Bijna Koninginnedag... 4-2010 - Reisverslag uit Bushenyi, Oeganda van Nathalie Arinda Jonkergouw - WaarBenJij.nu Bijna Koninginnedag... 4-2010 - Reisverslag uit Bushenyi, Oeganda van Nathalie Arinda Jonkergouw - WaarBenJij.nu

Bijna Koninginnedag... 4-2010

Door: nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

26 April 2010 | Oeganda, Bushenyi

26-4-2010

Het is weer bijna Koniginnedag... onherroepelijk komen dan de herrineringen op, hoe we vorig jaar - onze eerste dag in Nederland - over de vrijmarkt van Dinteloord liepen opzoek naar fietsjes voor de kinderen... onherroepelijk gevolgt door het ongeloof dat we dus alweer een jaar – een heel jaar – verder zijn...

Kids Corner:
Kemba: vind het maar niets... het is schoolvakantie. En wel voor een hele maand... terwijl onze dame niets anders wil en doet als schrijven, lezen, en rekenen. Hoe moet dat nu met die vakantie die ze helemaal niet wil?? Gelukkig heeft ons huis een paar schoolborden en heb ik onlangs ‘eerste klas’ boeken voor haar gekocht (ontdekte dat ze nog nooit een tekstboek gezien had in haar 4 jaar school...) dus ze kan thuis naar hartelust ‘schooltje spelen’. Dat de leerlingen er weleens genoeg van krijgen om van 7u smorgens tot 7u savonds ‘in klas’ gehouden te worden, daar heeft ze niet veel begrip voor... maar ach.
Haar eerste ‘eerste klas’ rapport zag er heel goed uit – twee 10-en en geen enkel vak onder de 9... een echte studie bol dus.

Hearnsje daarentegen kan zijn geluk niet op dat het vakantie is!! Geen stilzitterijen, geen gedwongen concentratie voor al die verdraait moeilijke letters en cijfers... hij is als een vis-in-het-water nu ie gewoon lekker kan fietsen, buitenspelen, autootjes in een file zetten enzovoorts. En het is een heerlijk jochie om naar te kijken als ie zo heerlijk aan’t spelen is.

Hij heeft met de extra attentie van deze termijn het ‘top to bottom’ schrijven wel onder de knie gekregen. Het ‘links naar rechts’ laat het nogweleens afweten maar het gaat toch significant beter dan aan het begin van het schooljaar.

Nicole: lijkt op haar grote zus en vind het wel jammer om niet naar school te gaan. Ze zit –gelukkig voor Kemba – dan ook graag in Kemba’s ‘klas’. Jammer voor haar krijgt Juf kemba genoeg van haar omdat ze ‘niks kan’... Hoogst teleurstellend uiteraard dat je driejarige zusje de tafel van twee niet snapt... maar ach.

Noela zit er vaak voor spek-en-bonen bij in kemba’s klas... maar wel voor uren-en-uren zonder te klagen. Dat zal wel niet lang meer duren want de kleine dame begint vandaag of morgen aan haar ‘intensive care’-periode. Ze heeft het kruipen bijna onder de knie en dan is het opgelopen met de luxe van ‘baby op een kleedje met wat speeltjes’... dan word het opletten geblazen bij ieder afstapje, speeltje, (on)eetbare zaken die bijeen gegraast worden etc.
Ondanks haar aanhoudende verkoudheid, en loopoor is het een vrolijk meisje.

Werkwoobles:
Helaas nog steeds geen positief nieuws te melden over mijn werksituatie. Het leek even de goede kant op te gaan – er werd gewerkt aan een ‘draft document’ ... het laatste nieuws is echter erg deprimerend... ‘the file is lost’...
‘The file is lost’ moet echter in een context van corruptie worden ondertitelt... dat ding is helemaal niet zoek maar iemand die graag een bribe wil is erop gaan zitteen tot ie krijgt wat ie wil.
En helaas-pindakaas daar doe ik niet aan mee, en heeft mij doen besluiten om een deadline op de hele situatie te zetten.

Eind Mei..

Eind mei, nog steeds geen beslissing, geen document om te tekenen, geen.. geen..., geen... dan geef ik het op en pak mijn boeltje. Dan moet het toch echt op een andere manier (hoe dat weet ik niet maar ‘met een klein beetje geloof kun je een berg verzetten’. Dus met dat beetje dat ik heb moet dan maareens gewerkt worden).
Ik moet dan vooral niet denken aan de kinderen in de scholen, en hun docenten waar ik zo veel mee gewerkt heb, en vooral niet denken aan het 3jaar contract dat we aangeboden hebben gekregen maar dan dus niet door zal gaan... maar aan de andere kant kan ik hier toch ook niet eindeloos blijven zitten. Eind mei dus... word vervolgt.

Naats Nukken:
‘en van je hela hola’... een nederlands lied om de moed erin te houden... Maar, anders dan met het werk, gaat het hier uitstekend hoor!!

Gordon’s goodies:
En Gordon??? Die is vandaag bezig om in een 1daagse workshop het grootste en meest dominerende problem van uganda aan te pakken: Een ‘Anti Corruption’ workshop... ik moest echt lachen toen ie me dat vertelde. Workshops zijn meestal een week... maar ach nee, dit probleem heeft niet meer dan een dag nodig toch...
Kortom, Gordon gaat lekker door. Het feit dat ie mijn ‘end-of-may’ statement geaccepteerd heeft zonder te proberen mij van gedachten te veranderen zegt genoeg... het is ook de eerste keer dat ie zei ‘you will get another job’ ...
En van je hela-hola dus..

Ik heb gister even met de camara gespeelt dus hier staan weer wat plaatjes van de kinders in hun meest up-to-date vorm: http://picasaweb.google.com/naatinuganda

Lieve groet aan iedereen...

Nathalie en Co
Nathalie.uganda add yahoo.com
Silent.voices.bushenyi add gmail.com
00256 -772-665607

  • 26 April 2010 - 09:25

    Tante Nelly:

    Leuke foto's van je kroost! Waarom, oh waarom is er zoveel corruptie in Afrika?? Waarom zijn ze niet dolblij met jouw kennis, ervaring en enthousiasme? De eikels.

  • 26 April 2010 - 14:44

    Hanny:

    Ik sluit me bij "Tante Nelly" aan. Ze weten niet wat een waardevol iemand ze laten lopen. Maar gelukkig ga je niet bij de pakken neerzitten. En gelukkig valt er ook een heleboel te genieten met die prachtige kinderen van je. Hartelijke groet!

  • 26 April 2010 - 19:31

    Tante Miep:

    't Wordt een beetje saai als ik schrijf dat ik het met vorige schrijfsters eens ben, maar daar koop je zo weinig voor; en de moed er in houden is af en toe best lastig. Toch?
    Dus vanaf hier wel de wensen dat die moed er steeds opnieuw weer zal zijn. Mooie kinderen hebben jullie!!!!
    Lieve groet Tante Miep

  • 26 April 2010 - 19:35

    Judith O:

    Dat is echt wel je lievelingslied, of niet. En van je hela hola... Maar je hebt gelijk. Het is een goed nummer en af en toe moet je dat gewoon eens zingen. En in Oeganda gewoon ietsie vaker! Maar met zulke prachtkinderen zul je niet snel klagen. Tot de volgende mails!

  • 08 Juni 2010 - 19:28

    Maud Lapien:

    Lieve Naat,

    Daar ben ik weer eens. Ik ben altijd weer blij je even te lezen. Leuk om te lezen dat het goed gaat met de kinderen. Hier ook alles oke. IK zal voor je wensen en duimen en dat er weer een mooi project aankomt waar je je talenten kunt gebruiken. Dit is onze nieuwe mail:
    maudenolaf@home.nl

    Tot zover
    Maud

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nathalie

Ik wil deze site graag gebruiken om Uganda zo dicht mogelijk naast nederland te leggen. De gelegenheid gebruiken om mensen in nederland toch de kans te geven om met de familie mee te leven en mee te kijken om zo het gemis van de mogelijkheid om fysiek over de komen vliegen kleiner te maken!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 138
Totaal aantal bezoekers 105774

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

The Arinda's in Uganda

Landen bezocht: