Doorsnee Dagen... 10-2008 - Reisverslag uit Bushenyi, Oeganda van Nathalie Arinda Jonkergouw - WaarBenJij.nu Doorsnee Dagen... 10-2008 - Reisverslag uit Bushenyi, Oeganda van Nathalie Arinda Jonkergouw - WaarBenJij.nu

Doorsnee Dagen... 10-2008

Door: nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

21 Oktober 2008 | Oeganda, Bushenyi

17 October, 2008

Hallo Iedereen,

Zijn er echt alweer 5 weken verstreken tussen dit en het vorige bericht?? Nu ik erop terug kijk... ja, dat klopt... Dagen gaan snel als er niets buitensporigs gebeurd!! Je kunt dan gewoon genieten!

Kids Corner:
Kemba – gaat inmiddels toch echt weer naar school. Na de vakantie die zichzelf bijna oneindig verklaarde hebben de scholen het toch voor elkaar om weer te beginnen... Ze gaat met plezier maar ik merk dat de stof van ‘Middle Class’ te makkelijk aan het worden is... ze is toe aan ‘Top Class’. Ze werken echter aan hun ‘Grand Concert’en dat is weer goed te merken in Kemba’s voorbereidende huisconcerten.
Hansje – lijkt ook klaar voor school. Hij vraagt geregeld of ie mee mag met Kemba. Maar hij moet/mag toch echt nog een paar maanden wachten – in februari mag ook hij aan ‘Baby Class’ beginnen... Vooralsnog heeft ie alle tijd aan zichzelf om zich uit te leven op de schommel, glijbaan en gloednieuw klimrek (aangezien we het hout van de vorige nooit bewerkt hadden was t verrot... het nieuwe klimrek bewijs maar weer dat ‘oefening baart kunst’!! zie photo’s).
Nicole – groeit op in een tempo dat je met kijken bijna niet bij kunt houden. Ze praat inene, kan ineens net zo goed overweg op de schommel als de andere twee (en vind dat zo leuk dat de andere twee geen kans meer krijgen – goed voor kleine huiselijke oorlogsvoeringen), ze klimt mee op het klimrek en doet verwoedde pogingen op het huiswerk dat ze krijgt van Teacher Kemba.

Work Wobbles:
Werk gaat ondertussen ook nog gewoon met me aan de haal. De ontwikkelingen gaan zo snel dat ik het zeker zonder Hilary zo maar net bij kan houden. Ik heb een aantal proposals ingeleverd, en 1 er van gedraagt zich veelbelovend... ik heb ‘mijn Secondary School’ en ik ben er heel te vreden mee!! Het is een Overheids School (lees: zo goedkoop dat zelfs een dorpskind erheen kan), yet de school levert wonderbaarlijke goede resultaten!! Het docenten team is ronduit indrukwekkend (en heeft een fysiek gehandicapte hoofddocent!). Het Enige nadeel is dat ze 50km landinwaarts zitten en dus een behoorlijke rit zijn om te bezoeken.. Ik heb vandaag de gesigneerde brief van de schoolmanagement binnen waarin ze hun acceptatie van de Dove Unit uitspreken dus ik kan mijn 4jarenplan afmaken en inzenden, en ik kan de radio aankondigingen van start laten gaan – allemaal heel opwindend.

We doen volgend jaar ook een pilotproject met Dove Kinderen die het leertechinsch, of financieel niet kunnen opbrengen om naar de voortgezette school te gaan. Voor hun willen we technisch onderwijs maar dan op een manier waarop ook de negatieve concepties van de communities gebroken word. Volgend schooljaar (feb) gaan er 3 Dove Kinders naar het nabijgelegen dorp om daar van de lokale naaister het vak te leren.. totale kosten voor een jaar lang training?? 300.000/- Ush... 150 Euro!!! Ongelofelijk toch!? Als die Pilot positieve uitkomsten heeft dan word dat mijn volgende grote proposal!!

Leuk is ook dat Hilary terug komt om weer mee te helpen!! Half November is ze weer hier tot half December... 4 wkn waarin een enorme opeenstapeling van activiteiten geplanned staat dus ik ben VSO zeer dankbaar dat ze dit geregeld/toegestaan hebben!!

Gordon’s Goodies:
Gordon’s dagen verlopen ook normaal. En dat betekent dat ie normaal druk is. Zijn nieuwe positie geeft hem dermate meer vrijheid dat ie soms zelfs een morgentje thuis blijft. Daar slaapt ie half de tijd van (ok, driekwart), en de andere half is voor de kids en dat vinden ze een waar feest!!
Het schijnt mij toe dat ie een tijdelijk alternatief gevonden heeft voor zijn voetbal fanatisme... hij houd nu de score tussen Mc Kain en Obama bij!! (schrijfwijze van de heren is mij onbekent omdat ik nieuws alleen over de radio volg... dus houd me ten goede!!)

Naat’s Nukken:
En ik?? Ik geniet gewoon!! Die doorsnee dagen zijn gewoon heerlijk!! Lekker in een ritme, kids goed gehumeurd, goede nachten en ik dus genoeg energie om op werk even te pezen en toch nog thuis wat energie over te hebben (om klimrekken te verven enzo). Werk is welleens te veel maar gaat aan de andere kant zo spannend, en goed dat het er tegen opweegt.
De kinderen zijn geweldig om van mee te genieten. Soms zijn het net van die pasgeboren lammeren op de dijk (om er maar een nederlands vergelijk tegen aan te gooien) en brengt gewoon het kijken naar hoe ze bezig zijn een onuitwisbare glimlach op mijn gezicht. Het zijn echt schatten.
De wereldvoedsel crisis lijkt tot nu toe vanaf deze kant van de globe onaangedaan bij de werelds financielel crisis... en da’s maar goed ook anders aten we echt niet meer... of dat op lange duur ook zo gaat uitwerken... God mag het weten, en ook wat we dan doen.

Om dit verslag van doorsnee dagen een beetje op te fleuren heb ik een aantal recente foto’s van mijn lammeren onder dit bericht en op de weblink gezet!! Als maar 10% van mijn genieten van het kijken naar hun op jullie overslaat dan zou ik je aanraden om er even de tijd voor te nemen!!!
Je kunt ook doorklikken op de picasa link voor een map met 50 foto's en een paar filmpjes als je echt de tijd aan je hand hebt: kids impressies heet t.

Lieve lieve groet!!

Naat en Co
Naatinuganda@yahoo.com
Po Box 170 Bushenyi
Uganda

http://picasaweb.google.com/naatinuganda

Http://silentvoices.wordpress.com

Phones:
Naat – 00256-772-665607
Gordon – 00256-712-493959
Home – 00256-712-062054
Skype fone: naatinuganda
Email:
Naatinuganda@yahoo.com
Silent.Voices.Bushenyi@gmail.com
gkarinda@yahoo.com

  • 21 Oktober 2008 - 07:48

    Eefju:

    ik zie er nu al naar uit om in feb de rust een beetje te komen verstoren daar :)

    en hoewel nano nu niet bij me is, weet ik zeker dat hij ernaar uit ziet om in dat geweldige klimrek te komen klimmen. wauwie!!!

  • 21 Oktober 2008 - 09:11

    Tante Nelly:

    Wat een blije berichten! Op alle fronten positieve lijkt het op rolletjes te gaan. De kinderen zijn prachtig. Ik was lang afwezig vandaar geen reactie eerder

  • 21 Oktober 2008 - 13:19

    Fransje:

    Wat leuk om te zien dat het computer programma het nog doet. Vinden ze het nog leuk?

    Doei uit een rillerig NL.

  • 21 Oktober 2008 - 17:04

    Lisa:

    Toch zie ik iets van Seth als ik Hansje zie! m.n die foto op z,n fietsje
    Groetjes

  • 21 Oktober 2008 - 17:27

    Rianne:

    Geweldig, die lachjes. Ook Benja en Hansje hebben wel wat van elkaar. Vooral blijven genieten!

  • 21 Oktober 2008 - 17:48

    Judith O Te G:

    Wat een mooi klimrek heb je daar! En uiteraard: wat een mooie kindjes heb je daar! Nicole inderdaad ineens groot geworden zeg! X

  • 22 Oktober 2008 - 04:02

    Willem:

    Hou het kort. Dat moet ik ook tenslotte. Leuke foto's, goed nieuws en dat je de namen van 'onze' potentiele nieuwe wereldleiders niet kunt spellen...ach...het maakt niet uit. Geweldig land, dat Amerika, vooral voor kortere verblijven en verder heel erg op afstand.
    Groetjes uit st. Petersburg. ook al zo'n zo'n stad in een ook al prachtig land waar je wel wilt komen (Hermitage) maar vooral niet wilt blijven.
    Vooral veel blijven glimlachen.

  • 22 Oktober 2008 - 13:12

    Joanne:

    Super om je verhaal weer te lezen en de foto's te zien! Je album op picasa ook bekeken, GEWELDIG! Wat een prachtkiddo's heb je!! Ik krijg wel weer behoorlijke heimwee van je verhaal...
    Take care, blijf vooral lekker genieten!


  • 31 Oktober 2008 - 10:23

    Walter:

    Hoi Nathalie, fijn te horen dat de dingen op rolletjes lopen. Bijzonder dat je acties voor dove kinderen zo goed worden opgepakt. En met jullie kinderen gaat het ook goed, lijkt me. Mooie mensjes, en leuk om hun foto's de zien. Hier is de wintertijd ingegaan, met regelmatig mooi herfstweer. De bossen zijn geel en rood. Lieve groet, ook aan Gordon, Walter (namens Dorine ook)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nathalie

Ik wil deze site graag gebruiken om Uganda zo dicht mogelijk naast nederland te leggen. De gelegenheid gebruiken om mensen in nederland toch de kans te geven om met de familie mee te leven en mee te kijken om zo het gemis van de mogelijkheid om fysiek over de komen vliegen kleiner te maken!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 106
Totaal aantal bezoekers 105750

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

The Arinda's in Uganda

Landen bezocht: