Aangename en onaangename verrassingen: 11-2008 - Reisverslag uit Bushenyi, Oeganda van Nathalie Arinda Jonkergouw - WaarBenJij.nu Aangename en onaangename verrassingen: 11-2008 - Reisverslag uit Bushenyi, Oeganda van Nathalie Arinda Jonkergouw - WaarBenJij.nu

Aangename en onaangename verrassingen: 11-2008

Door: nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

25 November 2008 | Oeganda, Bushenyi

25 November, 2008

Hallo Iedereen,

Ben ik even blij dat ik van die periode van ‘Doorsnee Dagen’ bewust had genoten!!?? Daags na het plaatsen van het bericht veranderde de situatie drasties – het hele gezin kreeg op zijn beurt een zware virale bronchitus die zich bij iedereen begon met 5 dagen zware koortsen. Nu we allemaal weer een beetje op de been zijn gaan het aangename (Bezoek van de Burgermeester en wethouders van Gemert-Bakel, krijgen van mijn Certificate of Residency) samen met het onaangename (het plafond van Kemba’s kleuterklas kwam naar beneden terwijl de kids in klas zaten, het kopen van ons huis...). Ingredienten genoeg voor een bericht, dacht ik zo??

Kids Corner:
Kemba – ’s geloof in de veiligheid in de wereld heeft gisteren een aardige schok gekregen. Het plafond van het buurlokaal kwam met veel gedonder naar beneden terwijl de kinderen les kregen... bij de gratie Gods stond de metalen deur open die naar binnen opengaat en die deur hield het plafond aan 1 kant omhoog zodat de kinderen er onder vandaan konden kruipen. Maar de 5 kinderen aan het tafeltje in de hoek aan de verre kant van de deur hadden toch allemaal hoofdwonden en veel bloed... Het hele gebeuren heeft veel indruk gemaakt op de kinderen en Kemba. Kemba die naar ons huisplafond kijkt en vraagt of we wel veilig zijn enz. Op zijn Ugandees gaat het leven gewoon door en doen de kinderen vandaag End-of-Year examens...
Hansje – heeft zijn gedachten bijgesteld en wil nu inene toch absoluut niet meer naar school – dan valt het plafond namelijk ook op hem...
Hij was diep onder de indruk van het Nederlandse bezoek wat we gisteren hadden: De Burgermeester van Gemert-Bakel met 5 van zijn wethouders/presidents etc... zoveel witte mensen had ie nog nooit in ‘zijn huis’ bij elkaar gezien...
Nicole – in haar eigen wereldje heeft niet zo’n benul van Burgermeesters en plafonnen...ze vergroot haar woordenschat iedere dag en heeft veel plezier in spelen.

Work Wobbles:
Werk Woebelt er dermate oplos dat ik niet weet waar ik moet beginnen. We (Hilary en ik) komen aan het einde van het schooljaar en daarmee aan het einde van ons Grant Programma van dit jaar... en dat gaat samen met de beroemde eindspurt. Een residential training volgende week, en de eerste annual meeting staan voor de deur, dan de verslagen en de accountabilities en en en...
‘De Burgermeester’ is zo’n andere ‘woebel’... het blijkt dat de Town Council Bushenyi/Ishaka voor de komende twee jaar gaat samenwerken met de Gemeente Gemert-Bakel (bij eindhoven). In een (inmiddels geslaagde) poging om tot een gezamelijk project te komen is een Gemeente Delegatie momenteel hier in Bushenyi. En aangezien nederlands praten leuk is, en aangezien in het land der blinden een oog koning is ben ik benoemd tot vertaler van het Ugandees engels in mijn inmiddels gebroken nederlands voor de Burgermeester en zijn team.


Gordon’s Goodies:
Gordon heeft naast zijn banen momenteel zware taken... ‘Ons huis’ waarvan ik jullie 2,5jaar geleden op de hoogte bracht dat de eigenaar geliqudeerd was is uiteindelijk dan toch op de markt... het verkoop systeem is mij volkomen onduidelijk en veel te corrupt dus dat ligt volledig op Gordon’s bordje... hij zit voor dat bordje om de haverklap in kampala... Die haverklap in Kampala heeft er echter wel voor gezorgt dat Gordon vandaag mijn ‘Certificate of Residency for life’ heeft afgehaald!!

Terug grijpend op het vorige bericht... Obama heeft gewonnen – en Gordon ook : ) . hij heeft een behoorlijke winst uit die verkiezingen weten te slaan door het verkopen van 300 Obama t-shirts die hij in kampala had laten drukken, en door een Obama Dinner Dance aan te bieden op de avond van de uitslag – het Guest House was voller dan ooit te voren!!
De man van mij is een slimmerik!!

Naat’s Nukken:
Ik weet het niet zo goed... ik ben blij en geniet aan de ene kant (de kant van de Certificaten en Nederlandse bezoekers) en ik ben boos en zenuwachtig aan de andere kant (de kant van neerstortende plafonnen, en potentiele verhuizingen????)... Ik denk dat ik momenteel – tot over mijn oren in’t werk – niet zo goed weet wat van wat te vinden..

Laat ik proberen mijn ‘Obama familie foto’ te zoeken en bij dit bericht te plaatsen. En dan.... Tot horens maar weer!!


Lieve lieve groet!!

Naat en Co
Naatinuganda@yahoo.com
Po Box 170 Bushenyi
Uganda

http://picasaweb.google.com/naatinuganda

Http://silentvoices.wordpress.com

Phones:
Naat – 00256-772-665607
Gordon – 00256-712-493959
Home – 00256-712-062054
Skype fone: naatinuganda
Email:
Naatinuganda@yahoo.com
Silent.Voices.Bushenyi@gmail.com
gkarinda@yahoo.com

  • 25 November 2008 - 10:13

    Eefju:

    hmmm, klopte mijn gevoel dus wel dat ik al veel te lang niks hoorde van jouw kant. jeetje, wat een ontwikkelingen zeg.

    maar wel even een ontzettend gefeliciteerd met je residency for life!! Super!

    wat een spanning om je huis. zo'n mooi paradijsje, ik hoop heel erg dat jullie er kunnen blijven wonen!

    Nano is ook obama-fan, die roept elke keer vrolijk 'hey obama' als ie weer eens op tv is. hem had zo'n mooi shirt niet misstaan :)

    verder tot mails

    liefs uit een glad sneeuwerig nederland

  • 25 November 2008 - 11:02

    Willem:

    Hansje for president. Dat lijkt me wel wat...ik laat even in het midden wie en wat. Goed te horen dat iedereen het plafond heeft overleefd.

    Ik zou Hansje gewoon vertellen dat dit nog de naweeen zijn van de 'stay' van het melkmeisje en al haar grappen en grollen. Nu is ze echt weg en kan niets meer gebeuren. Anders stuur ik wel zo'n poppetje van frau Antje of iets dergelijks. Kan ie met wat naalden oefenen.

    Over je gebrekkige Nederlands bij een bezoek van de bestuurderen van Gemert hoef je je absoluut geen zorgen te maken. Ik heb goede vrienden in Gemert wonen en ik kan je verzekeren wat ze daar spreken heeft nauwelijks iets met ABN te maken. Je maakt en gewoon wat van... en altijd blijven glimlachen en doen alsof het Branbants 'kwartiertje' de normaalste zaak van de wereld is.

    Over je Residency for life. Ik zag laatst een reportage waarin Afrikanen al het mogelijk aan zooi op hun huis smeren om maar zo ''wit'' mogelijk te worden. Moet ik jou nu wat zwarte Erdal toesturen?

    Beter aan Obama wat verdienen dan aan die patat frites (diepvries)fabrikant. Maar och, ook die Obama, naar onze begrippen is het een gematigde CDA-er...nu dan weet je het wel.
    Veel succes de komende periode met alle beslommeringen.

    Oh ja, de nieuwste game-versie van World of Warcraft is uit!!!!

  • 25 November 2008 - 11:30

    Willem:

    Hansje for president. Dat lijkt me wel wat...ik laat even in het midden wie en wat. Goed te horen dat iedereen het plafond heeft overleefd.

    Ik zou Hansje gewoon vertellen dat dit nog de naweeen zijn van de 'stay' van het melkmeisje en al haar grappen en grollen. Nu is ze echt weg en kan niets meer gebeuren. Anders stuur ik wel zo'n poppetje van frau Antje of iets dergelijks. Kan ie met wat naalden oefenen.

    Over je gebrekkige Nederlands bij een bezoek van de bestuurderen van Gemert hoef je je absoluut geen zorgen te maken. Ik heb goede vrienden in Gemert wonen en ik kan je verzekeren dat wat ze daar spreken nauwelijks iets met ABN heeft te maken. Je maakt en gewoon wat van... en altijd blijven glimlachen en doen alsof het Branbants 'kwartiertje' de normaalste zaak van de wereld is.

    Over je Residency for life. Ik zag laatst een reportage waarin Afrikanen al het mogelijk aan zooi op hun huid smeren om maar zo ''wit'' mogelijk te worden. Moet ik jou nu wat zwarte Erdal toesturen?

    Beter aan Obama wat verdienen dan aan die patat frites (diepvries)fabrikant. Maar och, ook die Obama, naar onze begrippen is het een gematigde CDA-er...nu dan weet je het wel.
    Veel succes de komende periode met alle beslommeringen.

    Oh ja, de nieuwste game-versie van World of Warcraft is uit!!!!

    Ik kan trouwens weer geen foto's zien. Ligt zeker aan hier, moet er toch eens naar kijken

  • 25 November 2008 - 11:35

    Willem:

    Ik heb ook geen idee waarom ik nu twee keer(en nu drie keer)in de kolommen opduik. Nu ja, een ruwe en een 'schone' versie zullen we maar zeggen.

  • 25 November 2008 - 15:03

    Tante Nelly:

    Die t-shirts vind ik super,inderdaad slimme kerel die Gordon. Meer handelaar dan ambtenaar?? Hoe zit het met de constructie van de andere plafonds? Zijn er eigenlijk wel constructeurs in Oeganda (zoals oom Chris)? Dus nu mag je eeuwig blijven. Als Hansje Obama wordt gaan jullie met z'n allen naar de States misschien. Slim zal hij wel zijn als ik naar zijn ouders kijk. Ik vind het resultaat van zwart en wit trouwens erg mooi, in jullie geval en dat van Obama dan. Liefs, tante Nelly

  • 25 November 2008 - 16:24

    Fransje:

    Laat Willem maar blaten, want Hansjes vertrouwen in mij kan door invallende daken niet worden ongeschonden. Maar waanzin blijft het, dat dak!!

    Zoenen voor de kinderen.

  • 25 November 2008 - 20:14

    Han:

    Langgeleden, in volle kroeg, alle plafonplaten naar beneden gekomen. das ontzettend schrikken, gelukkig geen gewonden... nog steeds wordt erover gepraat, (lachend) En werk? blijft een uitdaging he? veel geluk.

  • 25 November 2008 - 22:51

    Judith Okumu:

    Sjeempie zeg! In Oeganda geberut er toch altijd meer dan in Europa, vandaar zo'n stilte aan mijn belgische kant van de waarbenjij.nu website. Het ga je goed! Ik denk nog vaak aan je hoor! Ik mis onze smsjes, maar die zijn helaas nu niet meer zo goedkoop als vroeger, toch ik ook nog een resident was... Heel veel Nederlandse en Belgische groetjes van ons! X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nathalie

Ik wil deze site graag gebruiken om Uganda zo dicht mogelijk naast nederland te leggen. De gelegenheid gebruiken om mensen in nederland toch de kans te geven om met de familie mee te leven en mee te kijken om zo het gemis van de mogelijkheid om fysiek over de komen vliegen kleiner te maken!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 234
Totaal aantal bezoekers 105789

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

The Arinda's in Uganda

Landen bezocht: