13-2006 - Reisverslag uit Bushenyi, Oeganda van Nathalie Arinda Jonkergouw - WaarBenJij.nu 13-2006 - Reisverslag uit Bushenyi, Oeganda van Nathalie Arinda Jonkergouw - WaarBenJij.nu

13-2006

Door: nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

01 September 2006 | Oeganda, Bushenyi

Hallo iedereen,

Deze keer heb ik niet zo heel veel te schrijven... gelukkig omdat dat ook betekend dat werkwijs er niet nog een hele rij funding-drama’s aan de lijst toe te voegen zijn!! Geen uitbreiding van het negatieve is positief, toch?!

Kids Corner:
Hansje is zo maar druk met zijn nieuwe ontdekking: is iets ‘nee’??... dan kun je jezelf op de grond werpen, hartverscheurend huilen, met heel verrassend resultaat... ik roep tegen dovemans oren dat ‘nee’, ‘nee’ zou moeten blijven zelfs bij dit interesante drama spel maar de Housegirl en Gordon zijn niet zo gevoelig voor mijn argumenten...
Since zijn verjaardag klapt hij er lustig op los als hij het melodietje van ‘Happy birthday to you’ ergens hoort, en is het zien van een kaars goed voor een ‘ffff, ffff’ geluid.
Hij heeft ook ontdekt dat de wereld groter is dan onze eigen tuin, en heeft een sterke innerlijke drang om die wereld te verkennen. De overgevlogen kinderwagen (vorig jaar mee gebracht door Chris) staat geen dag meer ongebruikt. Als Pappy en Mammy smorgens zonder hem naar kantor durven te vertrekken is het ook ‘drama- tijd’...
Kemba: zorgt ervoor dat we enkele malen per dag aan een groot Europeese bekendheid worden herrinnert – zie foto 1 – de Brusselse Manneke Pis... Grappig genoeg had Gordon ansichtkaarten van Manneke Pis meegebracht bij terug keer van zijn studie tijd in nederland, dus als ze weereens in de tuin staat te plassen roept ze triomphantelijk: Look Mammie, I am Manneke Pis.
De attractie van de dag is ‘Auntie Mabel’s Big Pig’... Hansje en kemba zijn grappig bang, maar ook geobsedeerd door het geknor en gevroed van het lieve beest van de buren. Het moet momenteel iedere dag bezocht/te eten gebracht worden – zie foto’s.

Werk Woobels:
Gelukkig kan ik deze keer melden dat er werkwijs niets veranderd is... niet ten positieve, maar er zijn tenminste in de afgelopen weken niet nog meer desasteuze maatregelen aangekondigt bij de nationale overheid... geen negatieve ontwikkelingen – op zichzelf als positief aan te merken?!
De grootste ommezwaai in mezelf is dat ik nu ineens besef dat de uitbreiding van de scholen welleens mijn enige redding zou kunnen zijn – terwijl ik twee weken geleden dacht dat het de grootste contradictie was... als de scholen dichter bij de kinderen komen, kunnen er meer kinderen met handicap dagonderwijs volgen ipv afhankelijk te zijn van de boarding school... en dag onderwijs is veel goedkoper dan de boarding section... mijn redding om sommige toch in school te houden, ipv ‘te verliezen’??

Gordon’s Goodies:
Het motto voor de afgelopen twee weken leek: als er dan geen geld in de district is, laat er dan tenminste commotie zijn... De distict kreeg een Committee op hun dak om onderzoek te doen naar een nogal omstreden aangenomen motie door de District Council op ‘Car-loans’... een motie van twee jaar geleden, die inderdaad nogal omstreden was (degene die de leningen kregen, zijn er allang met hun auto’s vandoor, hebben niet terug betaald en zijn niet herkozen in de nieuwe Council van na de verkiezingen... hoe de interesant gespendeerde locale belasting centen terug te halen, niemand weet er het antwoord op). Gordon – in zijn positie als ‘Clerk to Council’ – was er maar druk mee.
Dezelfde committee wilde ook graag licht over de uitgave aan benzine (district auto’s) in 2004... met als gevolg dat ieder ‘Hoofd van Sector’ in paniek is en als een zotteke bonnetjes van 2004 aan het (her)schrijven is (leve de corruptie!!).. Hoe het een en het ander gaat aflopen is nog koffie dik kijken... Welbeschouwd is het een strijd tussen een van de niet herkozen councillors (maar de enige die zijn ‘Car-Loan’ WEL heeft terug betaald) die probeert de zittende councillors een loer te draaien...

Tot een volgende keer!!
Naat en Co

Naatinuganda@yahoo.com
Tel:00256-772-665607
Nathalie Jonkergouw Arinda
Po Box 170 Bushenyi Uganda

• 01 September 2006 - 08:01

Seth:

oeioei en nu maar hopen dat de site geen zedenpolitie op zijn dak krijgt of wellicht een bericht van het Belgische buro voor toeristiek vanwege verschuldige copy-rights hahahahaha. Gelukkig dat er weer wat perspectief lijkt te komen!

• 02 September 2006 - 20:11

Moniek:

geniet maar lekker van je relatieve rust, heb je verdient na al je hectische weken.

• 06 September 2006 - 18:34

Janneke Bos:

wat leuk.naatje pet via liza boogaard, een leuke familie, nu je man nog een keertje dan heb ik het hele stel gezien, groetjes uit roosendaal