Druk van de ketel: 8-2007 - Reisverslag uit Bushenyi, Oeganda van Nathalie Arinda Jonkergouw - WaarBenJij.nu Druk van de ketel: 8-2007 - Reisverslag uit Bushenyi, Oeganda van Nathalie Arinda Jonkergouw - WaarBenJij.nu

Druk van de ketel: 8-2007

Door: nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

12 Juli 2007 | Oeganda, Bushenyi

15 Julie 2007

Lieve allemaal,

Zo... en nu weereens een bericht waar ik wat tijd aan kan besteden... De druk is wat van de ketel nu de proposals allemaal net voor de deadlines de deur uit zijn, nu Nicole niet meer ziek is, en nu we uiteindelijk na 6wkn dan toch bezig zijn een Baby Sitter in te werken... Ik probeer er aan te wennen om ook smiddags weer op kantoor te zijn... en het eerste wat ik in die middagen dus doe is.... een fatsoenlijk bericht naar jullie de deur uit doen!!

Kids Corner:
Nicole: had een aantal moeilijke dagen en nachten vorige week toen een virus haar in de kladde nam.: ze moest het helemaal zelf uitvechten! We konden alleen meevechten op de symptomen maar niet op de veroorzaker! Proberen de koorsten in de hand te houden, proberen dehydratie te voorkomen en verder maar afwachten ... gelukkig is ons meisje het virus weer helemaal de baas. Zij vierde dat met een decoratieve top-tot-teen huiduitslag die haar gelukkig geen ongemak bracht.
We dachten toen opgelucht te kunnen ademhalen... maar tot mijn verwarring kreeg ik er nog twee doorwaakte nachten met een huilende baby bij... ik snapte er niets van!! Maar gelukkig heeft een baby een in- en een uitgang.... en de uitgang verklaarde later waar de pijnen vandaan kwamen... mijn wonderbaarlijk inteligente housegirl had bedacht dat een baby die nog volledig op borstvoeding functioneert best ineene wortelen kan knabbelen als de mammie niet thuis is.... tja... dat een baby maagje dan pijn doet, en dat ik dan niet blij ben met/tegen mijn H.girl dat moge voor zichzelf spreken. De jonge dame die nu is komen opdagen is ‘Baby Sitter’ en geen H.girl... de eerste indruk is heel goed, duidelijk niet iemand die de baby worteltjes gaat geven...
Verder doet Nicole het uitstekend,hoor. Ze zit parmantig, ze trekt zichzelf op tot staan, en heeft een heel schattig speltje in haar haar om het uit haar ogen te houden en ze heeft de eerste twee tanden! Het is een mooi kindje.
Hansje: Over Hansje kan ik niet anders zeggen dat het een lekker ventje is.... een beetje te innovatief met zijn interesse voor vuur, voor stopcontacten, en voor de panga en de bijl en de messen en de... ga zo maar door... maar met een oplettend toeziend oog is het goed in de hand te houden. Hij heeft ontdekt dat ie Kemba’s fietsje kan rijden, dat ie ook best zelfstandig op de schommel kan, dat je als je op de schommel staat en lekker op en neer vliegt je er niet per defenitie af hoeft te vallen.... en zo ontdekt ie iedere dag wel wat. Bij komend feit is dat ie al die ontdekkingen ook zo lekker verwoorden kan, en zelf verhalen kan vertellen. Echt heel gezellig.
Kemba: is me er een!! Sommige dagen is het een schat van een kind, andere dagen is het een monster... met volle overgave bezig te ontdekken waar mammies grenzen liggen... met schoenpoets op de veranda schrijven, met een stellage van stoelen de parafine jerry-can te pakken nemen en in de tuin leeggieten, houtsplinters in je eigen haar en dat van je broertje stoppen, potten creme achterover drukken en in je haar smeren, markeerpennen uit je moeders handtas ‘jatten’ en vervolgens de keuken muren decoreren... etc etc etc.. De logeerkamer heeft nu een scharniersluiting aan de buitenkant zodat ik haar af en toe kan parkeren!
Als ze een schat is dan kan ze echter met dezelfde energie ontzettend leuk spelen! Met hansje in de zandbak, met Nicole op een mat, met zichzelf kleuren in een boekje, zich uitlevend met een schaartje.... kortom: het is me er een!

Werk Woobles:
Waar ik vorig bericht melding maakte van 1 proposal (voor mijn gloednieuwe CBO-community based organisation)... kan ik nu zeggen dat ik 3 (!!) proposals heb uitgepoept! Natuurlijk is de eerder genoemde er een van... het werd als ‘very interesting, and pretty good’ proposal ontvangen, maar voor de uiteindelijke uitslag moet ik 5 weken geduldig zijn.

(opm: aangezien werk in mijn hoofd helemaal in het Engels gaat, vind ik het altijd heel moeilijk het in de berichten ineens in het nederlands samen te vatten... bear with me, please!)

Ik heb een uitgebreide programma uitlijn. naar de Oklahoma mensen gepost, met een overzicht van alle elementen die wel wat input kunnen gebruiken.... Deze optie zou nog weleens veeeel groter uit kunnen vallen dan dat ik nu kan overzien... Oklahoma heeft een reeds bestaand programma in Bushenyi via Church to Church... wil het geval dat de Ugandeese kerk zich officiele heeft gedistancieerd van de Amerikaanse kerk over de aanstelling van een homosexuele bishop... Dus deze mensen zoeken voor wegen om hun centen nog steeds in Bushenyi te stoppen maar niet meer via de kerk... Een rol voor mij(n) programma??

Ik heb een groep Lions van Norwegen op bezoek gehad (Gordon is een Lion) die zeer geintereseerd zijn in het donoreren van een ‘Income Generating Project through Vocational Skill Training’ voor de leden van de nieuwe CBO. Dat project is geaccepteerd en ik werk me nu een haasje om de details uit te werken. Ik zal daar volgende keer meer over schrijven als ik terug ben van een aantal trips naar soortgelijke initiatieven.

Als je je afvraagt wat er met al die proposals aan de hand is... wat er momenteel gebeurd is dat Lions, Rotary, of andere groeperingen geld ‘aangeboden’ krijgen als ze met een goed proposal op de proppen kunnen komen... dat kunnen ze dan meestal niet, en schuiven die taak af naar een goed lopend, en gestructureerd programme als het mijne... en daar vaar ik t.z.t wel bij... nou ja ‘ik’... mijn kinders en mijn docenten natuurlijk en dus ‘ik’ ook.

Gordon’s Goodies:
Gordon’s Guest House maakt een zeer hoopgevende start! Vanaf de dag dat de verflucht uit de kamers was heeft ie vol gezeten!! Het is echt ongelofelijk. Daarnaast heeft ie het meest gewilde stukje vlees van het moment op het dagelijks menu gezet: Varken. En dat brengt hem savonds zoveel mensen dat ze het werk niet aankunnen... Hij heeft een maand vakantie genomen van kantoor om te proberen de nieuw aangenomen mensen zo goed mogelijk te trainen in de taak die ze hebben....
Hij heeft drie beeldschermen geplaatst in strategische plekken in de gebouwen... Voetbal begint weer bijna (voetbal is de enige vrijetijds besteding in het dorp en daardoor ongekend populair...)

Als het zo blijft (maar dat is natuurlijk nog koffiedik kijken... als het ‘nieuwe’ eraf is, wat blijft er dan over???) dan gaat dat Guest House meer inkomen opleveren dan de kantoor baan. En om dat ‘inkomen’ ging het natuurlijk: we hebben nu alleen Kemba in school en kunnen de eindjes net aanelkaar knoppen.... maar waar moeten de schoolfees voor nummer 2 en 3 t.z.t vandaan komen??? Vanuit die vraag is dit experiment met het Guest House begonnen... dus... let’s hope.

Naat’s Nukken:
Met mij gaat het goed. Ik begin meer en meer gewend te raken aan de onvoorspelbare hectiek van ‘kleine kinderen’ al hoe wel ik het nog niet altijd gemakkelijk vind. Een zieke baby, een afwezige Gordon (tot na middernacht in The Guest House), en nog geen housegirl... alle drie ingredienten die niet veel nacht voor mij overlaten. Zelfs nu de baby niet meer ziek is blijft er van slapen niet veel over. Ik maakte vanmorgen voor Gordon een leuk rijtje: om 21.00 met de kinders naar bed... om 22.00 worstel ik me onder 3 lijfjes vandaan om zelf een slaap positie aan te nemen... om 23.00 moet kemba plassen (doet Gordon anders altijd, maar die is nu nog niet terug)... om 00.00 baby voeden... om 01.00 voegt Gordon zich toe in het bed- effe kletsen want die heb ik de hele dag niet gezien... om 2.00 moet kemba weer plassen (Gordon in coma dus moet ik doen)... om 3.00 baby voeden...om 6.00 opstaan om Kemba klaar te maken voor school... tja...Het feit dat ik nu zelf een een snot kop heb werkt ook niet in mijn voordeel...ik voel me duidelijk ‘te moe’ (k heb de illusie dat een mam met jonge kids zich ‘niet moe’ voelt reeds laten varen... maar er is verschil in ‘gewoon moe’, ‘heel erg moe’ en ‘te moe’) Desondanks heb ik ontzettend veel pleziek in de job (alle drukte ten spijt, of misschien juist daardoor... lekker bezig zijn!). En ontzettend veel plezier in- en met de kinderen. Toen Nicole ziek werd merkte ik aan mezelf dat ik daar inmiddels toch veel kalmer onder blijf dan voorheen... objective naar symptomen kijken, rationeel bedenken wat je dus het beste kunt doen, en proberen je eigen emoties uit te schakelen en je niet te laten meeslepen in 4uur onafgebroken nachtelijk gehuil... een handige ontwikkeling als er de komende jaren nog vele malen iemand ziek zal zijn en dan afhankelijk van je zal zijn...

Nog mijn excuses voor de uitblijvende fotos bij het vorige bericht... ze wilden niet op de site plakken!! Gelukkig wel op de Picasa site.. maar alle verwijzingen naar mooie foto’s 4,5,6 enz sloegen natuurlijk nergens op...

Voor wat recente ‘kinderkopjes’ kun je hier onder terecht (foto’s zijn 1 dag oud!) En voor een visualisatie van Gordon’s Guest House kun je hieronder aanklikken en naar het mapje gaan van bericht 8.
http://picasaweb.google.com/naatinuganda

Nou... een fatsoenlijk bericht.. hopelijk niet zo lang dat jullie hebben opgegeven met lezen!!
Bedankt voor alle reactie die ik altijd krijg na het plaatsen van berichten. Het is leuk om te weten dat de epistels ook echt gelezen worden!!

Bedankt allemaal!!

Ik hoop dat het een beetje wil zomeren in nederland!!

Naat en Co
Naatinuganda@yahoo.com
Po Box 170 Bushenyi
Uganda

Phones:
Naat – 00256-772-665607
Gordon – 00256-712-493959
Home – 00256-712-062054
Skype fone: naatinuganda

  • 12 Juli 2007 - 20:16

    Moniek:

    Zo te lezen heb je ee huishouden met 3 kleintjes en een baan goed onder controle; moe met nog een tikje luchtigheid, hou em zo meid!
    En die zomer in nederland.. onze kids zijn er van overtuigd dat ze in de winter terecht zijn gekomen. De ene wil dat we een kerstboom opzetten en de ander draagt zijn pyama onder zijn kleren.... Hopelijk klaart het op en zoniet... dan hebben we een echte zomervakantie want dan heeft de zomer ook vakantie gehad.
    Moniek
    ps
    zoals je begrijpt zitten wij in het koude kikkerland en niet meer in warmer oorden....

  • 14 Juli 2007 - 16:42

    Chris:

    Good on u. 3 proposals en dat tijdens alle tegenslagen. Guest house.... Hmm, klinkt als dat er tijd voor een overstap nodig is?
    Hans is zo te horen een echte vent in het ontdekken, Kemba een echte meid. Ik weet hoe zwaar het kan zijn die grenzentest en een time-out dmv even een kamerbezoek geeft echt lucht. Bewondering... voor alles.

    groet

  • 16 Juli 2007 - 12:27

    Rianne In NL:

    Interessante ontwikkelingen! Kom de volgende keer guesthouse kijken! En wat lijkt die Nicole op haar zus! Wij (Lisa, Ben en me) zijn in NL voor 6 wkn! Genieten van de zomer die nu twee dagen oud is. Groetjes van ons alledrie.

  • 23 Juli 2007 - 10:59

    Trees:

    ha die naat
    jezus, jij weet wel van aanpoten! 1 klein meisje is al druk, maar 3 kids? en een baan! en, en en... STOER MAN!
    Guesthouse is prachtig! Hopelijk blijft het goed lopen!
    Hier is het inderdaad een heerlijke zomer! de grassen op mijn platte dak tieren welig en de seculenten rotten weg...
    Wacht maar, onze tijd komt nog! (in december of zo?)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nathalie

Ik wil deze site graag gebruiken om Uganda zo dicht mogelijk naast nederland te leggen. De gelegenheid gebruiken om mensen in nederland toch de kans te geven om met de familie mee te leven en mee te kijken om zo het gemis van de mogelijkheid om fysiek over de komen vliegen kleiner te maken!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 118
Totaal aantal bezoekers 105736

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

The Arinda's in Uganda

Landen bezocht: