Veel!! 7-2010 - Reisverslag uit Bushenyi, Oeganda van Nathalie Arinda Jonkergouw - WaarBenJij.nu Veel!! 7-2010 - Reisverslag uit Bushenyi, Oeganda van Nathalie Arinda Jonkergouw - WaarBenJij.nu

Veel!! 7-2010

Door: nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

15 Oktober 2010 | Oeganda, Bushenyi

Lieve Allemaal,

Nee nee, er is geen excuus voor het lange wachten op weer een verhaal over het leven van de Arinda’s - het was mijn bewuste keuze om stil te houden in plaats van te vroeg mijn mond voorbij te praten. Maar... nu het ‘mag’ schrijf ik weer met veel plezier en zonder terughoudendheid een bericht met alle nieuwtjes van hier:

Kids corner:
Aangezien tussen het vorige en het huidige bericht nogal wat tijd zit is die vakantie van de kinderen allang verledentijd en gaan ze al weer enkele weken naar school.
De ‘bewerkelijkheid’ van de eerste vakantiedagen lostte inderdaad op toen ik een paar dagen wat meer tijd had om activiteiten en gedragingen een beetje te sturen. Het aandragen van een nieuw doosje kleurpotloden en een pak papier, met om de beurt een keertje voor 5minuten naar de strijkkamer als reactie op broertje/zusjes slaan was genoeg om deze verandering te bewerkstellingen. Daarna hadden we samen een heerlijke vakantie met een avontuurlijke reis naar ‘Aunty Pam’ – en haar koters. (foto’s via picasalink – met Noela’s eerste verjaardag!).

Ondertussen heb ik nogal wat moeite met de school waar ik mijn lieve kindertjes iedere dag aflever. Het is het eerste jaar dat ik ook met de ‘Primary’ afdeling te maken heb en dat bevalt me errug slecht. Waar ik ook in de ‘Nursery’ afdeling welleens te maken kreeg met docenten met stokken die voor andere doel einden gebruikt worden dan ‘aanwijzen op het bord’... op de ‘Primary’ afdeling is het een uitzondering als je een docent zonder stok tegenkomt. En het hoofd-van-school die zo hard roept hoe modern hij, -en zijn school zijn, hoeveel ervaring hij heeft in onderwijs methodologieen ... heeft zich inmiddels verlaagt tot het dagelijks gebruik van zijn wonderstok in het aanzien van de hele schoolpopulatie. De redenen van al dit slaan varieren van een bal over het hek tijdens het voetballen, een lege pen, verkeerde sokken... niet echt vergrijpen die bij mij enig begrip opbrengen voor al dit sla-werk. Inmiddels weet ik uit ervaring dat met de man niet te praten valt. Zodra het eerste druppeltje kritiek bij hem binnen komt zet ie het op een schreeuwen en kan je de rest van de rede wel vergeten. Geconfronteerd worden door iemand die je netjes verteld dat ook hij zich aan de wet dient te houden (slaan is ook in Uganda bij de wet verboden) gaan hem veeeeeel te ver. We staan dus niet bepaalt meer op vriendelijk voet met de man, en ik kan niet wachten tot ik ze volgend jaar naar een andere school kan brengen.

Work Woobles:
Werk gaat ondertussen ‘zijn gangetje’. De eerste poging om de nieuwe organisationele constituten aan te bieden aan de board voor ‘Non Governmental Organisations’ is mislukt... we (‘Silent Voices’) hadden ons keurig aan de door deze board uitgegeven lijst van documenten gehouden... maar zoals te verwachten viel – deze lijst bleek niet compleet. Jammer, want voor het aanbieden van die papieren moeten we wel de 6uur-trip naar de hoofdstad maken. Maar ‘van je hela hola’ we werken aan de kritiek punten en zullen dan weer een poging wagen.

Een hele zegen is dat Hilary – onze project volunteer – er weer is voor de komende twee maanden. Zij is nu voor de vierde keer hier (via VSO) en heeft een ‘organisational development’ achtergrond die ik niet heb. Dus ik kan me weer wat meer aan de technische kant, en de planning kant wijden waar ik mee kijk en mee leer hoe Hilary die organisatorische kant aanpakt.

Naat’ Nukken:
Well! Zoals gezegt – het ‘mag’ weer!! Ik mag jullie weer het blijde nieuws brengen dat we er begin April een babietje bij krijgen. Ik vertrouwde deze zwangerschap voor geen cent, maar nu ik 4maanden onderweg ben en een hele gezonde echo heb gezien van het kleine wonder binnen in mij mag ik het toch gaan geloven. Deze zwangerschap is zo anders – annex beter – dan enige van de vorige dat ik er gewoon niet in kon geloven. Voor deze baby heb ik geen maaltijd overgeslagen, en de wc nooit voor andere doeleinden hoeven gebruiken dan de normale. Je kunt dus echt zwanger zijn zonder maandenlang ziek te zijn!! Ongelovelijk maar wel heeeel fijn! Dankbaar dat deze varient zich bij nummer 5 aandient wanneer je dus echt geen tijd meer hebt om eens even aan zo’n misselijkheidsaanval toe te geven, of even mee te slapen met het middagdutje van nummer 1 en 2...
Gordon en de kinderen zijn helemaal in de gloria. Hansje en Kemba zijn in competetie over of het een broertje of zusje moet zijn. Hansje wil een zusje... want... zo gaat zijn verhaal:... hij wil een huis vol met kinderen, zo vol dat wanneer zijn vriendjes komen er geen doorkomen aan is ... en meisjes zijn de enige die babies kunnen krijgen... Kemba, Nicole, Noela, en zijn nieuwe komende zusje kunnen mij allemaal meehelpen met babies krijgen om zijn huis vol te maken!! Kemba’s redenatie is wat makkelijker te volgen. Zij wil graag een broertje want daar heeft ze er nog maar een van... Nicole gelooft het allemaal niet zo, maar vind Mammies buik wel interesant en Noela is zich uiteraard nergens van bewust.

Gordon’s goodies:
De ere taak van de naamgeving’ zal weer voor Gordon zijn. Toen ik hem vertelde dat ik met een maand of zes graag nog een naam van hem wilde vroeg ie met brede grijns: ‘only one??’
Mensen die mij lang en goed kennen weten nog wel dat ik over kinderen vaak zei: ‘Geen of Veul’. Vijf = Veel. Na deze heb ik echt geen namen meer nodig en is Gordon van zijn taak gekweten (tenzij ie Hansjes redenatie volgt en er volgens lokaal gebruik een paar vrouwen bij neemt en die tot productie zet...: ) .
Hij maakt het verder goed, is een vrolijke pappie die er niet veel is maar als ie er is het hele huis kan laten dansen. Zijn baan neemt vormen aan en hij heeft er plezier in. All-in-all en vrolijke en fijne vent!

Er staan wat leuke foto’s op de http://picasaweb.google.com/naatinuganda van onze trip naar Aunty Pam, en werkwijs van de varkentjes. Ik had wat leuke kinderkopjes geschoten maar die zijn net miraculeus verdwenen toen de computer on/off ging... volgende keer beter.

Lieve groet van Naat en Co!!
Nathalie.uganda add yahoo.com
Skype: naatinuganda
Telefoon: 00256-772-665607

  • 15 Oktober 2010 - 07:21

    Monique:

    zo te lezen ben je zeer gelukkig met de komst van Arinda nummer 5. Veel geluk alvast en een verdere voorspoedige zwangerschap. Ik vroeg me al af hoelang het nog zou duren voor zich weer een zwangerschap aan zou dienen. Nu dus!!

    hartelijke groet Mo cs

  • 15 Oktober 2010 - 07:27

    Naat:

    Lieve mensen, met de photos will het vandaag echt niet lukken. sorry! volgende keer maar weer. Naat.

  • 15 Oktober 2010 - 08:40

    Judith:

    kiefs!

  • 15 Oktober 2010 - 08:41

    Judith:

    Ha ha, zo kort..en dan NOG met spelfout..
    liefs dus.en de rest via de mail.

  • 15 Oktober 2010 - 09:44

    Maud:

    OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhWat een top bericht. Naat hoe is het te verzinnen. Inderdaad veul en niet ziek ik zou zeggen zal ik dan ook nog een poging wagen om dat zelfde gevoel te mogen ervaren. Lieve Naat geniet ervan en veel liefde voor iedereen.

  • 15 Oktober 2010 - 11:42

    Tante Miep:

    Jullie zijn allemaal blij metd e a.s. nr. 5 en zijn benieuwd naar de naamgeving die Gordon heeft voor zijn 5e telg!
    je kunt wel goed je mond houden als we skypen, knap hoor! Geniet van deze geweldige zwangerschap en wensen jullie alle goeds!

  • 15 Oktober 2010 - 11:42

    Wendy:

    Van harte gefeliciteerd met jullie 5e wondertje op komst.

  • 15 Oktober 2010 - 11:47

    Tante Miep:

    Jullie zijn allemaal happy met de 5e telg op komst. Een prima verlopende zwangerschap, papa Gordon die weer een naam mag uitzoeken en de kinderen die benieuwd zijn naar het geslacht van het nieuwe kindje. We zullen de komende verslagen volgen! Je kon wel goed je mond houden terwijl we aan het skypen waren!! Chapeau!

  • 15 Oktober 2010 - 16:54

    Moniek:

    Blij te horen dat alles goed gaat en blijf maar notenbroodjes bakken ;)
    Geniet er van meid

  • 28 Oktober 2010 - 17:30

    Judith O:

    En ook kiefs ofwel liefs van de andere Judith die je kent. PS: ik vind het weer zo gezellig dat we voor de tweede keer samen op gaan! Wel jammer dat ik hierna blijkbaar alleen moet gaan, maar ja... wie weet, 5 is veul, maar 6 is ook veul, dus...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nathalie

Ik wil deze site graag gebruiken om Uganda zo dicht mogelijk naast nederland te leggen. De gelegenheid gebruiken om mensen in nederland toch de kans te geven om met de familie mee te leven en mee te kijken om zo het gemis van de mogelijkheid om fysiek over de komen vliegen kleiner te maken!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 126
Totaal aantal bezoekers 105755

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

The Arinda's in Uganda

Landen bezocht: