Het einde van Mei… 5-2010 - Reisverslag uit Bushenyi, Oeganda van Nathalie Arinda Jonkergouw - WaarBenJij.nu Het einde van Mei… 5-2010 - Reisverslag uit Bushenyi, Oeganda van Nathalie Arinda Jonkergouw - WaarBenJij.nu

Het einde van Mei… 5-2010

Door: nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

09 Juni 2010 | Oeganda, Bushenyi

8 Junie 2010

Met het einde van mei kwam er een einde aan meer zaken dan aan alleen de maand. Zo kwam het bericht uit dat Bushenyi als ‘district’ ten einde gaat... ik heb een eind gemaakt aan mijn ugandeese ambtenare cariere... Maar het eind van Mei is daarmee ook vooral een nieuw begin.

Werk Woobles:
Sommigen onder de trouwe lezers zullen nog weten dat 10jaar geleden ik in Bushenyi terecht kwam voor een tweejarige baan via Voluntary Service Overseas... de baan die ik tot op de dag van vandaag – oh nee, tot dat beroemde einde van mei – gehouden heb. VSO zend beroepskrachten uit voor twee jaar, wat je als je het erg naar je zin hebt, en de werkgever je ook graag wilt houden kan verlengen. Zo verging het mij, en in de tweede verlenging had ik het niet alleen meer erg naar mijn zin in mijn baan maar ook met Gordon. Vijf jaar is echter VSO maximum... toch hield ik mijn baan: het district hield mij aan op contractbasis. En ook contracten kunnen worden verlengt als beide partijen dat willen. En daar zat em met de verlengingsaanvraag voor na 2009 het venijn... een verandering van de technische baas van het district resulteerde in een district dat dat contract inene niet meer wilde uitschrijven. Ik wilde echter toch die baan waarin ik het 10jaar lang zo naar mijn zin gehad had niet zomaar opgeven en bleef geduldig wachten of ‘de oude garde’ die mij, en mijn werk kende en hadden zien groeien enige invloed op de nieuwe baas konden uitoefenen. Dat geduldig wachten veranderde langzaamaan in echt ‘ugandees wachten’... maar ik wilde mijn werk zograag blijven doen...

En toen?? Toen kwam het nieuws van de ‘District Divisions’... Bushenyi had altijd 5 counties. Die 5 counties worden nu in het licht van de komende verkiezingen (feb 2011) ineens opgeschaald naar 5 districten... Langzaamaan kwam daarmee het besef dat ook MET nieuw contract met ‘bushenyi district’ ik mijn werk niet meer vanuit een districts gebouw zou kunnen uitvoeren. Van de 15 scholen met ‘units’ voor gehandicapte kinderen liggen er ineens 12 in een ander district!!

En daarmee was de kous voor mij af!! De irritatie van de uitstaande 6maanden salaris over 2009, het uitblijvende contract voor meer dan 8maanden, het donorgeld dat in December het district binnen kwam maar nog steeds niet bij mij was aangeland ... overgoten met het vooruitzicht om afgesneden te zijn van 12 van de 15 scholen...

Ik heb nu besloten dat ik ‘Silent Voices’ (de organisatie van ouders van de Dove kinderen die als gevolg van mijn werk in 2008 is begonnen en waarvoor ik veel werk verzet) net zoveel maanden geef als dat ik op het district het zitten ‘wachten’...

Ik werk nu fulltime voor ‘Silent Voices’ en ga proberen of er binnen een maand of 6/8 het perspectief in zit dat de organisatie mij voor het werk als ‘project coordinator’ kan betalen... als het ergens in de buurt van 200euro/maand uit kan komen dan ga ik er voor en blijf ik dat werk doen.

Daarvoor heb ik nu een ‘thuis kantoor’. Geheel en al met prullebak (waar ik 10jaar naar verlangt heb maar nooit kreeg, en alle geimproviseerde verdwenen altijd) en... internet connectie!! Het is een draadloze connectie over een publieke telefoon, het komt met een ‘speed’ van 230kb/sec.... maar!! Het werkt!!

Een grote verandering waarvan de tijd zal leren of het een nieuw begin is of een doodlopend experiment.

Gordon’s goodies:
En Gordon’s goodies zijn deze keer al net zo turbulent als mijn werkwoobles. En e.a resulteerd uit diezelfde ‘District Division’... Zo word namelijk Bushenyi Town Council opgewaardeerd tot een municipality. En municipalities krijgen hun eigen ‘Member-of-Parlement’ – minister in ’t nederlands??
Gordon gaat zich voor deze positie kandidaat stellen (officieel in Augustus maar de Political Fever is er nu al)en is hard bezig ‘de temperatuur te meten’.
Het houd in dat ie gedurende de hele verkiezingsperiode op onbetaald verlof moet... helaas vallen die 6maanden samen met de 6maanden die ik aan ‘Silent Voices’ heb gegeven... hoe we dat gaan doen weten we niet precies... The Guest House moet maar overuren draaien of zo...
Kandidaten betalen hier ook hun eigen campagnes... maar dat mag ie zelf uitzoeken, daar ben ik niet van. Ik houd niet van politiek, en ben ook geen publiek figuur. Van mij kan ie dat niet meer dan ‘achter grond’ support te verwachten... me vol bewust dat dat niet bepaald het verwachtings patroon is van ‘the voter’ van ‘de vrouw van...’...
Ik wil er nog maar niet te veel over nadenken. Gordon heeft absoluut de technische kennis en vaardigheden die nodig zijn om zo’n MP baan goed in te vullen, hij heeft zeker ook de sociale inteligentie ... ik gun hem die baan van harte... maar over de hele verkiezingsstrijd ben ik momenteel nog net iets te zenuwachtig. Daar heb ik het niet zo op.

Ok, lieve mensen... binnen kort weer een berichtje met ‘kids corner’... om dit bericht niet te lang te maken heb ik die deze keer weggelaten. Hieronder wat leuke foto’s van’t stel en onze (huis)dieren.... alhoewel het varkentje gewassen is, en soldaat gemaakt – lekker hoor!!

Naat en Co
Nathalie.uganda add yahoo.com
Silent.voices.bushenyi add gmail.com
Skype naam: naatinuganda
00256 -772-665607

  • 09 Juni 2010 - 18:20

    Seth:

    erm ik ben nog aan het lezen, maar

    Member-of-Parlement = parlementslid :)

  • 09 Juni 2010 - 18:50

    Naat:

    oh... dear.. dat lijkt ook niet te lukken.. daar moeten wat vragen over naar mijn IT broertje!! dat zou jammer zijn..

  • 09 Juni 2010 - 18:59

    Naat:

    haha!! nou de leukste 5 staan er dan toch op de picasa link.. ervaring zal't leren hoeveel ik er op kan laden zonder mijn connectie te verliezen. veel plezier met deze 5 in any case. Dahag!!

  • 09 Juni 2010 - 19:25

    Tante Nelly:

    Ik hoop dat je de kans krijgt voor Silent Voices te blijven werken. Zoveel ervaring en kennis kan toch niet verloren gaan. Spannend is jullie leven hoor. Naat als Silent Voice naast een minster...

  • 09 Juni 2010 - 19:51

    Judith:

    Nou... spannende tijden inderdaad. Ik zou ook zenuwachtig worden van verkiezingstoestanden. Ik stuur je snel een grote mail met alle nieuwzen uit Gent.

  • 09 Juni 2010 - 21:15

    Chris Bos:

    Het leven is onvoorspelbaar, missschien draait alles ten goede voor jullie.
    Ik hoop dat de Skype nog open blijft, zodat wij jou ook weer eens kunnen spreken van aangezicht tot aangezicht. Nathalie je bent een moedige vrouw en je slaat er je wel weer door. Afrika biedt nog steeds mogelijkheden, ofschoon voorspelbaarheid volledig onmogelijk is.
    Houd je intregiteit,daarmee ben je een vreemde eend in de bijt, maar toch dwing je daar mee respect af.
    Groetjes
    Chris Bos

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nathalie

Ik wil deze site graag gebruiken om Uganda zo dicht mogelijk naast nederland te leggen. De gelegenheid gebruiken om mensen in nederland toch de kans te geven om met de familie mee te leven en mee te kijken om zo het gemis van de mogelijkheid om fysiek over de komen vliegen kleiner te maken!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 166
Totaal aantal bezoekers 105736

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

The Arinda's in Uganda

Landen bezocht: