En een gelukkig nieuwjaar!! 1- 2011 - Reisverslag uit Bushenyi, Oeganda van Nathalie Arinda Jonkergouw - WaarBenJij.nu En een gelukkig nieuwjaar!! 1- 2011 - Reisverslag uit Bushenyi, Oeganda van Nathalie Arinda Jonkergouw - WaarBenJij.nu

En een gelukkig nieuwjaar!! 1- 2011

Door: nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

06 Januari 2011 | Oeganda, Bushenyi

6 Jan 2011.

Gelukkig het is weer nieuwjaar!!

Naats Nukken:
Wat het einde van de ‘kerst vakantie’ had moeten zijn, werd een fikse aanvaring met het Ugandeese ‘morgen – fenomeen’. Iets waar ik aan’t eind van mijn kerstvakantie, en aan’t eind van mijn latijn echt geen behoefte aan had.
Mijn ‘wasmachine’ en baby sitster – Ana genaamd – kwam voor 3 dagenlang ‘morgen’... De ‘grasmaaimachine’ die ik gevraagt had om het gras te komen maaien (gaat hier met de hand door met een vreemd gevormd met op en neer te zwaaien) kwam voor 5dagen ‘morgen’. De jongeman die ons onmogelijk handteerbare varkentje zou komen slachten komt nogsteeds ‘morgen’ en werd gisteren vervangen met iemand die onaangekondigd langskwam en wel van wanten wist...
Vier lange dagen meer dan geplanned mochten we het ‘in ons eentje’ zien te redden... en dat deden we natuurlijk ook maar of het ook leuk werd gevonden??
Uiteindelijk is voor deze en gene ‘morgen’ dan toch gekomen en is enorme berg was weggewerkt, zijn badkamers en vloeren vertonen weer hun originele kleuren, word eten word weer gekookt zonder baby op de arm, word momenteel het gras gemaait en eten we vandaag nog lekker varkensvlees.
Het maakt het ook weer mogelijk dat ik aan ‘werk’ begin te denken. Ik ben vandaag wel de deur uit (gelet op het feit dat ik dit getyped krijg) maar met het echte werk begin ik maandag – eerst even uitrusten en genieten van het feit dat ik zo maar een uur of meer op een stoel kan zitten!!

Kids Corner:
Kemba: is een mooie enthousiaste zevenjarige springbil die alles doorheeft, en overal haar neus in steekt. Haar enthousiasme voor leuke dingen als verjaardagen, kerst, cake bakken, familie photo’s maken, op bezoek gaan bij Opa en Oma is aanstekelijk maar soms niet zo handig. Zei en de anderen worder er namelijk niet spontaan rustig van. En met name in de “kerst vakantie” had ik best wat vaker een beetje meer rust in mijn kinderen gehad.
Helaas Pindakaas... ik heb wel een paar keer mijn geduld verloren, en er eens flink tegen aan geschreeuwd... met als enig resultaat een mooie enthousiaste zevenjarige springbil en een gefrustreerde en moeie mammie... dus dat heb ik maar gauw weer gelaten.
Hearns: is zoals te doen gebruikelijk in vakantie’s in goede doen. De zak met houten blokken veranderd in tallose ‘thomas-the-tank-engine’ locomotieven die vele uren per dag gezellig over de veranda tuffen. Zijn fiets draait overuren, en de computer die aan’t eind van de dag tot zijn beschikking komt heeft ook niets te klagen.
Nicole: heeft het niet te breed. We voeren al 6wkn strijd tegen een bacteriele infectie die zich in de darmen heeft gevestigd... maar zonder het gewenste resultaat. Ze valt af en iedere maaltijd is een gevecht. Ik heb inmiddels het vermoeden dat er iets anders aan de hand is en denk er sterk over haar nog deze week naar Mbarara te rijden om daar naar de kinderarts te gaan.
Noela: heeft het zo naar haar zin nu zussen en broertje er de hele dag zijn, dat ze haar hele dagritme overhoop heeft gegooit... waarom zou je toch twee keer per dag slapen als er zo veel te doen is. Het zoeken naar een dagritme met maar een slaapje begint vorm aan te nemen, wat e.a makkelijker maakt. In mijn ‘kerst vakantie’ heb ik menig middagmaal-afwas gedaan met de ‘binnenbaby’ aan de voorkant, en de ‘buitenbaby’ op de rug gebonden... om zo niet alleen een schone vaat te hebben maar ook een slapende baby.
Nummer vijf: heeft het zwaar gehad met mammie die van smorgens tot s avonds druk legt op de buik. Dweilen, bukken, tweede baby op de rug etc... toch houd nummer vijf zich kranig en veroorzaakt nogaltijd niet zoveel ongemak als zijn/haar voorgangers voor de bevalling. Het begint pijnlijker te worden snachts – de heupen protesteren tegen lang in een zelfde houding te zijn – en ik heb onrustige nachten. Ik ga er geregeld vandoor naar het logeerbed om met mijn gewoel het viertal en Gordon niet wakker te houden.

Gordon’s goodies:
Gordon’s kerst is ook echt geen vakantie. Met een ‘horeca bedrijf’ – om het beestje maar een naam te geven – zijn Kerst en Nieuw topdagen terwijl je maar beschikking hebt over half je personeel.
The Guest House was druk bezet met het koken voor feestjes die in de tuinen werden gegeven, met Kerst Feesten en met een nieuwjaars-disco. In de kerst tijd zijn er geregeld nachten dat hij zo laat is dat ik uit bed ga als hij erin duikt!!
Maar ja... aangezien hij de enige van ons twee is die een income binnenbrengt kan ik moeilijk klagen dat er juist als er thuis zoveel werk is, ook door hem zo hard gewerkt moet worden.

Nu de festiviteiten voor bij zijn, en het voor de hulptroepen dus eindelijk toch ‘morgen’ is geworden rusten we beide een beetje uit.

Op de link http://picasaweb.google.com/naatinuganda kun je - als je weet te zoeken – onze familie photo’s vinden. Er is een photo studio geopend in t dorp en die hebben we uitgeprobeerd. De photo’s staan op de web maar waarom ze onder ‘April 2008’ terecht zijn gekomen daar snap ik verder niets van. Er zijn 11 photo’s van het kerstbest- stel als je ‘studio familie photos’ weet te vinden onder de datum april 2008!!

Heel heel gelukkig nieuwjaar voor iedereen van de hele Arinda Crew!!

Nathalie.uganda add yahoo.com
Skype: naatinuganda
00256-772 665607

  • 06 Januari 2011 - 09:46

    Tante Nelly:

    Gelukkig heb je nog even rust voor de baby geboren wordt. Heel frustrerend afhankelijk te zijn van mensen die "geen slaaf van hun woord" zijn en jou een slaaf van het arbeidsintensieve huishouden maken. Sterkte met de laatste loodjes.

  • 06 Januari 2011 - 10:14

    Eefju:

    mooi gezin hoor! lekker 'oegandees net' uitgedost :)

    (en ze staan hier op je picasa op een heel logische plek!)

    Veel sterkte met collie, hoop dat ritje Mbarara z'n vruchten afwerpt!

  • 06 Januari 2011 - 11:45

    Tante Miep:

    Wat hebben jullie toch prachtige kinderen, breed lachend, ziet er heel goed uit. Jullie zelf trouwens ook ondanks alle troubles met 'grasmaaier', slager, 'wasmachachine' en de morgens die maar niet kwamen. Rust a.u.b. inderdaad lekker uit want je hebt maar één voorbuik en één achterbuik om de kleintjes op te dragen. Misschien is je heup ook een optie, maar dan is de draagkoek toch wel op? Hartelijke groet Tante Miep

  • 06 Januari 2011 - 18:31

    Judith O:

    Meeeeeeeeeen wat een cuties alle vier! Of alle 6 als ik jullie twee ook me mag rekenen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nathalie

Ik wil deze site graag gebruiken om Uganda zo dicht mogelijk naast nederland te leggen. De gelegenheid gebruiken om mensen in nederland toch de kans te geven om met de familie mee te leven en mee te kijken om zo het gemis van de mogelijkheid om fysiek over de komen vliegen kleiner te maken!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 167
Totaal aantal bezoekers 105946

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

The Arinda's in Uganda

Landen bezocht: