Marathon Mentaliteit 1 - 2008 - Reisverslag uit Bushenyi, Oeganda van Nathalie Arinda Jonkergouw - WaarBenJij.nu Marathon Mentaliteit 1 - 2008 - Reisverslag uit Bushenyi, Oeganda van Nathalie Arinda Jonkergouw - WaarBenJij.nu

Marathon Mentaliteit 1 - 2008

Door: nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

07 Januari 2008 | Oeganda, Bushenyi

7 Januarie 2008

Gelukkig Nieuw Jaar voor iedereen!!

Ik ben ook weer ‘boven water’ om meteen maar een link te maken naar een van de vele ontbrekende factoren aan het begin van mijn nieuwe jaar!! De afgelopen weken zijn weken geweest waarin ik mijn ‘Marathon Mentaliteit’ verdacht hard nodig had – en ik wist niet eens dat er een marathon geplanned stond, anders had ik wel wat getrained!!

De kersttijd is altijd goed voor enkele zware dagen voor mij als moeder. Beide Girls gaan naar huis om kerst te vieren (de ‘Was Vrouw’ en de ‘Baby Sitter’) met als direct gevolg dat het werk dat met zijn 3en gedaan werd dan voor mij alleen is... door de jaren heen ben ik daar iets gewiekter in geworden en stuur ik Gordon overal met lege pannen heen zodat ie met reeds-bereid-eten terug kan komen (zodat ik niet manouvrerend met 3 kleine kinderen de houtsvuur keuken in hoef). Ook brengen we dan op eerste kerstdag als we naar ‘Opa en Oma’ gaan Kemba’s favoriete 2 nichtjes (11 en 13jaar) mee naar huis voor ‘de eerste hulp’ in het huishouden en als speelcamaraatjes zodat ik soms even mijn handen vrijheb om de rest van het househouden bij te werken (met als gevolg dat Kemba haar lippen zit te verven met water verf, we een gebroken raam hebben, en Hansje aanzienlijk meer lichaamelijke schade heeft dan te doen gebruikelijk...).

Dit jaar kregen we echter te maken met een tweetal extra factoren die niemand echt had zien aankomen, en waarop ik dus niet voorbereid was. Daardoor konden de daaruit voortvloeiende consequenties in volle omgang het gezin konden bestoken!
Factor 1: De bulldozer die net voor de kerst aan onze weg werkte deed zijn werk zo goed dat onze watertoevoerpijp op 4 verschillende plaatsen gebroken bleek.... en
Factor 2: De benzine is op!! (Dat vanwege de onrusten rond de verkiezingen in Kenia. Benzine komt per tanker naar Mombasa-Kenia en komt dan over de weg naar Uganda – maar ‘de weg’ is onveilig en fuel tankers zijn een gewilt target dus reiden ze niet.)

Het was uiteraard niet voor het eerst dat we eens een paar dagen zonder water zitten – het komt wel vaker voor, maar dan halen we snel de auto uit de garage, laden alle jerrycans in, vullen ze, en rijden ze terug naar huis... Daar zaten we nu dus... Geen auto om uit de garage te halen, niemand in huis om te helpen sjouwen... Voor het eerst in mijn 7jarige Ugandese bestaan zag ik mijzelf de baby op de rug binden (jep... op de typische africaanse manier). Om vervolgens lopend de twee kilometer naar de dichtsbeizijnde waterbron afteleggen... 5 jerrycans te vullen (100ltr voor gezin met 3 kinders... ), en aan de terug weg te beginnen. Uiteraard kun je niet meer dan 1 jerrycan op je hoofd zetten dus had ik voor de andere vier de fiets van – en de plaatselijke boer ‘gehuurd’ om twee keer op en neen te zwoegen.

Om dan thuisgekomen (zwetend, maar je gaat je natuurlijk niet badderen in dat oh zo felbegeerde water) het stokje aan Gordon door te geven die vervolgens op de fiets naar town zweet om daar metzonder centen de boodschappen te doen, op de rug en de fiets te binden en naar huis te fietsen (in de inmiddels echt brandende zon). ‘Metzonder Centen’ – want dat is een volgende ontbrekende factor in het nieuwe jaar: de salarissen... ik heb November/December niet uitbetaald gekregen, Gordon December niet... mijn nieuwe contract is nog niet klaar dus naar Januarie/Februarie kan ik ook wel fluiten... Ondertussen is alles duurder vanwege de benzine-crisis... We zitten dus weereens flink in de ‘bonentijd’. (Tijden waarin ons gezin zich net zo hard als de ‘locals’ alleen bananen en bonen kan veroorloven).

Dus ja... het nieuwe jaar begon zonder salaris, zonder contract, zonder huishelpen (de Was Vrouw is terug, ik zoek weer een Baby Sitter), zonder benzine, en zonder water.
Het voordeel is dat het voorlopig alleen maar beter kan gaan!

Ondertussen hadden we natuurlijk toch wel Kerst te vieren(zie foto link), Nicoles verjaardag te vieren (zie foto link), en Oud – en Nieuw te vieren... ik had gelukkig half november – net voor ik ‘zonder centen’ kwam te zitten – een overdose meel gekocht dus de taart(en) werden GEEN ontbrekende factor!!
Ook zijn we –voor de benzine op was- met ons Nederlands/Ugandees bezoek een dagje naar Kingfisher (t zwembad) geweest (zie fotolink).
Deze ingredienten samen met de X-mas Craft week die ik in de week voor de kerst had georganiseerd op ons Guest House (zie foto link) hebben de crisis maand voor mij, toch een feestmaand voor de kinderen gemaakt.

Op het moment van dit schrijven staan we weer – zei het op 1 been. Met het water terug op de taps, en een van de housegirls terug in het huis kan ik ‘s morgens weer naar kantoor. Dat maakt het mogelijk om me weer op het uitblijvende contract en de uitblijvende salarissen te concentreren – daarmee komen ze er misschien ooit door. Ik kan ook weer opzoek naar een babysitster... als ik die drie ontbrekende factoren kan invullen dan... dan... de beroemd ‘Als/Dan’... dan staan we weer op twee benen. Maar zover is het momenteel nog niet.

Nou lieve mensen... ik laat de vaste rubrieken vandaag achterwegen – het verhaal zou veel te lang worden om nog te lezen. Ik ga als de computer en de power suply me gunstig gestemd zijn de foto’s uitzoeken en doorlinken zodat de visuele onderbouwing van alle feestelijke momenten van de afgelopen maand niet hoeft uit te blijven.

Een heel heel gelukkig en gezond 2008 voor iedereen!!

Ps1: met alle rondwaaiende enge ziektes in dit land gaat het onverwachts goed. De Ebola is onder controle en een verrassend groot aantal mensen is er van genezen in plaats van dood gegaan... dus daar Fingers Crossed.

Ps2: ik heb dit bericht gepost voor dat ik de 47 kerstmailtjes die in mijn inbox staan te wachten heb geopend!! Ik hoop op deze mailtjes tijdens de komende dagen te reageren!!

Ps3: er zijn 4 fotomapjes op de foto link geplakt : Xmas-Craft week, Kerst in de Village, Nicole’s first Birthday, en Kingfisher (deze bevat twee filmpjes) – Veel plezier!!

Lieve groeten van:

Naat en Co
Naatinuganda@yahoo.com
Po Box 170 Bushenyi
Uganda

http://picasaweb.google.com/naatinuganda

Phones:
Naat – 00256-772-665607
Gordon – 00256-712-493959
Home – 00256-712-062054
Skype fone: naatinuganda

  • 08 Januari 2008 - 15:09

    Moniek:

    ik zie dat onze jongste spruiten hun voorliefde voor ballen, balonnen en glijbanen delen...
    en kerst bij jullie gaat net zo als bij ons, lekker in de tuin en barbequeen maar.
    ik heb weer genoten van je plaatjes en je bericht!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nathalie

Ik wil deze site graag gebruiken om Uganda zo dicht mogelijk naast nederland te leggen. De gelegenheid gebruiken om mensen in nederland toch de kans te geven om met de familie mee te leven en mee te kijken om zo het gemis van de mogelijkheid om fysiek over de komen vliegen kleiner te maken!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 102
Totaal aantal bezoekers 105778

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

The Arinda's in Uganda

Landen bezocht: