Verwennery 8-2008 - Reisverslag uit Bushenyi, Oeganda van Nathalie Arinda Jonkergouw - WaarBenJij.nu Verwennery 8-2008 - Reisverslag uit Bushenyi, Oeganda van Nathalie Arinda Jonkergouw - WaarBenJij.nu

Verwennery 8-2008

Door: nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

25 Juli 2008 | Oeganda, Bushenyi

25 july 2008

Lieve Iedereen,

Vandaag vliegen Cynthia en Evert weer naar Nederland. Het laatste – en leukste – bezoek uit een rij waaraan we 5 weken geleden begonnen. Eind Junie begon het met een 5tal Norweegse Jeugd Lions die ‘Silent Voices’ kwamen bezoeken. Daarna kregen we een bliksem bezoek van Ben en Christine (een Nederlands koppel dat een project begint in een van de counties van Bushenyi). En de afgelopen twee weken hebben we samen met Cynthia en Evert (vrienden sinds studenten tijd) doorgebracht. Ineens was er ontbijt met Boerenbelegen Kaas, thee met stroopwafels, macaroni met geraspte kaas, en ’s avonds keuze uit Leffe of een Hoegaarden als biertje!! Om nog maar te zwijgen over de nieuwe kleurboeken, stiften, waterverfdoosjes, autootjes, nieuwe kleren, anti roos shampoo, en nieuwe stropdassen!! Een en al verwennery!!

Kids Corner:
Kemba – die ondanks alle bezoek en verwennerijen wel gewoon naar school mocht heeft zo maar een drukke tijd achter de rug. Ze vond het bezoek van Cynthia en Evert leuk, spannend, en intrigrerend... Mensen die zomaar die mysterieuze overstap tussen Nederland en Uganda maken... die blijkbaar komen van dat land waar mammy het steeds over heeft. Toen ze door kreeg dat Cynthia en Evert ook weer weg gingen kon ze niet uitgepraat raken over haar bezoek aan Nederland en dat ze dan wel langs komt als ze straks dan eindelijk in de eerste klas zit!

Hansje - vond met name het gezamelijk uitstapje naar Lake Bunyonyi erg indrukwekkend. En dan vooral dat ie daar in een boomstam kano het meer mocht oversteken en dat hij ‘The Spoon’ (de peddel) ook vast mocht houden.
Helaas gaat hij momenteel ook door de ‘krijsfase’ of hoe je het ook mag noemen. Als ie ’s avonds moe word hoeft er maar de kleinste scheet dwars te zitten of hij zet het op een huilen – lees krijsen – en dan moet je van zeer goede huize komen om daar verandering in te brengen. Ik hoop dat het snel overgaat want vrolijk word ik er niet van.

Nicole vond het bezoek van ‘Tita en Man’ ook erg leuk. Tita (haar verbastering van Cyntia) kon dan ook wel erg leuk zingen, voorlezen, badderen en helpen met het avond eten. Evert – waarvan ze toch moest toegeven dat ie wel erg leuk kon voetballen – heeft het in haar wereldje niet verder gebracht dan ‘Man’ (het woord dat ze gebruikt voor iedere man die ze niet kent). Evert was ‘te eng’. Waarschijnlijk gewoon omdat het de eerste witte man is die ze ooit gezien heeft?

Work Wobbles:
Zoals gezegt hebben we werkwijs dus ook bezoek gehad in deze periode. Een groep van 5 norweegse universiteits studenten met verschillende achtergronden landde voor een 5daags bezoek in het werkveld van ‘Silent Voices’ – de organisatie voor Ouders van Dove kinderen. De vijf zijn allen Lions en hebben het ‘income generating project’ voor de organisatie ter hart genomen. Ze zijn meegeweest naar oudergroep vergaderingen, ze hebben met mij en Hilary gesproken. En ze hebben veel gefilmed en geintervieuwd om daarvan een documontairy te maken en zo het project binnen de nationale Lions vereeniging te ‘verkopen’. Een leuke maar intensieve tijd.
Ik zit ook tot over mijn oren in een applicatie voor een brandnieuw Fund: Disability Right Fund. Die applicatie moet voor 15 augustus binnen zijn en daaraan is nog veel werk te doen. En 15 augustus gaat ook samen met het begin van de schoolvakantie dus zou ik ook graag de identificatie van de Voortgezette school achter de rug hebben. En ik zou dan ook graag het midterm rapport voor de huidige donor klaar hebben... en , en ,en, en... of het ook allemaal gaat lukken??

Gordon’s Goodies:
Gordon is ook een druk baasje geweest de afgelopen periode. Hij heeft het voorelkaar gekregen om het Guest House helemaal af te betalen en is als de sodemieter aan renovaties begonnen. Het is nu echt heel mooi geverfd en een aantal kamers hebben reeds tegeltjes in de badkamers. Hij had daarbij ook zijn handjes vol aan binnen- en buitenlandse gasten (waar wij werkwijs, of familie wijs dan weer geen connectie mee hadden). Zijn nieuwe functie als ‘Assistant Chief Administration Officer’ heeft in deze opstartfase ook maar genoeg onverziene bezigheden waardoor e.a nog al hectish is. Toch hebben wij als gezin hem voor het eerst in lange tijd een avondje thuis gehad!! Hoerah Hoerah Hoerah voor de overdose regen en de bere koude avonden!! (daardoor bleef het Guest House leeg en kwam ie lekker naar huis) Dat het nog vaker winter mag zijn in Bushenyi!!

Naat’s Nukken:
En ik?? Ik voel me dus gewoon ontzettend verwent. En dat is lekker lekker :) . Ik heb ontzettend genoten van het bezoek van Cynthia en Evert. Ik heb me getroost gevoeld in hoe vertrouwd het voelde, en hoe gemakkelijk we het contact konden oppakken. Ik heb genoten van het organiseren van kleine dingetjes waarvan hun dan weer genoten: zoals het bijwonen van ‘Music Dans and Drama’ repetities op een van de basisscholen in het dorp (Cynthia is danslerares, en Evert muziekleraar). Het bracht me ook weereens het huis uit – naar Lake Bunyonyi. Ik moet echter wel zeggen dat in mijn Bushenyishe jaren de wegen in Uganda er niet op vooruit gegaan zijn. Sommige wegen zijn zo slecht dat je kilometers lang liever op een zandweg naast de weg rijd dan erop!!
En nu ga ik gewoon met alle energie die ik in me heb het dagelijks bestaan en werk weer aan... omdat ik hoe dan ook, en wat dan ook die deadlinen wil overleven!!

Ik heb – hoop ik – een superleuk filmpje van de kinderen op de picasalink gezet onder de naam ‘dansende donders’. (hoop ik.. omdat ikzelf net werk problemen heb vandaag en het als gevolg niet even kan checken).

Foto’s van de tijd met Evert en Cynthia volgen in het volgende bericht – die moet ik nog even toegestuurd krijgen!

Groetjes!!
Naat en Co
Naatinuganda@yahoo.com
Po Box 170 Bushenyi
Uganda

http://picasaweb.google.com/naatinuganda

Http://silentvoices.wordpress.com

Phones:
Naat – 00256-772-665607
Gordon – 00256-712-493959
Home – 00256-712-062054
Skype fone: naatinuganda

  • 25 Juli 2008 - 09:36

    Willem:

    Persoonlijk prefereer ik een Palmpje...van het vat!

  • 25 Juli 2008 - 11:04

    Hanny:

    Heel leuk te lezen, dat het zo goed gaat in Bushenyi. Wel hectisch en hard werken, maar ook veel goede ontwikkelin-gen. Houden zo!

  • 25 Juli 2008 - 12:21

    Judith O-S:

    Klinkt allemaal helemaal niet gek daar zo in Bushenyi!!!! Ik begin Oeganda bijna te missen, maar daar heb ik nog geen tijd voor want oh oh oh oh de documenten-verzamel-bezigheden zijn ook in Belgie nog zeker niet afgelopen. Tot mails!!!!

  • 26 Juli 2008 - 19:32

    Chris:

    Oh, ik kan het me zo voorstellen wat je bedoelt! Geweldig dat Cynth en Evert het meegekregen hebben. Ik hoop dat al je projects lukken, maar jou kennende zal het gebeuren. G'house yours! Good on u! Geniet van de "winter", Gordon en de kids. Tot later,


  • 29 Juli 2008 - 21:00

    Walter:

    hoi Nathalie. Sterkte met alle dingen die je voor de schoolvakantie af wilt hebben. Hoop voor je dat dat lukt. Dit was een leuk en boeiend bericht om te lezen. Alle goeds, Walter

  • 31 Juli 2008 - 11:34

    Tante Nelly:

    Wat leuk weer een bericht te lezen en te herlezen en nog eens te lezen!!!! Wat maak jij veel mee.En dan die winters. Grappig dat als gevolg daarvan je man 's avonds thuis kan zijn.Liefs, tante Nelly

  • 08 Augustus 2008 - 17:54

    Maud:

    Hoi Naat,

    Eindelijk weer eens een berichtje uit udenhout. Ik vind het altijd een topper om te lezen hoe het het allemaal gaat en hoe je het allemaal doet. Een pluim is wel weer eens op zijn plaats.
    Naat voor jou een pluim.

    Liefs Maud en haar mannen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nathalie

Ik wil deze site graag gebruiken om Uganda zo dicht mogelijk naast nederland te leggen. De gelegenheid gebruiken om mensen in nederland toch de kans te geven om met de familie mee te leven en mee te kijken om zo het gemis van de mogelijkheid om fysiek over de komen vliegen kleiner te maken!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 139
Totaal aantal bezoekers 105785

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

The Arinda's in Uganda

Landen bezocht: