TERUG NAAR SCHOOL: / 6-2007 - Reisverslag uit Bushenyi, Oeganda van Nathalie Arinda Jonkergouw - WaarBenJij.nu TERUG NAAR SCHOOL: / 6-2007 - Reisverslag uit Bushenyi, Oeganda van Nathalie Arinda Jonkergouw - WaarBenJij.nu

TERUG NAAR SCHOOL: / 6-2007

Door: nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

15 Mei 2007 | Oeganda, Bushenyi

Hallo iedereen,

Zoals te concluderen valt aan de titel van dit bericht heeft Kemba vakantie GEHAD... van al mijn goede voornemens om halverwege de vakantie ‘even’ een webbericht te schrijven is niets gekomen. Vakantie is leuk, maar ook hectisch... opgeschud uit de nog maar zo broze balans, logees voor een week met twee andere kindertjes, Gordon meer uit dan thuis... ik had mijn handjes vol aan het dagelijks leven en (proberen te) werk(en)... nu de vakantie voorbij is, en de logees weer naar huis... heb ik dan toch weer een bericht klaar:

Kids Corner:
Het MOET gezegt, het KAN gezegt: de hopeloos aanhoudende verkoudheid van de kinderen is (nagenoeg) over!! Wat een zegen om alleen maar te maken te hebben met poepbroeken, en op de vloer plassende jongentjes en niet meer met 3 hoofdjes vol vieze grote groene fluimen!! Hoerah voor het immuumsysteem dat het uiteindelijk gewonnen heeft!!
Nicole: heeft naast haar spraakvermogen nu ook haar volume knop ontdekt en zet die geregeld voluit open (onder nog luider gejuich van Kemba en Hansje).Ze kan ook lekker ongecontroleerd graaien naar allerlei dingen, en doet verwoedde pogingen zichzelf te verplaatsen naar iets wat ze wil hebben, maar dat lukt nog niet. (foto 1 en 2)
Ze komt verdacht dicht in de buurt van zelfstandig zitten, maar rolt toch nog net tevaak om. Het is een blij mensje die erg gretig haar omgeving in zich opneemt.
Hansje: gaat tegenwoordig (overdag) triomfantelijk naar de WC!! Hij vind het een grote attactie en is er zelf bere van onder de indruk. Ik ben er ook heel blij mee want dat betekend overdag nog maar 1 kind in de nappies (scheelt een berg was!!). Daarnaast heeft ie de afgelopen week ontzettend veel plezier gehad met onze logees: Auntie Pamela, en haar dochter Enya (net zo oud als Hansje) en haar zoontje Manu (3weken). Eindelijk kon hij het ook eens van iemand winnen (beetje stressvol voor Enya, maar we hebben het redelijk vreedzaam kunnen houden).-(foto 3,4 en 5).
Kemba: heeft in haar vakantie hele boeken vol geschreven met 1,2,3,4ren en 5ven... vakantie?? Ze snapte er niets van... net gewend aan het fenomeen ‘school’ en dan ga je ineens weer niet... na wat wezeloze dagen in het begin van de vakantie viel het lekker lang slapen echter wel weer in de smaak. En s middags schrijven en tellen met mammie was toch ook best leuk. Kemba was in de zevende hemel met Auntie Pamela’s visite. Ze is dol op haar, en is helemaal verliefd op Enya. Het was ook wel echt een kinderparadijsje die week, met 5 babies onder de 3jaar.
Vandaag is ze terug naar school (foto 6,7 en 8) Ik kan alleen maar hopen dat ze daar ook binnen een paar dagen weer aan gewend is, want het opstaan vanmorgen was nu niet het vrolijkste moment...

Werk Woobles:
Leve de vakantie, en leve de visite heeft werk weer best een aantal dagen op prioriteit nummer 6 gestaan... Ondanks dat zijn er toch wel vorderingen gemaakt. Zo zijn mijn informatieve folders over ‘Special Needs Education in Bushenyi’ geprint en onder mijn leiding aan hun verspreiding onder het publiek begonnen. Een lokale krant besloot de inhoud van de folder pagina groot in zijn krant op te nemen (en kwam daarna met een belachelijk hoge rekening aandragen!).

De CBO voor ouders van doze kinderen zou deze donderdag zijn officiele status moeten ontvangen... ‘zou moeten’ omdat je het hier nu eenmaal nooit zeker weet... de constitutie is geaccepteerd door de leden, 66 leden hebben zich aangemeld, de registratie gelden zijn betaald... nu wachten we reeds 2 weken geduldig tot het komende donderdag word... dan zou bij positieve beoordeling ons certificaat klaar moeten zijn, en mogen we ons officiel openen... fingers crossed dus.

Helaas heb ik geen vooruitgang geboekt in het openings proces van de nieuwe units... docenten zitten nog oud en vertrouwd op hun oude scholen, en er zit geen schot in het transfer proces... nou ja, geduld en africaans geduld... beide zijn een schone zaak!!

Gordon’s Goodies:
Gordon heeft drukke dagen gehad. Hij werd op last van het kantoor door het hele zuidwesten van het land gestuurd om bepaalde informatie te verzamelen (nog altijd verbazingwekkend hoor... omdat er nu eenmaal niet zo iets als een telefoonboek bestaat, de mogelijkheden van internet nog niet algemeen bekent en benut zijn moet je dus nog steeds hoogst persoonlijk eropuit, ipv even een telefoontje te plegen). Dat had een berg reizen en van huis zijn tot gevolg. Daarnaast is het ook een hele drukke voetbal maand geweest en was hij ook s avonds zo maar een erg sporadische verschijning. Maar... ‘hij’ heeft wel een cup gewonnen (Man. U. Supporter) en is dus wel een hele blije verschijning als hij er eenmaal is!!
De (extended) familie heeft hem ook stevig in de greep momenteel. Afgelopen weekend was er een familie trouwerij waarvoor ze Gordon’s ervaring met het organiseren van feesten hard nodig hadden. Helaas was dit feest niet echt om de hoek, dus ging ook daar veel uithuizige tijd mee gepaard. Dan heeft zijn oudere broer ineens bedacht dat ie naar een ander district wil verhuizen omdat daar ‘alles veel beter is’... en of Gordon even de 5miljoen wil betalen zodat ie daar land kan kopen... Ondanks het feit dat Gordon (en ik) en zijn andere broers er helemaal geen heil in zien lijkt het er toch op dat we het niet kunnen tegenhouden (aangezien zijn vader er voor is)... Er word heel wat af gedebateerd en daarvoor moet uiteraard op ‘The Village’ worden gereist... Dus ja... het is een hele kunst geweest om Gordon thuis te krijgen en te houden op onze trouwdag (8mei)!! (foto 9 en 10). Nu nog kijken of we hem op mijn en zijn verjaardag ook te zien krijgen (18 en 21mei!)

Naat’s Nukken:
Het zal (hopelijk) duidelijk zijn dan de afgelopen dynamische periode met kemba’s vakantie, visite, Gordon meer uit dan thuis... met niks meer in het oorspronkelijke ritme... mij niet geholpen heeft bij mijn strijd in het vinden van een werk/thuis balans.
Toch (b)lijkt mijn gemoed er wat minder moeite mee te hebben. Een week of twee geleden was er een heerlijk programma op BBC Worldservice waar de vraag of kinderen een help of een hinder zijn in het leven van een vrouw aan de kaak werd gesteld. Vrouwen van over de hele wereld belden in – en de situatie leek overal en voor iedereen grotendeels gelijk. Ik realiseerde me dat het dus niet aan mij ligt, niet aan Gordon, niet aan Uganda... maar dat het bij deze fase hoort... Door het luisteren naar vrouwen over de hele wereld die of te veel werkten, of die niet werkten kon ik toch concluderen dat de combinatie van thuis en een niet te zeer belastende baan wellis waar ‘juggle en struggle’ tot gevolg heeft, maar op de lange termijn toch het meest bevrediging brengt...
Dus... in plaats van steeds weer naar mijn situatie te kijken en er proberen veranderingen in aan te brengen, probeer ik nu veel meer de situatie te accepteren en er waar ik wanneer ook ben er het beste van te maken...

Nu, nog een technische noot... ik heb de camera van Hanny de Hoffotograaf over gekocht (Hanny is terug in nederland) dus....!!... foto’s te over!! Ik heb uitgepuzzeld (en daar ben ik best een beetje trots op) hoe ik het software programma Picasa waarin ik de fotos opsla kan ‘doorlinken’ naar het web!! Dus... ik ga proberen de fotos bij de berichten op 10 te houden, en dan kan de echte onverzadigbare foto liefhebber ‘doorlinking’ naar de foto galery. Ik zal het adress hieronder vermelden zodat er alleen maar geklikt hoeft te worden Ik moet nog wel veel leren, hoor – fotos van het apparaat naar de computer, dan hoe ze een beetje georganiseerd te presenteren... maar goed, het begin is er. Volgende uitdaging is om met de camera kleine filmpjes te maken en te plaatsen!! Word vervolgt!!

http://picasaweb.google.com/naatinuganda

Naat en Co
Naatinuganda@yahoo.com
Po Box 170 Bushenyi
Uganda

Phones:
Naat – 00256-772-665607
Gordon – 00256-712-493959
Home – 00256-712-062054

  • 15 Mei 2007 - 13:02

    Yvonne En Corne:

    Hoi Nathalie,

    Wat leuk om weer eens wat van je te lezen. Ik heb gelijk ook weer de foto's op je album bekeken. Fantastisch. Alvast gefeliciteerd met je verjaardag. Ja ik weet dat het nog een beetje vroeg is. Er is weer iets onderweg naar je. We hopen dat je weer zult smullen. Binnenkort geven we je weer een foto-update van ons en de kids.

    Heel veel groetjes en tot snel.

  • 15 Mei 2007 - 16:10

    Moniek:

    nb ftiu van alex met zijn telescoop armen...
    Blij te horen dat het leven allemaal wat gebalnccerder aan het worden is. Enne...voor je het weet zit de hele bups op school (dan mag je huiswerk doen met ze :)
    Succes met alee buitenshuizigheden van Gordon, ik weet uit ervaring dat dat soms een hele uitdaging kan zijn.

  • 15 Mei 2007 - 20:47

    Chris:

    Heerlijk om toch met jullie mee te kunnen leven. Mama's perikelen, tja, er komt een weg. Gefeliciteerd voor alles (huwelijk, Man U en verjaardagen.
    G zal het huis misschien nu ook minder druk vinden?
    Enya is ook een mooie dame geworden..

    Groet aan allen

    Is dat huis in het album dat bij de watertank??!! Geweldig.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nathalie

Ik wil deze site graag gebruiken om Uganda zo dicht mogelijk naast nederland te leggen. De gelegenheid gebruiken om mensen in nederland toch de kans te geven om met de familie mee te leven en mee te kijken om zo het gemis van de mogelijkheid om fysiek over de komen vliegen kleiner te maken!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 98
Totaal aantal bezoekers 105756

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

The Arinda's in Uganda

Landen bezocht: