12-2006 - Reisverslag uit Montevideo, Uruguay van Nathalie Arinda Jonkergouw - WaarBenJij.nu 12-2006 - Reisverslag uit Montevideo, Uruguay van Nathalie Arinda Jonkergouw - WaarBenJij.nu

12-2006

Door: nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

06 Augustus 2006 | Uruguay, Montevideo

Hallo iedereen,

Sorry lieve mensen... ik heb stiekem even een extra week gewacht met het bijwerken van
‘De Site’..ten eerste omdat ik dan meteen Hansjes verjaardag zeer up-to-date kan verslaan
(5 augustus) en ten tweede omdat ik vorige week niet veel te vertellen had en deze week inene weer veel te veel- maar dat kon ik toen nog niet weten...

Kids Corner:
Hansje heeft gisteren zijn eerste verjaardag gevierd (gelukkig kon Hanny erbij zijn en vind je hieronder kersverse plaatjes van de dag). Een dag met een emotioneel kantje voor mij/ons... het is voor mijn gevoel nog maar gisteren dat ik hem in mijn handen had met koortsstuipen en geen doctor in de buurt had... de angst om het hart dat ie het niet zou halen... gelukkig, godzijdank, is ons dat bespaard gebleven en vieren wij zijn verjaardag wel. De ‘verjaardag’ is niet meer dan een (op houtskool gebakken) cake en wat andere kindertjes om mee in de nieuwe zandbak te spelen (mijn kadootje voor hem!- er ligt een cementen ring in de tuin waar vroeger een watertank gestaan moet hebben, die heb ik leeggegraven en vol gedaan met bouwzand – dekseltje er op getimmerd en klaar is kees... Kemba en Hansje zijn er niet uit te slaan). Een eenvoudig concept maar met plezier genoeg en daar gaat het toch om.
Kemba: en Hansje vechten er momenteel iedere dag lustig op los... Hansje wil de hele tijd precies wat Kemba heeft, en Kemba wil wat Hansje heeft en geen van beide wil het vrijwillig afgeven. Kemba heeft het voordeel dat ze groter, sneller, en sterker is maar beland daardoor ook weer geregeld voor een afkoel-actie in de slaapkamer. Ik neem aan dat het een fase is waar we even doorheen moeten totdat het begrip ‘delen’ en ‘samen-doen’ wat meer grond krijgt.
Ik kreeg ineens ook (angst)visoenen van een Kembaatje die naar school gaat/moet: Ze komt het schoolplein op... iedereen staakt waar ie mee bezig is en moet naar de ‘Mzungu’ komen kijken er erover/ernaar gillen (een onvermijdelijk feit als zij of ik ergens aankomen)...gegil in een taal die ze niet (goed) verstaat.... Tja... dat leek me toch niet eerlijk...Dus vanaf deze week krijgt Kemba iedere woensdag ochtend een groepje kindjes in haar maat te spelen. Ik ga die ’s morgens halen en breng ze tegen lunchtijd weer terug en dan cross ik snell naar kantoor. Ik hoop dat ze van die kinderkens de locale taal opsteekt (naast alle andere sociale vaardigheden van samen spelen natuurlijk) en dan heeft ze strakt tenminste een paar kindertjes op de Nursery School die ze al kent. Lijkt mammie toch beter dan het eerste senario!

Werk Woobels:
Werkwijs word het er hier niet beter op... waar ik vorige keer vertelde van de gelden die geschrapt danwel gekort waren... ik kan er deze keer weer een heel (gecompliceerd) rijtje aan toevoegen. Wat mij – in education department - het meeste raakt is de korting in UPE funds die is ingevoerd.... UPE? Universal Primary Education. Een fenomeen dat in 1992 werd ingevoerd. Gratis basisschool onderwijs... Gevolg??? Duizenden meer kinderen in de scholen dan daarvoor!! Hele scholen zonder gebouwen, klassen van 180 kinderen, geen boeken, geen krijtjes, geen docenten... maar UPE was er. Blijkbaar is nu in de Centrale Overheid besloten dat UPE zijn doel bereikt heeft... De leerling/docent verhouding voor Bushenyi is 71:1, de leerling/boek verhouding is 17:1, ongeveer 13% haalt een voldoende (en een voldoende is hier al met een 3!!) op de Cito-toets, ongeveer 8% gaat door naar Voortgezet onderwijs... Tijd dus om de geldkraan dicht te draaien (???) We (Education Department) kregen een overheids-currilaire met de mededeling dat we geen docenten meer mogen aannemen (alleen sterf- en migratie gevallen vervangen), en dat UPE funds niet langer voor de examinatie van leerlingen betaald. Dat die gelden nu maar door de ouders betaald moet worden...
Ons hele departement staat op zijn kop, en machteloos... De gevolgen laten nog even op zich wachten maar zullen duidelijk zijn... heel veel kinderen zullen terugkeren naar huis, en nog veel meer zullen de eerste tot de zesde klas doen, maar nooit examen doen.
Voor ‘mijn kinderen’ is het een enorme klap... tot nu toe waren ze op school vanwege de marges in UPE funds – het onofficieel aangemoedigde illegale ‘frutselen’ met het budget om deze kinderen op school te houden.
Nu viel dat frutselen al niet meer mee, omdat we het niet meer over 4 of 5 kindertjes hadden maar over 20 of 30... en vanaf nu valt er dus in UPE ook niet meer te frutselen...
Ik heb een enorme alarmbel laten rinkelen maar of ik drama’s kan voorkomen.... ik weet het echt niet... in totaal hebben we het nu toch over 125 dove, blinde of anderzijds gehandicapte kindertjes... en de district wil dat ik meer Units open...

Gordon’s Goodies:
‘Gordon’s Goodies’, zijn deze keer net zo hard ‘Mijn Goodies’... De cooperatie die de heuvel met de vier huizen waarvan wij er nu dus een huren is geliquideerd... de huizen zullen bij opbod worden verkocht... ik denk niet dat wij de financiele capaciteit hebben om mee te dingen. Dus ons plekje in t paradijs inclusive schommels en zandbakken zou weleens spoedig tot het verleden kunnen behoren. Een van de vele ‘development country’ verhalen. In 1972 is met behulp van de World Bank een enorme (toenentijd winstgevende) Tea-Cooperation opgezet. Met enorme thee- plantages en door het hele land huizen voor de werknemers. In 1992 hield de World Bank het voorgezien... bijna tegelijkertijd kelderde de thee-prijzen... met als uiteindelijk resultaat dat de Cooperatie nu dan toch officieel geliquideerd is. Met welke snelheid e.a geadverteerd zal worden is niet bekend... op de schopstoel dus...

Tot een volgende keer!!
Naat en Co
Naatinuganda@yahoo.com
Tel:00256-772-665607

  • 07 Augustus 2006 - 06:16

    Chris Bos:

    je hebt er de handen vol mee. Leuk die zwarte koppies achter de feesttaart. Met messen moet je daar natuurlijk wel oppassen.
    Hou vol meisje

    Chris Bos

  • 07 Augustus 2006 - 10:19

    Ma:

    Waarom staat er ineens Uruguay boven je mail? Ook de kaart is van het verkeerde land!
    Groeten.

  • 07 Augustus 2006 - 20:14

    Walter:

    Hoi Nathalie en Gordon, hartelijk gefeliciteerd met de eerste verjaardag van jullie zoon. Het nieuws over de beleidsveranderingen en de onzekere toekomst van jullie huis maakt me bezorgd. Ik hoop dat die dingen met een sisser aflopen. Houd moed, uiteindelijk is voor alles een oplossing. Lieve groet, Walter.

  • 08 Augustus 2006 - 15:35

    Moniek:

    Gefeliciteerd met de jongeman. Het zag er naar uit dat jullie veel plezier hadden. Hopelijk loopt de huizenboel niet al te dramatisch af, geef de moed niet op meid.
    enne dat vechten....sorry maar dat blijft komen en gaat (althans bij de mijne)

  • 09 Augustus 2006 - 08:18

    Monique En Tiny:

    dag lieve mensjes in dat verre uganda. van harte hansje met je 1e lente en probeer maar van je af te bijten als je grote zus je weer eens te sterk af is. Leuk steeds die nieuwe foto\'s te zien van de family.
    hier alles ok. tijn 5vwo, nien kunstacademie en de rest verdient de moneten!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nathalie

Ik wil deze site graag gebruiken om Uganda zo dicht mogelijk naast nederland te leggen. De gelegenheid gebruiken om mensen in nederland toch de kans te geven om met de familie mee te leven en mee te kijken om zo het gemis van de mogelijkheid om fysiek over de komen vliegen kleiner te maken!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 134
Totaal aantal bezoekers 105788

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

The Arinda's in Uganda

Landen bezocht: