Pharmagitis, Ebola, Cholera en vlooien pest.... - Reisverslag uit Bushenyi, Oeganda van Nathalie Arinda Jonkergouw - WaarBenJij.nu Pharmagitis, Ebola, Cholera en vlooien pest.... - Reisverslag uit Bushenyi, Oeganda van Nathalie Arinda Jonkergouw - WaarBenJij.nu

Pharmagitis, Ebola, Cholera en vlooien pest....

Door: nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

11 December 2007 | Oeganda, Bushenyi

10 December 2007

Lieve allemaal,

Zoals je aan de titel kunt aflezen: het gaat hier niet lekker!! De Pharmagitis is een ‘inhuis’ raportage – de kinderen werden alle drie beter, en ik ook, en vielen toen weer alledrie ziek, en ik ook.... De andere ziekten zijn gelukkig ‘uithuizige’ raportages – en we werken er hard aan om dat absoluut zo te houden!!! De Cholera- en vlooienpest uitbreek zijn niet zo bedreigend.Punt 1 omdat de uitbreken ver weg zijn van waar wij ons bevinden (vgl Nland – Frankrijk), en punt 2 omdat ze met een goede hygiene te voorkomen zijn. Maar Ebola??? De Ebola uitbreek is deze keer in een van de Buur Districten. Het is een ontzettend makkelijk verspreidend virus en is een snelle doder... De uitbreek is nog jong: 150 patienten met 28 sterf gevallen... maar kerst is bij traditie een tijd dat er heel veel gereist word door- en in Uganda... dus wij houden ons hart vast. In navolging van vele (maar nog niet genoeg) schudden Gordon en ik dus geen handen meer (geheel tegen de cultuur in), reizen zo min mogelijk en alleen maar met onze eigen auto en onze eigen familie leden, en alleen Gordon woont publieke functies bij (trouwerijen, begrafenissen etc etc). We houden ons wereldje maar even zo klein mogelijk tot dit virus het hoofd geboden is!!.

Kids Corner:
Kemba: Kemba heeft afgelopen vrijdag in volle glorie haar vierde verjaardag gevierd – zie foto’s hieronder, en meer op de foto link. Het was een geweldige dag, en ze heeft er ontzettend van genoten. Ze heeft grote vakantie (30nov-4feb) en heeft dus alle tijd om zich aan haar nieuwe speeltjes te wijden.

Hansje: heeft het altijd wat moeilijk als Kemba vakantie heeft... hij is niet gewend aan zo’n rauwdauw die zich op alle mogelijke manieren met zijn spel bemoeid... alle aandacht van de baby sitter gaat naar Nicole en Kemba en hij bungeld er zo maar bij. Het resulteert in een zeer Mama-aanhankelijk jongetje. Ik probeer hem dan maar zo veel mogelijk aandacht te geven en dikke vette knuffels en hoop dat ie snel de vaardigheden ontwikkeld om Kemba te kunnen weerstaan (tot nu toe zie ik alleen een hoop slaan,beiten en gillen... niet echt wat ik voor ogen had).

Nicole: houd de familie traditie hoog en heeft nu toch echt een paar woordjes die welliswaar slecht uitgesproken maar onmiskenbaar herkenbaar zijn, en op het juiste moment worden toegepast!! De eerste en de meest duidelijke is ‘there’ (uitgesproken als ‘theh’). Waar is Mammy: Theh (met het beroemde wijzende vingertje), waar is Hansje: Theh.... De 29ste (dec) zullen we ook voor haar een mooi feestje bouwen – een jaar alweer!!

Werk Woobles:
Het grootste en beste nieuwste dat ik hier kan geven is dat ik/we zijn uitgekozen als project voor volgend jaar!!! Mijn ingediende verzoeken zijn gehonoreerd!! Ik kan niet uitleggen hoe blij ik daarmee. Ik zag ontzettend op tegen het vooruitzicht nog een jaar kantoormuisje te zitten wezen. Nu heb ik het vooruitzicht op een enerverend programme met veel veld werk,veel trainingen en ... mijn eigen VSO volunteer die mij komt helpen met de Organisational Development Part van het programme (daar heb ik de Skills niet voor...). Dus... spannende tijden in het vooruitzicht.

Met ‘Mevrouw de Directeur’ gaat het ook goed. Ik heb in een sneltreinvaart behoorlijk wat veldwerk gedaan voor de organisatie. Ik heb nog al wat vragen bij de strategische invullingen van hun programma, en bij diverse uitvoeringen... neemt niet weg dat het me leuk heeft bezig gehouden. Ik had de taak de prijzen van een tekenwedstrijd uit te reiken net voor de scholen dicht gingen – voor diegene die geintereseerd zijn in hoe dat er aan toe gaat : spiek in de mapjes met de namen Kibingo en Ryakasinga die ik voor de donors in Oklahoma op de web heb geplakt!

Gordon’s Goodies:
Gordon heeft t gehad... helemaal gehad met zijn huidige functie waar ie al 7 jaar zit, en waarbij ie geen vrijheid heeft. Zijn positie gaat samen met het organiseren, bijwonen en uitschrijven van een absolute overdose aan vergaderingen – een activiteit die je uiteraard in en op kantoor houd. En dat laatste dat is ie bue – hij wil bewegingsvrijheid om veel beter ook overdag op het Guest House te kunnen inspelen. Daartoe heeft ie de mogelijkheid aangegrepen om op Assistant Chief Administration Officer (Acao) te sollisiteren. Dat houd in dat ie verantwoordelijk word als CAO over 1 van de 5 sub counties van Bushenyi... even afwachten... maar dat ie die positie krijgt is wel duidelijk. Zelfde salaris, maar 1000x meer bewegings vrijheid...

Naat’s Nukken:
Met mij gaat het goed, zei het dat ik een break nodig zou hebben na deze dubbele ronde van alle kinders en mezelf ziek. Die break zit er echter vanwege twee redenen niet in: 1 = Ebola, en 2 zijn de financien... Gordon en Ik deden bijde enkele grote betalingen, en beide dachten dat die ander wel even zou inspringen... als gevolg valt er momenteeel dus absoluut niets te springen.
Ik heb echter toch een soort uitvlucht gevonden. Deze week ga ik de hele week smiddags ipv naar kantoor naar het Guest House. Volgende week heb ik daar een Xmas Craft Week geplanned voor kinders en tieners... en er zijn dus een twintigtal knutselvoorbeeldjes te freubelen (kerstboompjes,sterren,engeltjes,schaapjes,kerstkaarten enzovoorts). Daar ga ik dus lekker iedere middag met een kop thee en een paar koekies voor zitten – heel therapeautisch!!

Lieve lieve mensen – voor de kerst komt het er vast niet meer van om nog een update te schrijven... dus bij deze ... een heel vrolijk kerstfeest!! Laat ik hopen voor jullie dat het sneeuwt, en laat ik hopen voor hier dat Ebola door de engeltjes word ingenomen!!

Lieve groeten van:

Naat en Co
Naatinuganda@yahoo.com
Po Box 170 Bushenyi
Uganda

http://picasaweb.google.com/naatinuganda

Phones:
Naat – 00256-772-665607
Gordon – 00256-712-493959
Home – 00256-712-062054
Skype fone: naatinuganda

  • 11 December 2007 - 11:11

    Hanny:

    Vanuit Nederland wens ik jullie ook een heel goed Kerstfeest toe. Wat spannend allemaal met dat Ebola-virus. Laten we hopen dat het snel uitgebannen wordt.
    Fijn dat je projecten door kunnen gaan!
    En dan nog je eigen VSO-volunteer, dat kan niet meer stuk.
    Veel succes met je leuke workshop "Kerstknutsels". Ik zie het helemaal voor me. In gedachten ben ik nog heel veel in Bushenyi. Maar echt missen doe ik het niet. Alleen het heerlijke klimaat, het grootste deel van het jaar. Ik ga na de kerstvakantie van baan veranderen. Van MBO terug naar VMBO. Het kan verkeren. De doelgroep was me iets te pittig. Nogmaals fijne dagen en tot mails of skypes.
    Hartelijke groeten,
    Hanny

  • 11 December 2007 - 18:05

    Moniek:

    Meid, hou het gezond en laat die cultuur maar vene voor wat het is! Veel sterkte met alle enquetes en als je nog "rare ideeen" nodig hebt dan skype je maar ( en wie weet ben ik er dan een keertje...)

  • 16 December 2007 - 21:25

    Walter :

    Hoi Nathalie,
    ik had een paar weken niet op je site gekeken, tot mijn spijt. Allerlei dingen die mijn aandacht vroegen. A.s. donderdag vertrekken mijn Dorine en ik voor 20 dagen voor een rondrit naar Togo, Benin, Niger, Burk. Fasso en Ghana. Een vriend en collega van mij zit drie jaar in Ghana voor het ontwikkelen van ecotoerisme, en heeft ons gevraagd met zijn gezin mee op vakantie te gaan.
    Wat een dreiging gaat er uit van het Ebola virus! Ik hoop voor jullie en iedereen in Uganda dat de epidemie snel tot een einde komt.
    Ik heb begrepen dat je over een week of 2 een paar dagen op stap gaat met Eefju en Nano. Dat zal dan nu ook wel op losse schroeven staan. Ik zal Dorine vragen Eefju te mailen dat er een risico is m.b.t. Ebola.
    Ben erg blij voor je dat je aanvraag is toegekend. Een groot moment! Van harte gefeliciteerd daarmee. Ik wens jullie een goede kerst, en - misschien kan het toch - een leuke trip met Eefju en Nano. Lieve groet, Walter

  • 17 December 2007 - 15:49

    Tante Nelly:

    Lisa zei dat arindafamily weer in de lucht was, dus gauw gekeken natuurlijk. 't Is ook altijd wat met die virussen en bacteriën. Een gezonde kerst dan ook toegwenst en een heel creatief, gezond, gelukkig, vruchtbaar (figuurlijk) jaar toegewenst.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nathalie

Ik wil deze site graag gebruiken om Uganda zo dicht mogelijk naast nederland te leggen. De gelegenheid gebruiken om mensen in nederland toch de kans te geven om met de familie mee te leven en mee te kijken om zo het gemis van de mogelijkheid om fysiek over de komen vliegen kleiner te maken!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 246
Totaal aantal bezoekers 105742

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

The Arinda's in Uganda

Landen bezocht: