Sportdagen en ‘echte boter’ 7-2008 - Reisverslag uit Bushenyi, Oeganda van Nathalie Arinda Jonkergouw - WaarBenJij.nu Sportdagen en ‘echte boter’ 7-2008 - Reisverslag uit Bushenyi, Oeganda van Nathalie Arinda Jonkergouw - WaarBenJij.nu

Sportdagen en ‘echte boter’ 7-2008

Door: nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

16 Juni 2008 | Oeganda, Bushenyi

16 June 2008

Hallo Iedereen,

Na de avonturen van de Grote Stad –wat inmiddels al weer zolang geleden lijkt – is het weer tijd voor een verslag van het dagelijks leven. Vol met gewone dagen, en vol met spannende dagen.

Kids Corner:
Kemba – heeft gisteren haar tweede (jaarlijkse) sportdag gehad en het was weer een spectakel!! Dit jaar had ze het klaar gespeeld om in de finale groep van de ‘driewieler race’ te zitten – en mocht dus de finale op de echte sportdag rijden. De fanfare, en het gejuich van de tweehonderd schoolkinderen maakte dat tot een hele happening!! (op de foto link vinden jullie een mapje met foto’s en een mapje met een filmpje van Kemba in de driewieler race!!).
De Caps en de Vlaggen die de sportdag tot een zeer kleurig geheel maakte waren goed voor de nodige inspiratie om ze thuis ook en nog kleuriger te maken – moest mammy natuurlijk wel een echte sportdagcake bakken!!

Hansje vond die sportdag wel heel spannend... de voorpret op het schoolplein beviel hem goed, maar een klaslokaal vol kinderen is toch wel heeeeeel erg eng... Gelukkig is Kemba dan inene de perfecte liefhebbende grote zus (terwijl ze hem thuis met liefde om de oren slaat) en liet voor bange Hansje niets aan het toeval over.

Nicole vind spannende dagen super!! Op de sportdag werd met willekeurig team luid meegejuicht. En tot haar geluk mocht ze ook mee naar Fransjes verjaardag – Fransje is toevallig Hoofd van School en had 120 schoolkinderen op haar feestje. Aangezien er geheel Ugandees eerst 1,5uur op de cake gewacht mocht worden, en het schoolteam rap door alle ‘houd-ze-bezig-ideen’ heen waren, ging Colies mammy lekker gekke dingen doen: het aanleren van ‘Lang zal ze leve’ aan de hele school (met Nicole op de heup)... en daarna de zeer populaire toevoeging: Hieperdepiep Hoerah. Dat het gejuich, gegil, en gespring van 120 kinders op het ‘Hoerah’ indruk heeft gemaakt bleek een dag of vier later: toen stond Coly inene het de handjes boven het hoofd in de woonkamer ‘hiepiepie haa’ te roepen!!

Work Wobbles:
Werk gaat als een tierelier!! Hilary en ik hebben een weeklangeworkshop gedaan met de oudergroepen, en inmiddels ook al weer een ronde met oudergroep meetings in hun counties. Het was fantastich om te zien hoe de ouders die in de workshop hadden deelgenomen nu op hun beurt informatie doorgaven aan hun groepen... zo nieuw voor hun, en zo spannend!
Vandaag gaat de tweede week van ‘teacher training’ van start – dat vind ik zelf een van de spannendste activiteiten van dit jaar... het zijn ‘mijn 5 scholen’ die de nieuwe 9 trainen... ik ben er alleen vanaf de zijlijn bij betrokken... En ze doen het zooooo goed, en dan ben ik zooooo trots op ze!!
Wat ook ontzettend spannend is, is dat mijn proposal voor het openen van een voortgezette school is geaccepteerd!! De laatste twee jaar hebben we ongeveer 12 dove kinderen succesvol door de cito toets geloodst... wat de vraag ‘wat nu’ natuurlijk steeds sterker maakt... de enige optie op voortgezet onderwijs is nu in Kampala met voor Bushenyi ouders astronomische schoolfees en transport kosten... ik heb nu het groene licht om een reeds bestaande, goed bereikbare overheids gefinancieerde voortgezette school op te snorren, die dan ook nog goede resultaten levert, een boarding section heeft, en laage schoolfees levert... Als ik die gevonden heb kan ik aan de teamtrainingen beginnen en aan het zoekproces naar een Gebaren Taal specialist die zeg maar ‘bijlessen’ kan verzorgen op voorgezet onderwijs nivo... kort om .. nog weer een heel process om me doorheen te werken maar ik vind het wel super!!

Gordon’s Goodies:
Gordon is uiteindelijk en inene aan zijn andere positie binnen het gebouw begonnen... hij is nu ‘Assistant Chief Administration Officer’ voor een van de Counties van Bushenyi... Het grote voordeel hiervan voor hem is dat het een functie is met veel veldwerk. Hij heeft niet eens een kantoor meer in het provincie gebouw... en dan kan je veel gemakkelijker eens op het Guest House zijn zonder gemist te worden dan in zijn vorige functie waarie zo ongeveer aan zijn buro stoel vast geplakt zat...

Naat’s Nukken:
Met mij gaat het goed. Ik heb ontzettend veel plezier in de kinderen, en mijn werk. Neemt niet weg dat ik met argus-ogen kijk naar de ‘World Food Crisis’ die zich voor mijn ogen ontrolt. Van diverse nederlandse bronnen heb ik begrepen dat dat bij jullie helemaal geen issue is.. hier word over niets anders gesproken: over de lokale radio en BBC en noem maar op... in 4 maanden tijd zijn prijzen van olie, meel, rijst, en vele andere zaken verdubbeld!! De salarissen doen aan die verdubbeling uiteraard niet mee... dus de puzzel hoe het huishouden in de centen te passen word groter en groter (en hoe nog aan de wens van sparen voor Nederland tegemoet te komen is al helemaal een raadsel). Het maakt je wel super creatief!! Zo maak ik tegenwoordig van de melk die we altijd recht van de koe krijgen onze eigen boter (hoerah voor internet!)... zodat ik de inene twee keer zo dure blueband niet meer hoef te kopen...
Er is niets anders te doen, dan afwachten en vertrouwen hebben dat het hoe dan ook toch wel goed zal gaan...

Ok... veel plezier met de foto’s!! En tot horens

Naat en Co

Skype fone: naatinuganda

• 16 Juni 2008 - 11:37

Willem:

Ha, leuke foto's.

Hoe je er bij komt dat 'de voedselcrisis' hier bij ons niet leeft is me een raadsel. Of het moet zijn dat degene die je hebt gesproken toen middenin 'de Hamsterdagen' van Albert Heijn zaten. Dat vertekent het perpectief wellicht een beetje.

Hier kost de blueband nog niet twee maal zoveel. Je betaalt hooguit meer voor een pakje Blue band 'Goede start',...maar dan heb je ook wat. Hoe verzinnen ze het.

De prijzen stijgen hier licht, de inflatie neemt iets toe etc, etc. Maar in het nieuws van de goede kranten en programma's op tadio en tv wordt toch wel degelijk aandacht aan het probleem geschonken.
    En wel op zo'n manier dat het op zijn minst de wenkbrauwen moet doen fronsen.

Zo dat niet het geval mocht zijn dan zorgt mijn nieuwe vriend Mugabe daar wel voor. Zijn aanwezigheid en intelligente woorden op de voedselconferentie hebben me overtuigd...Met Afrika is het nog lang niet goed!
    Ik hoop met jou dat tijdig een oplossing voor het probleem wordt gevonden.

Ik stop nu, want ik krijg toch al het verwijt van FLansje dat ik 'vreemd ga'. Nou ja zeg!

• 16 Juni 2008 - 14:03

Tante Lisa:

fijn om te lezen dat het GOED gaat ondanks "crisis"?heel creatief zelf boter maken een echte hollandse meid maar dan heb je ook karnemelk?
    Heb je ook al eens aan kaas gedacht?

Groetjes en het GOEDE