Sportdagen, en varkensboeren... 9-2007 - Reisverslag uit Bushenyi, Oeganda van Nathalie Arinda Jonkergouw - WaarBenJij.nu Sportdagen, en varkensboeren... 9-2007 - Reisverslag uit Bushenyi, Oeganda van Nathalie Arinda Jonkergouw - WaarBenJij.nu

Sportdagen, en varkensboeren... 9-2007

Door: nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

02 Augustus 2007 | Oeganda, Bushenyi

2 Augustus 2007

Lieve allemaal,

Nu ‘de druk wat van de ketel is’ kan ik ook wel weereens proberen om aan het uitgangsprincipe van een tweeweekelijkse web update vast te houden!! Er zijn wat leuke speciale dagen gepasseerd, dus laat ik daar verslag van doen voor we alweer een speciale dag krijgen met Hansjes verjaardag (zondag). En zoals beloofd in het vorige bericht heb ik nog wat uit te leggen over ‘income generating projects’...

Kids Corner:
Nicole: heeft het kruipen ontdekt. Nog niet zo zeker, en nog niet zo snel maar ze kan haar zinnen zetten op iets wat ze graag wil hebben en er de tijd voor nemen om het te bereiken. Leuk hoor. Gelukkig is ze haar virus weer helemaal te boven.. handig toch als je het door kunt geven aan je grote zus??
Hansje: is helemaal in de ban van zijn komende verjaardag en zingt dagelijks ‘to you’, ‘to you’... en na wat aansporing van zijn zusje kan het ‘birthday’ er ook nog wel bij. Het gejuig als het liedje af loopt is echter zijn favoriet. Ik ben benieuwd wat hij er zondag van gaat vinden. Het is wel een ‘party mannetje’, hoor (aardje naar zijn vaartje??) Hij kan echt heerlijk overal in opgaan en lekker mee kijken, mee klappen, mee kletsen enzovoorts. – zie photo’s van een Give Away (traditionele trouwerij waarbij de vrouw aan de familie van de man word gegeven nadat de bruidschat is overeengekomen en betaald).
Kemba: had haar doorgegeven virus bevochten net voordat ze aan haar eerste sportdag op school begon. En dat is me wat,hoor. Natuurlijk ook mijn eerste sportdag – die ik spontaan sport show noem. Marcheren, formaties maken, vlaggen, zingen.... Maar... ook Stoeledansen!! Hier zeggen de foto’s waarschijnlijk meer dan mijn verhalen... dus ga maar gauw naar de fotolink (zie onder) en vind daar heb mapje met sportfoto’s en een filmpje.

Werk Woobles:
Zoals jullie weten heeft mijn werk zich tot dus ver op kinderen en hun scholen en docenten geconcentreerd. Het is nu voor het eerst dat we de stap maken naar ‘De Ouders’. Vorig jaar hebben we (ik en de docenten) een berg werk verzet om de ouders van de Dove kinderen geintereseerd te krijgen in de school en in gebaren taal. Na een hele langzame start zijn diezelfde ouders nu niet meer te stuiten en hebben we samen een Community Based Organisatie opgezet (meer ‘ik’ voor ‘hun’ maar ik hoop daar met tijd verandering in te brengen). Een CBO heeft een kantoor en een medewerker nodig – dat kost geld en dat hebben we niet... Dus... moet er een ‘Income Generating Project’ komen... Daar had ik zo wel mijn ideeen over, maar feit blijft dat je geen geld genereerd als je geen investering kunt doen... en waar krijg je dat geld dan weer vandaan... ??? kip en het ei – principe!!

‘Mijn’ ouders hebben geen rooie rotcent maar hebben wel tijd... en daar zag ik wel een markt in. Dus het idee wat ik uitgewerkt heb (en aan Lions Norwegen heb weten te verkopen) maakt gebruik van de ouders in tijd.... we gaan varkens houden (het meest gewilde stukje vlees hier) met een Project Manager annex trainer... Ouders komen en leveren de arbeid om op die beesten verzorgen en vet te mesten – ze doen daarbij onder leiding van die Project Manager de nodige ervaring op. We betalen de ouders niet, maar aan het eind van hun tijd (3 of 4 maanden) krijgen ze een jong varken wat ze dan op hun eigen farm kunnen mesten.... 1 varken kan wel 80.000shilling winst maken... dat is een astronomisch bedrag hier! Als het gaat zoals het in mijn hoofd zit gaat het dus niet alleen inkomen brengen om de organisatie van te draaien, maar ook inkomen voor de individuele huishoudens van de dove kinderen – zie ook hier een photo map op de weblink, al die witte mensen zijn de Lions van Norwegen die dit project hebben aangenomen...

De investering is groot: een stuk land, een varkensstal, een onderkomen voor de project manager en de ouders, de eerste varkens... enzovoorts enzovoorts. Hoe snel we het project van de grond kunnen trekken hangt nu van de Lions af... word vervolgt!

Gordon’s Goodies:
Gordon is nu halverwege zijn ‘vakantie’ en krijgt er met het Guest House goed de wind onder. Ik heb besloten me er op mijn manier ook mee te gaan bemoeien.... overdag is er niets te beleven maar heeft het wel een heel leuk grasveld waarop je massa’s leuke kinder activiteiten kunt uitvoeren!! En dat ... dat heb ik nu altijd gemist in Bushenyi – nou ja.. niet altijd... sinds ik kinderen heb... Dus... ik ben bezig met een kinderprogramme voor de zondag middagen/vakanties... er word gewerkt aan een hele leuke opvallende Notisboord (is dat nlands??) met een schoolbord als uitgangspunt. Die gaat langs de weg in het dorp op de afslag naar het Guest House en daar komt dan de programma aankondiging op. Het zwembad dat we ooit van mijn broer en schoonzus kregen komt ineens in een ander licht te staan!! Ik ben er zelf helemaal enthousiast over, en heb ik een Peace Corps volunteer al een goede medestander gevonden! De sign post is als alles goed gaat deze week klaar... en dan... beginnen maar en kijken hoeveel reacties dat gaat krijgen.

Naat’s Nukken:
Ik heb ondertussen behoorlijk lopen kwakkelen. Maar uiteindelijk is de aap toch uit te mauw. Een abnormaal hoog hemoglobine gehalte in het bloed, wat de hele zaak nogal taai maakt en moeilijk te vervoeren... als gevolg van de anticonceptie pil waar ik 4maanden geleden mee begonnen was... Maar die aap deed wel een beetje lastig... eerst loop je rond met je half half syptomen en denk je dat het wel over gaat, in plaats van over te gaan word het langzaam ergen... tot je je ineens realiseerd dat je liters per dag drinkt zonder gevoel van verzadiging, en zonder naar de wc te gaan. Dat je snachts onder twee dekens nog niet warm bent...dat je 10 keer per dag snel gaat zitten omdat je ze duizelig bent etc... De eerste doctors bezoeken brachten helemaal niets aan het licht... het was meer mijn eigen verdenking en mijn google zoektocht naar de pil die ik kreeg die deze zaak aan het licht heeft gebracht. Dat is nog maar twee dagen geleden. Dus ondanks het feit dat ik natuurlijk onmiddelijk met die pil gestopt ben is het verademende effect nog niet daar en type ik dit bericht nog altijd met flessen water naast me...
Verder heb ik een actie in gang gezet die nog jaaaaaaren gaat duren, maar toch... ik heb op naam van Hansje een rekening geopend waar we alle beetjes geld gaan parkeren die we ooit over hebben... en vroeg of laat (laat dus...) gaat die rekening of ons huis betalen (waar nog steeds geen prijs op staat) of... gaat ons als gezin een vakantie in nederland bezorgen... we hebben het hier dus over vele miljoenen die bijelkaar gespaard moeten worden met duizendjes... dus het gaat nog wel even duren, hoor. Ik zou graag naar nederland komen als Kemba naar de basis school gaat, en Nicole naar de kleuterschool... da’s nog 3 jaar weg... maar, eerlijk is eerlijk... of we in 3jaar de benodigde miljoenen bijelkaar kunnen vergaren... k heb geen idee. Maar... niet geprobeerd is altijd mis, toch?!

Nou... deze keer foto’s en filmpjes te over op de weblink... zal nog even kijken welke ik hieronder zal plakken om jullie nieuwsgierigheid aan te wakkeren!

http://picasaweb.google.com/naatinuganda
Mapje : Piggeries, Kemba’s Sportdag, en ‘The Kids on a Party’.

Tot horens!

Naat en Co
Naatinuganda@yahoo.com
Po Box 170 Bushenyi
Uganda

Phones:
Naat – 00256-772-665607
Gordon – 00256-712-493959
Home – 00256-712-062054
Skype fone: naatinuganda

  • 02 Augustus 2007 - 14:54

    Moniek:

    wow, twee wekelijks....da's beter als wij momenteel doen!En lekker doorsparen hoor, dat doe ik ook me het oog om eens bij ju langs te komen alleen sparen wij niet in duizendjes, zou ik best wel willen....hier gaat het in eentjes namelijk.

  • 09 Augustus 2007 - 14:34

    Walter:

    hoi nathalie, fijn dat de kinders weer van het snot af zijn. Ik hoop dat het varkensproject goed gaat lopen. Een ambitieus project lijkt me. Veel succes met de voorbereiding en de opstart. Naast bloedarmoede bestaat kennelijk ook bloedrijkdom, waar je ook last van kan hebben. Het is het aloude verhaal van de optimum-curve. Hoop dat je weer snel op je optimale waarde zit. Alle goeds en alle liefs voor jullie allemaal, Walter

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nathalie

Ik wil deze site graag gebruiken om Uganda zo dicht mogelijk naast nederland te leggen. De gelegenheid gebruiken om mensen in nederland toch de kans te geven om met de familie mee te leven en mee te kijken om zo het gemis van de mogelijkheid om fysiek over de komen vliegen kleiner te maken!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 89
Totaal aantal bezoekers 105795

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

The Arinda's in Uganda

Landen bezocht: