te vlechten, voor het eerst maken we een reuze ei van papier mache, we gaan proberen de eieren te decoreren met krijtjesschaafsel, met nagellak etc... volop fun dus!!

(Voor moeders die denken ‘oh wat leuk’: google ‘enchanted learning.com’ en ‘makingfriends.com’...die ideen komen echt niet allemaal uit mij,hoor).

Kids Corner:
En Kemba: is een echte knutselaar. Alhoewel ze erg gefrustreerd kan zijn als het allemaal niet meteen lukt, ze is als een koniginnetje zo trots als ze het eenmaal af heeft. Ja-ja... we zitten nog wel een paar dagen voor de Pasen, maar met knutselen moet je optijd beginnen. Het reuze-ei van papier mache heeft verschillende lagen nodig en en drogen duurt gerust twee dagen. Ook het papier vlechten heeft wat oefening nodig. En kleurplaten (hoerah voor internet) zijn altijd leuk,toch!??
Dus ja: onze Pasen is al begonnen : ) .

En Hearns?? die is absoluut geen knutselaar!! Die vind de resultaten super om mee te spelen maar het maken ervan is veulst te moeilijk en te zitterig. Het draait er meestal op uit dat hij met mijn ‘voorbeeld’ aan de haal gaat zodat ie wel het spelen heeft, en niet het knippen, plakken en kleuren. Ik laat het maar zo. Ik heb moeite genoeg 10minuten van zijn concentratie te vangen voor wat schrijf oefeningen die we aan ’t doen zijn. Hij bakt er echt helemaal niets van. Letters beginnen anywhere ...van beneden naar boven, van rechts naar links... geen wonder dat alles op zijn kop en gespiegeld op papier komt?? Ja-ja... hij is nog maar vier, en dat is nog vroeg voor zulke motorskills (waar de juf nog nooit van gehoord had!! – ‘Oh, this is for driving?? Motorskills?? Nee, juf dat is dus voor het schrijven!!) maar aangezien e.a nu in de klassen word aangeboden en niet meer als Hearns eraan toe is zullen we toch moeten proberen met de meute mee te meute... Hoerah voor internet – mooie oefeningen van de web geplukt van Raven’s English... en het helpt. ‘top to bottom’ is aan’t inzinken – en resulteert in een aanzienlijk aantal letters in de juiste positie, dus binnen kort beginnen we met ‘links naar rechts’...

Nicole: lijkt op haar grote zus en vind knutselen heerlijk!! Het glimmende gezichtje van genot bij het inwrijven van de lijm (gewoon meel met water) over het reuze ei...dat is echt genieten!! (en geen wonder dat haar ei nogsteeds niet droog is!! – liters lijm zitten erop). Het enige ‘probleem’ is dat ook zei natuurlijk aan ‘Pasen op nivo 2’ mee wil doen terwijl ze eigenlijk op nivo 1 zit. Maar die mandjes van nivo 2 zien er natuurlijk wel leuker uit dus... dat wil zei ook. Ach... met een grote helpende hand komt ook zei erwel... en voor Nicole gaan alle resultaten naar... haar favoriete Juf!!

Als er echter niet geknutseld word hebben we momenteel een moeilijke tijd met onze jonge dame... (school??) waar ik metname snachts nogalseens flink van uit mijn slof kan schieten. Boosheid, boosheid, boosheid... wakker worden, onmiddelijk in de ronde gaan schoppen, slaan, gillen en maar commanderen voor de meest achterlijke zaken (bring my pencil, sing me songs...). Tja daar trapt mammie natuurlijk niet in (pappy wel maar krijgt er al gauw genoeg van als ie aan command 1 heeft voldaan, en zij vrolijk aan nummer twee begint... ) maar het is wel een hele irritante situatie zo snachts...

En Noela?? Tja, die zit toch echt op ‘Pasen nivo 0’... geen geknutsel voor haar want alles gaat rechtstreeds de mond in – de nieuwe tandjes uitproberen... Er een beetje bijzitten is ook lastig want ze is verdacht handig in het weggraaien van scharen, nietmachines, kleurtjes en puntenslijpers... Ze mag dus op een afstandje toezien.
Verder is ze op een smakelijke ondekkingsreis. 7 maanden en een goede 9kg. Ik kan die groei op borstvoeding alleen (jammer genoeg) niet meer aan... er moet dus gegeten worden. Aardappelsoepjes, pompoenprakjes, bonensoepjes, bananaprakjes... zoveel om uit te proberen.... en dat geeft in ieder geval een zelfde kliederboel als papier-mache-en met de andere kinders. Doet ze toch een beetje mee!! ; ) .

Werkwoobles:
.... wat zal ik zeggen... ik denk dat in europese ogen het volledig belachelijk lijkt dat ik hier nog steeds (met groeiende moeite) geduldig zit te zijn??? De aanvraag tot verlenging van mijn contract is inmiddels 6maanden oud en de uitslag laat nog steeds op zich wachten. Gordon die nu eenmaal beter is in ‘achter de schermen kijken’ dan ik zegt dat de hele executive committee van het district de technishe baas unaniem heeft bevolen mijn zaak uit te zoeken en me aan te houden... maar om nou te zeggen dat ik daar gevolgen van ondervind??? Niet echt.

Ondertussen zet het mij in lastige situatie’s. Deaf Child Worldwide is geintereseerd in een 3jaar project met het district –met een stevige financiering – Hun applicatie procedure is echter tamelijk bewerkelijk. Echt niet iets dat je zo uit je mauw schut. En ik ... ik ben niet van zinnes om aan de applicatie te beginnen als ik geen zicht heb op wat er nu uiteindelijk besloten gaat worden. Het heeft me ook doen beseffen dat ik van het district nu een ‘contract’ wil dat minstens zo lang duurt als het Deaf Child Worldwide project... anders zit ik straks weer in zo’n zelfde pakket... bedankt, geen zin in!!

Naats Nukken:
Nukkige Naat voelt zich redelijk door elkaar geschud, denk ik?? Van hot naar haar, wisselvallig, wispelturig, van extreme to extreme ... wat is het goede woord??
De momenten van knutselen en kliederen zijn zo leuk, en zo gezellig... de momenten met Nicole ‘s nacht zo lastig, en zo irriterend. Het inhoudelijke werk is zo uitdagend, en zo belonend, de eigenlijke werksituatie juist weer zo onzeker, en zo frusterend...
Niet gemakkelijk daar een gemiddelde deler uit te halen?? Ik probeer me maar heel bewust op de leuke, gezellige, uitdagende, en belonende momenten te concentreren en de lastige, irriterende, onzekere, en frusterende momenten met zoveel mogelijk geduld te benaderen....tot het overgaat...

Gordon’s goodies:
Gordon is van nature 1000 keer meer optimistisch als ik – en ik ben toch niet bepaald een pessimist. Gordon weigert met stellige zekerheid om zijn humeur te laten beinvloeden door lastige situaties, of zaken die nog niet voor 100% tot probleem bestempeld zijn... Soms vind ik dat lastig – omdat je je zorgen niet kunt delen – maar meestal vind ik dat heerlijk... Hij is nu werkelijk nooit sjagerijnig, of snauwerig of humeurig.. en zijn ontspannen lach en ‘in-vol-vertrouwen-benadering’ werken wel zo aanstekelijk.

Dit bericht is ook in goed vertrouwen getyped... onze internet connectie licht er namelijk uit (naar zeggen hebben de machines die in Masaka aan de weg werken de optic fibre door gesneden...) dus afhankelijk van wanneer die fibre weer aan elkaar geknoopt word is dit verhaal veroudert en/of opgesiert met photo’s van wat hier nog als toekomstige activiteiten word beschreven op de web geplaatst.

VROLIJK PASEN – k neem aan dat iedereen in nederland na de zware winter blij is met de lente!!

Lieve groet aan iedereen...

Nathalie en Co
Nathalie.uganda add yahoo.com
Silent.voices.bushenyi add gmail.com
00256 -772-665607

http://picasaweb.google.com/naatinuganda

  • 26 Maart 2010 - 07:52

    Nathalie:

    Maud!! ik heb je vraag op het vorige bericht gelezen maar heb blijkbaar jouw email address niet!! stuur je mij een mailtje (zie onder bericht??) dan zijn we weer in contact!

  • 26 Maart 2010 - 12:16

    Judith O:

    En je ziet... het vertrouwen in de situatie was niet overdreven. Je verhaal staat mooi op tijd op het net! Alles komt altijd goed. Bijna alles dan. Je positieve man klinkt me bekend in de oren. Ook ik heb nog niet ontdekt welk probleem in staat is om mijn oegandese man een slecht humeur te geven... Ik hoop het ook niet te ontdekken want dat is waarschijnlijk een heeel heeeeeeeeeeel heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel groot probleem.
    Succes met alle perikelen daar!

  • 26 Maart 2010 - 12:19

    Chris:

    Klinkt als veel! Maar goed dat er ook positieve dingen zijn. Ik hou paasversiering tot wilgentakken in een vaas. Mijn zoon is vergelijkbaar met de jouwe..... geknutsel is even leuk, tenzij het met hamer en spijkers is... Alvast vrolijk pasen! en sterkte.

  • 26 Maart 2010 - 20:37

    Moniek:

    knutsel er maar lekker op los en meng je frustraties maar mee in de lijm, dan kom je er ook vanaf.
    En Nicole, die trekt ook wel weer bij, geef haar maar de tijd met de school en wennen, Alex kan hetzelfde doen, wil graag ook groot zijn maar kan het nog niet... nu heeft ie ook een schrift voor homework en is reuze trots (at least for now)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nathalie

Ik wil deze site graag gebruiken om Uganda zo dicht mogelijk naast nederland te leggen. De gelegenheid gebruiken om mensen in nederland toch de kans te geven om met de familie mee te leven en mee te kijken om zo het gemis van de mogelijkheid om fysiek over de komen vliegen kleiner te maken!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 124
Totaal aantal bezoekers 105745

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

The Arinda's in Uganda

Landen bezocht: