Vroeger... - Reisverslag uit Bushenyi, Oeganda van Nathalie Arinda Jonkergouw - WaarBenJij.nu Vroeger... - Reisverslag uit Bushenyi, Oeganda van Nathalie Arinda Jonkergouw - WaarBenJij.nu

Vroeger...

Door: nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

26 Juni 2012 | Oeganda, Bushenyi

Nu ik veertig ben mag ik het woord ‘vroeger’ gebruiken. ‘Vroeger toen ik klein was’… De kinderen vragen er naar…’Maham… toen jij klein was …?’ - en dan volgt er een nieuwsgierigheid die in ieder geval respecteerd dat Mammy een ‘vroeger’ heeft.

Met veertig heb ik echter (So God wishes) ook nog een hele toekomst. In die toekomst voorspel ik een volgende ‘vroeger-vraag’: ‘Mam, hoe deed jij dat toen we allemaal klein waren??’

En dat… dat ga ik vandaag –nu ze alle vijf nog klein zijn eens lekker opschrijven – dan hoef ik misschien ook niet meer uit te leggen waarom er in deze fase van het bestaan niet veel terecht komt van webberichten schrijven??

Op een doordeweekse schooldag (tenslotte heeft het jaar er daar het meest van) gaat het zo:

4.15 Wakker worden, aankleden, beter wakker worden

4.25 ‘Round one’: thee water, melk en varkens voer koken, was uitsorteren, was machine vullen en aanslingeren. Terwijl de machines hun werk doen doe ik het mijne: afwas verzamelen, sorteren en afwassen, woon/eetkamer opruimen, hele huis vegen en dweilen. Was centrifugeren terwijl ik de uniformen klaar leg, schoenen poets, brood smeer, drinkbekers vullen.

6.15 ‘Round two’: basins vullen met water, kinderen uit bed trekken, wassen, haren kammen, elastieken erin, in de uniformen hijsen, schoenen strikken, ontbijt aanbevelen (proberen zelf mee te doen), thee maken, tandenpoetsen begeleiden, auto raampjes drogen, poort open, auto open, kinders erin – ik erin.

7.30 Pauze! Kinderen naar school rijden. Lekker zitten, liedjes zingen, de dag doorvragen, Met Melvin en Noela alle klassen af waar de Top Drie in zitten om te zwaaien en dag te zeggen. Praatje hier en daar (op waarde te schatten want vaak het enige volwassen contact dat ik heb op een dag). En terug rijden maar weer.

8.30 ‘Round three’: Ontbijt voor de kleine thuisblijvers, was ophangen, slaapkamers uitvegen, bedden opmaken, badkamer opschonen, veranda’s vegen, tuinbladeren uit de weg ruimen, geiten (momenteel 11) naar’t veld trekken (tamelijk letterlijk te nemen – a ‘total work-out’ met een extra 12 kg op je arm en een dreumes om in de gaten te houden), varkens voeren, mezelf opschonen.

10.30: Dal-uren-tijd:Werken voor Silent Voices.

12.10: Pauze! Kleuterklant(en) ophalen. Kleintjes in de auto. Lekker rijden, liedjes zingen (tijd voor Melvin om in slaap te vallen) Nicole uit de klas halen en terug rijden maar weer.

12.40: ‘Round four’: Koken, eten, afwassen, was afhalen, strijken terwijl ik een sloot koffie drink. Afterschool snack koken en klaarzetten.
15.45: Pauze! Hansje en Kemba ophalen. Kinders in de auto. Lekker rijden, liedjes zingen. Hansje en Kemba uit hun klassen halen. Praatje hier en daar en terug rijden maar weer. Brood kopen.

16.30: Dal- uurtje: kinderen opvangen. Kinders te drinken en wat te eten geven. Spelen, en/of spel aanwakkeren.

17.30: ‘Round five’: Geiten van’t veld trekken en in nachthuis vast zetten. Thee water koken, avond eten voorbereiden, opruimen, koken, Melvin in bad, uniformen klaar leggen, schoenen zoeken, video aanslingen, eten serveren, zelf eten, zorgen dat Melvin ook wat binnen krijgt, douchen.

20.00: Eindsprint: Peace Keeping Missions, tanden poetsen, kinders wassen, in bed zien te krijgen, bednetten installeren, nachtzoenen en/of waarschuwingen.
20.30: Nachtdienst! borstvoeden, zorgen dat de kinderen slapen en zelf ook een oogje dicht.

Dan zijn er ‘tussendoortjes’ en ‘variaties’...

Onder de variaties vallen de vakanties, verjaardagen, sportdagen, weekends, bezoekjes, zieke kinderen, docters bezoeken, special dagen voor bereiden als kerst en pasen, renovaties in/aan het huis (zoals we net 2mnd achter de rug hebben), ‘fielddagen’ (als ik voor werk erop uit moet – vaak lange reistijden) etc.

Voor tussendoortjes kan er gekozen worden uit: taarten bakken, kleren (ver)naaien, knutselen, de tuin bijwerken, ramen wassen, skype praatjes met lieve mensen in Nederland, gitaar spelen, internetten, bonen doppen (en allerlei andere bewerkelijke eetwaren voorbereiden), hoeken opruimen die in het ochtend ritueel vaak overgeslagen worden, muren decoreren (in de ban van verf en renovaties), emails schrijven, webberichten de deur uit doen, spelletjes spelen, jam maken, dollen met de kinders, … , … , … etc enzovoorts etc enzovoorts… een eindeloze enzovoorts.

Dus later… als de ‘vroeger-vraag’ komt ga ik dit opzoeken en voorlezen.

Naat

p/s mijn oude Yahoo Address is actief

  • 26 Juni 2012 - 07:47

    Eefju:

    ik kan niks anders dan mijn mond weer dicht doen, die hing behoorlijk open nl.

    RESPECT.

  • 26 Juni 2012 - 08:27

    Moniek:

    Ha nou begrijp ik waarom je er zo vroeg in ligt, jij staat midden in de nacht op om met je eerste ronde te beginnen!
    Blij dat ik je af en toe tref in een van je daluren :) en misschien moet ik ook eens zo'n programma opstellen en zien of dat het perspectief van mijn kinderen verandert.
    Keep smiling.

  • 26 Juni 2012 - 10:54

    Judith:

    Sapperdeflap....!

  • 26 Juni 2012 - 19:36

    Fransje:

    Die wasmachien, daar zal je heel blij mee zijn. En guitar??

  • 27 Juni 2012 - 07:41

    Tony Gemert:

    Hallo Nathalie

    Je hoeft je niet te vervelen! Het is goed dat je het zo eens opschrijft. Ik ben niet jaloers als ik het lees maar wel als ik die prachtige foto zie met die vijf kostbare schatten. Geniet daarvan want ze zijn zo groot wordt er telkens gezegd. lieve groet Tony

  • 28 Juni 2012 - 19:49

    Maud:

    Lieve Naat,

    Ik kan alleen maar zeggen petje af.

    Maud

    PS is een Nederlandse nanny niks voor jou?

  • 01 Juli 2012 - 15:51

    Tante Miep:

    Op mijn leeftijd heb je het nog vaker over 'vroeger' maar ik weet zeker dat ik 'vroeger' niet zo vroeg op hoefde, laat staan geiten moest verzorgen, veevoer koken. Zou eigenlijk wel eens willen horen wat de kinderen over tig jaar zeggen over je werkschema en vooral blijven zingen met de kinderen in de auto, taarten bakken, spelletjes doen etc,etc,etc .chapeau ! Ik sluit me aan bij alle vorige schrijvers: alleen ik sluit mijn mond die ook open viel. Tot slot: vergeet je zelf niet......
    lieve groet tante Miep

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nathalie

Ik wil deze site graag gebruiken om Uganda zo dicht mogelijk naast nederland te leggen. De gelegenheid gebruiken om mensen in nederland toch de kans te geven om met de familie mee te leven en mee te kijken om zo het gemis van de mogelijkheid om fysiek over de komen vliegen kleiner te maken!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 305
Totaal aantal bezoekers 105738

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

The Arinda's in Uganda

Landen bezocht: