15-2006 - Reisverslag uit Bushenyi, Oeganda van Nathalie Arinda Jonkergouw - WaarBenJij.nu 15-2006 - Reisverslag uit Bushenyi, Oeganda van Nathalie Arinda Jonkergouw - WaarBenJij.nu

15-2006

Door: nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

23 Oktober 2006 | Oeganda, Bushenyi

Hallo iedereen,

Het effect van een Naat die werkwijs even lekker bezig is laat zich gelden in de wat langere periode tussen de vorige en dit website bericht. Nog mijn excuus overigens voor de afwezige foto’s van de vorige keer... het feit wil dat je eerst de tekst moet plaatsen en er daarna foto;s aanhangen... als er dan iets mis blijkt met de foto-plaats-functie staat die tekst er dus al. Vandaar. Ik hoop dat het deze keer beter gaat!!

Kids Corner:
Hansje heeft gelukkig zijn tanden-marathon inmiddels tot een beitgraag einde gebracht, en is in een aanzienlijk beter humeur!! Hij ziet er wel ‘oud’ uit,hoor met zo’n bekkie vol met tanden en kiezen.
Hansje zegt ook zijn eerste woord!! Traditie getrouw: deu-tie, wat staat voor ‘Dirty’.... (hetzelfde eerste woord als Kemba) Hij zegt het op de juiste momenten (als ie in de kamer gepoept heeft bijvoorbeeld) en zet er dan zelfs de juiste actie op (gaat om een schoonmaak doek). Daarnaast geeft hij ineens blijk van het doorhebben van vele andere uitgesproken zaken (breng me een pen, geef de beker aan... enz) maar zelf zeggen is er nog niet bij.
Kemba: heeft aan haar vorderingen in ‘Pappie’s Language’ ineens het besef toegevoegd dat mammie ook een taal heeft... eentje die ze niet kent, maar die mammie en de video banden wel weten... ze is daar erg nieuwsgierig naar. Komt ze me van de week ineens vragen: ‘mam, wat betekent: Nou zijn de rapen gaar...’... opgepikt uit de video van Pieter Konijn. Tja dan moet je natuurlijk wel even lachen.
Kemba is daarnaast net zo zwanger als ik: ze heeft ook een baby in haar buik. Die schopt en die slaapt, die haar pijn in de rug geeft enz enz... maar haar baby hoeft niet op controle want daar word je maar geprikt...
‘The Inside baby’: met de ‘inside baby’ – zoals Kemba het noemt – gaat het goed. Het groeit als kool en ik ben ondertussen onmiskenbaar zwanger. Het hele dorp (gewend als men is aan babies van niet meer dan 2.5kg) is er van overtuigt dat ik of morgen beval, of dat ik er twee draag – zijn ze even de twee vorige 4kg-monsters vergeten. De fotos bij dit bericht zijn al weer een aantal weken oud maar geven toch al wel een zwangere Naat te zien. Ik zal proberen voor bij het volgende bericht een speciale Naat-der-buik foto sessie toe te voegen. Kan ik ook meteen de zwangerschaps outfitten showen die ik voor mezelf genaait heb.

Werk Woobels:
Zoals gezegt, qua werk even een hele drukke periode achter de rug met heel veel leuke activiteiten op het programma. Van half september tot begin october hebben we in 3 weken 5 Ouder groepen van Dove kinderen een basis training Gebaren Taal gegeven. Daarvoor werkte ik met twee (zelf dove) instructors van Kampala waardoor ik dus meer dan een groep per week kon trainen. Het was ontroerend om te zien hoe de ‘Oma’s van Uganda (het zijn nogaleens de echt Oude van Dagen die zich ontfermen over wat door de Ugandeze maatschappy als waardeloos aan de kant gezet word!!) voor het eerst in hun leven tot enige communicatie konden komen met de kinderen waar ze voor zorgen. De blijdschap op de gezichten van zowel de Oma’s als de kinderen was hartverwarmend.
Meteen na de Oudergroepen had ik ook weer een week van training met mijn docenten waarvoor we deze keer een venue in de bergen hadden uitgekozen. Een leuke training en voor mij een weekje zonder kinderkens.... raar hoor ineens in je eentje in bed. Ik heb er toch van proberen te genieten want met zo’n volgend borstvoedend monstertje in aantocht zal een kinderloze tijd er voorlopig weer niet meer inzitten.

Ik heb in de komende weken (tot 6 dec – dan begint de grote vakantie) nog twee trainingen te gaan en pak en beet 12 schoolbezoeken.... nog even lekker druk dus (al hoe wel het hobbelen op onze wegen me niet meer zo gemakkelijk afgaat) voor de vakantie begint, en het wachten op de nieuwe baby intenser zal worden.

Gordon’s Goodies:
Gordon is druk met van alles en nog wat, en met niets in het bijzonder... moeilijk te vatten voor mij momenteel en dus ook lastig voor mij om voor jullie te omschrijven. Het is druk zat voor hem met met ik weet niet hoeveel kleine programmas die ineens door het district waaien en allemaal gisteren klaar moesten wezen. Ik laat het er maar bij... t gaat ook wel weer over.
Ondertussen hebben we opgegeven om geiten te houden op de boerderij (ik heb ze van de week allemaal verkocht) daar ze keer op keer bij nacht en ontij (en met gevaar voor de farmboy) gestolen worden.
De shop (de stomerij) daar heeft Gordon wat meer moeite mee op die op te geven al hoe wel mijn berekeningen al maaaaaden lang aanzienlijke verliezen laten zien... maar ik krijg de indruk dat daarvan de deuren binnen kort zullen sluiten.

Nou hopelijk beloof ik deze keer geen loze foto’s: Deze keer op ‘udate’ van hansje, een boer-Kemba, en regenwater pret, (volgende keer mijn buik...nog even geduld).

Tot een volgende keer!!
Naat en Co

Naatinuganda@yahoo.com
Tel:00256-772-665607
Nathalie Jonkergouw Arinda
Po Box 170 Bushenyi Uganda

  • 24 Oktober 2006 - 15:32

    Walter:

    Hoi Nathalie en Gordon, met plezier jullie familie-brief gelezen. goed om te lezen hoe jullie je steentje bijdragen. Veel plezier en succes daarbij. Erg leuke foto's: wat een prachtig stel kinderen! Vol verwachting zien wij uit naar de volgende (nieuwsbrief? koter?). Lieve groet, Walter.

  • 24 Oktober 2006 - 17:21

    Moniek:

    Hmm, heerlijk een weekje alleen in bed, dat lijkt mij ook wel wat. En geweldige fotoos, ja je bent absoluut bezwangert zoals Luuk het zou noemen. Hou ja haaks en doe het (af en toe) een beetje rustig aan he?

  • 25 Oktober 2006 - 07:17

    Chris:

    kleine kindjes worden groot! Toffe hans en kemba. Leuk van je werk. Vorig jaar was je daar toch al mee bezig? Eindelijk! Jammer van je andere projecten zoals farm en stomerij. Ik hoop dat het nog ooit eens anders wordt.

  • 30 Oktober 2006 - 12:52

    Trees:

    lieve naat, jeetje wat worden ze al groooot! je buikje mag er ook al wezen! Fijn dat je zo'n goed werk kunt doen daar. jammer dat niet alles zo goed kan lopen (geitjes, stomerij) veel sterkte bij het afstoten van de ze en dat de volgende initiatieven succesvoller mogen verlopen!
    xx trees, marc en roos

  • 30 Oktober 2006 - 13:11

    Trees:

    lieve naat, jeetje wat worden ze al groooot! je buikje mag er ook al wezen! Fijn dat je zo'n goed werk kunt doen daar. jammer dat niet alles zo goed kan lopen (geitjes, stomerij) veel sterkte bij het afstoten van de ze en dat de volgende initiatieven succesvoller mogen verlopen!
    xx trees, marc en roos

  • 31 Oktober 2006 - 10:38

    Rianne:

    He he, eindelijk ook over jou weer bijgelezen! We zien er naar uit jou en de kinderen te ontvangen volgende week! En meer te zien, meer te horen, en vooral leuke dingen gaan doen met de kids.

  • 31 Oktober 2006 - 21:50

    Nelly Bos:

    Even op de site gekeken en jawel hoor, weer een boeiend verhaal met leuke foto's.Hopelijk kun je Miep of Kees nog ontmoeten in Entebbe.Ze hadden wat overgewicht!
    Groeten, tante Nelly

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nathalie

Ik wil deze site graag gebruiken om Uganda zo dicht mogelijk naast nederland te leggen. De gelegenheid gebruiken om mensen in nederland toch de kans te geven om met de familie mee te leven en mee te kijken om zo het gemis van de mogelijkheid om fysiek over de komen vliegen kleiner te maken!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 90
Totaal aantal bezoekers 105787

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

The Arinda's in Uganda

Landen bezocht: