Bewerkelijk 2010 – 6 - Reisverslag uit Bushenyi, Oeganda van Nathalie Arinda Jonkergouw - WaarBenJij.nu Bewerkelijk 2010 – 6 - Reisverslag uit Bushenyi, Oeganda van Nathalie Arinda Jonkergouw - WaarBenJij.nu

Bewerkelijk 2010 – 6

Door: nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

13 Augustus 2010 | Oeganda, Bushenyi

13 Augustus,

Hallo Allemaal,

Deze keer word het bericht getyped en verzonden vanuit de tuinen van de buurman 2km verderop. Het experiment met een ‘thuiskantoor’ is heerlijk – tot de kinderen vakantie krijgen. De energieke, tamelijk lawaaierige en ook vraaggrage invasie heeft mij doen uitwijken naar de buurman. Computer en Telefoon (internet modem) mee... en hoepla, we werken weer. Voor mij, en voor hun een makkelijkere oplossing.

Zoals voorspeld aan het eind van het vorige bericht, is het me in de maand July niet gelukt om te schrijven. In de europese zomervakantie tijd kan het hier erg druk zijn met bezoekers. We waren voorbereid op 3 grote groepen waarvan er echter 1groep niet kwam vanwege de Somalische Bommen in Kampala die (te) veel mensen het leven kostte.

Kids Corner:
Kemba – mijn grote dochter – past momenteel niet zo goed in zichzelf. Ze overschreeuwt zichzelf een beetje en gaat hard in tegen haar mammy die haar daarmee wil laten stoppen. Met name nu het vakantie is en ze de hele dag met haar broertje en zusjes is botst het nog al eens – ze wil de baas zijn, iedereen moet doen wat Kemba zegt,en hoe zei ‘t zegt, en wanneer zei het zegt... en ongelukkigerwijs zijn de broertje&zusjes&mammies het daar lang niet altijd mee eens. Dan slingert ze maar weer aan de palen op de veranda – aapje – en komt niet tot spelen...

Hearns – zit als gewoonlijk heerlijk in zijn vel als ie doorkrijgt dat het echt vakantie is, dat ie niet om zes uur zijn bed uit hoeft, dat ie een keertje het badderen kan overslaan, en dat ie gewoon heerlijk, lekker, fijn de hhhhheeeeeeeeeele dag met zijn autootjes kan spelen, in de zandbak kan graven en op zijn fietsje kan rondcrossen.
Het enige wat er momenteel op hem aan te merken valt is dat zijn handjes een beetje los zitten... als het hem niet bevalt wat er gebeurd?? Bats... die ander kan een flinke klap of schop krijgen (ook ik... – daarin geen discriminatie). Een erfenisje van het schoolleven vrees ik... maar momenteel een ‘leuke’ combinatie met Kemba’s gedrag.
Hearns is inmiddels ook gewoon vijf jaar... en ondanks het feit dat ie die dag naar school moest (wat de kinderen gewoon niet konden geloven – dit was de eerste keer dat er een verjaardag NIET in de schoolvakantie viel) hebben we daar een leuke dag van gemaakt (enkele foto’s op de foto link).

Nicole – heeft denk ik nog het meest last van Kemba’s gedrag. Diegene waarmee ze altijd zo leuk kon spelen en samen doen is nu inene zo lastig. Ze probeert dan maar meer met Hearns te spelen maar dan doet ze het toch regelmatig niet zoals Hearnsje in zijn hoofd had en dan heeft ze momenteel dus een klap te pakken – iets wat ze niet bepaald weet te waarderen (en gelijk heeft ze). En ze is geen ‘zelf speler’ – nooit geweest. Hearns kan dat heel goed, maar Nicole niet die speelt graag samen.

En Noela?? – die doet tegenwoordig ook een aardige duit in het zakje. Ze loopt als een waggelende kievit, en kan een aardige snelheid opbouwen. Ze gaat bij voorkeur Hearnsjes speelterrein omver werpen (waar ie dan gelukkig net weer heel veel geduld mee heeft). Qua decibellen doet ze niet meer voor de andere onder, en ze kan – met name s avonds in het ‘gekke uurtje’ – heel goed meeketen.
Over een paar dagen is het haar verjaardag... 25 augustus... dan word ze ongeloofelijk maar waar al weer 1 jaar!!

All-in-all een wat bewerkelijke groep momenteel, maar ik denk dat als de vakantie zijn vorm aanneemt de kinderen dat ook wel weer zullen doen. Gelukkig gaat na vandaag mijn werkdruk drastisch naar beneden en kan ik gewoon een paar dagen thuisblijven en hier en daar zaken- en gedragingen een beetje bijsturen.

Werkwoobles:
Een van de groepen bezoekers kwam special voor ‘Silent Voices’. De Noorweegse studenten Lions waar de trouwe lezer wel meer over gehoord heeft, en diegene met een goede herrinering weten dan ook nog dat het iets met ‘varkens’ te maken heeft.
We hebben die weken hard gewerkt, en onze nieuwe ideeen en aanpakken op tafel gegooit.
We hebben nu een overeenkomst dat we met een van de vijf Oudergroepen gaan uitproberen of het winstgevend is om iedere ouder 2varkens op hun eigen boerderij te geven: 1 voor Silent Voices, en 1 voor hun eigen huishouden.
Daarvoor doe ik nu een berg puzzel, en zoek werk. Wie is waar, en hoe ver van elkaar... waar vind ik de eerste varkens om op te kopen enzovoorts.

Ik heb ook ontzettend veel werk gedaan aan een 3jaar proposal voor Deaf Child Worldwide. In dat project had ik ook een ‘salaris’ ingebouwd – in de vooronderstelling dat ik dan drie jaar onder de pannen zou zitten – maar dat is helaas niet doorgegaan... het project is nog niet onvoorwaardelijk aangenomen, maar in principe wel, en het salaris ook... maar het salaris zal gaan naar iemand met bewezen technishe qualificaties en ervaring in Doof Onderwijs... en met name dat eerste dat heb ik niet. Dus... daar zit ik dan... met bergen werk, maar geen salaris. Ik heb wel wat om me heen gekeken de laatste tijd... maar het feit dat ik mijn onbetaalde werk zo ontzettend leuk vind, in combinatie met het feit dat de andere banen niet om de kinderen heen passen en meestal ook maar erg magertjes betaald krijgen hebben mij nog niet weten te overtuigen iets anders te gaan doen (arme Pappy die dus ondertussen – zonder klagen – overal voor op mag draaien).

Gordon’s Goodies:
In tegenstelling tot eerdere berichten... Gordon is nu ‘Town Clerk’ van een stadje – nu ja eerder... dorp – met de naam Kashenshero.
Het hele idee van ‘Member of Parlement’ is na wikken en wegen, discuseren en nadenken toch van de tafel geweegt. Zoals gezegt in het vorige bericht – ik was er wat zenuwachtig over – en ben met deze geweegde tafel dan ook erg blij. Diverse ‘ex politicians’ hebben met Gordon gepraat, ik heb zeker mijn best gedaan om hem te laten nadenken wat het voor het gezin zou betekenen, samen met zijn eigen ervaring van de weken dat hij probeerde stemmen te winnen heeft hem toch doen besluiten dat 1) de politiek corrupter is dan wat hij aankan, en 2) dat ie graag zijn eigen leven wil leiden (niet gedicteerd bij anderen). Dus... een nieuwe technische positie met net een beetje meer salaris dan voorheen... en hoepla.

Nou... ik denk dat dit een lang genoeg verhaal is voor deze keer. Er staan wat foto’s op de foto link van 1) Hearns verjaardag, 2) de jaarlijkse meeting met alle members van ‘Silent Voices’, en 3) van een bezoek aan Kemba’s schoolvriendinnetje die midden in de thee plantages woont.

Volgende week gaan we (ik en kids) er een weekje tussen uit naar vrienden van ons. Een lekkere logeerparty waarin we dan samen 6 kinderen hebben. Daar zie ik erg naar uit.

Daarna... word vervolgt.

Groeten aan iedereen.

Nathalie en Co
Nathalie.uganda add yahoo.com
00256-772-

  • 13 Augustus 2010 - 07:18

    Chris:

    ziet er goed uit

  • 13 Augustus 2010 - 07:47

    Seth:

    'een geweegde tafel' ? Een gewogen tafel? De geveegde tafel?

    Nou ja: ik ben er ook wel blij mee! Laten we de dingen simpel houden denk ik dan ...

    Logeer ze!
    PS. bij ons thuis is er ook soms het nodige vakantie-gestorm. Bij ons de laatste dag vandaag! Maandag school

  • 13 Augustus 2010 - 10:38

    Fransje:

    Wat balen van dat salaris. Maar wat veeinkoopervaring is ook niet weg. Knorse :-)

  • 13 Augustus 2010 - 18:49

    Hanny:

    Je doet het allemaal toch maar! Petje af. Wat weet je toch creatief om te gaan met, vaak ingewikkelde, situaties.
    Enig, die trein voor Hans zijn verjaardag. Het allerbeste gewenst!
    Maandag ga ik ook beginnen aan mijn baan op de Vrije School. Nu nog een huis(je)!

  • 14 Augustus 2010 - 07:39

    Tante Miep:

    Noch afgezien van de verhalen die je schrijft over kids en manlief (wat een keuze hebben jullie daarin gemaakt) geniet ik ook van je schrijfstijl en de humor die daarin doorklinkt!
    Ga zo door, letterlijk en figuurlijk!
    Hartelijke groet
    tante Miep

  • 16 Augustus 2010 - 20:01

    Maud Lapien:

    Hoi Naat,

    Ik ben er een keer lekker snel bij voor een compliment zoals altijd.
    Bij deze een compliment voor jou. Die varkens zie ik wel zitten en heel knap dat je blijft doen wat je leuk vind. Ook hier in de vakantie drukke en gezellige kinderen. Lekker veel aan zee.
    Naat het gaat je goed en liefs voor iedereen. Ik kan je zeggen dat we de eerste jaren nog niet van de partij zijn. Andere auto en daar gaat het gespaarde geld. Naat je blijft op mijn lijst staan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nathalie

Ik wil deze site graag gebruiken om Uganda zo dicht mogelijk naast nederland te leggen. De gelegenheid gebruiken om mensen in nederland toch de kans te geven om met de familie mee te leven en mee te kijken om zo het gemis van de mogelijkheid om fysiek over de komen vliegen kleiner te maken!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 117
Totaal aantal bezoekers 105778

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

The Arinda's in Uganda

Landen bezocht: