2006-5 - Reisverslag uit Bushenyi, Oeganda van Nathalie Arinda Jonkergouw - WaarBenJij.nu 2006-5 - Reisverslag uit Bushenyi, Oeganda van Nathalie Arinda Jonkergouw - WaarBenJij.nu

2006-5

Door: Nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

17 Maart 2006 | Oeganda, Bushenyi

Hallo Iedereen:

Nee, hoor geen zorg... deze keer zonder sterke verhalen over Gordon die Presidenten in zijn auto laad. Deze keer gewoon dagelijks leven met ondanks dat toch wel genoeg nieuws.

Kids Korner:
Kemba. Kemba is weer helemaal gelukkig met haar herstelde mam. (Ik ben bezig aan de laatste paar centimeter huid op hand en arm. M’n gezicht heeft een extra streepje op het voorheeft en ooglid – voor altijd?? -onderstaande foto’s zijn nog van voor de val dus zoekt u niet naar bewijsmateriaal) kemba houd met haar beroemde ‘PamPam’ rekening met de arm die nog niet dicht is: mam is this arm for touching?? Oh.. this one is not for touching...
Ze is ook helemaal in de ban van ‘School’... ze rent met een schriftje en een potlood het hele huis rond, krast erin en komt dat dat trots aan iedereen laten zien: ‘Dit heb ik ‘Op School’ gedaan’ zegt ze dan vol trots. Het idee dat daar andere kinderen zijn om mee te spelen dat bevalt haar prima. Toch is onze dame nog maar net 2+ en vind ik het nog wel een beetje vroeg. Ik heb er een hele nacht over gepiekerd. Maar ik vrees dat dat meer te maken heeft met het idee van ‘Moeders om hun Kinderen te laten gaan’ dan met het ware idee dat ze naar school zou gaan.
Cakes staan ook in de attentie momenteel. Als ik ereen bak dan mag niemand anders die snijden dan Hare Majesteit Kemba en dannog moeten we eerst allemaal rond de tafel komen en ‘Happy Birthday to you’ zingen, of ‘noisy-doen’ alsof het om een weddingcake zou gaan. Best grappig maar de cake eindigt altijd wel meer in kruimels dan in plakjes.

Heans: Ons ‘Hansje Pansje’ vind het kruipen nog steeds maar een lastig geheel. Het optrekken aan een tafel, een stoel, het randje van de opbergkast is echter razend populair. Aan de hand pasjes doen is goed voor prachtige schaterlachen (waarom lopen toch zo op de lachspieren werkt weet ik niet, maar kemba had er ook altijd dolle pret om). Hij heeft ontdekt dat ie aardig kan keten met zijn zus. Als hij gaat giegelen doet zij dat ook, als hij brrrr,brrr gaat zeggen dan zegt zij Dadadadada. En dan... dan liggen ze samen weer helemaal in een deuk – blijkbaar op de hoogte van het feit van ‘Lachen is Gezond’??!!

Werk Woobels:
Werk-werk-werk... wat zal ik er van zeggen. De motorbike lijkt nogal een lang verhaal te gaan worden met vele hoofdstukken. Ik probeer me neer te leggen bij het idee dat het erg lang gaat duren, of er helemaal niet van komt. Alternatieven?? Kunnen de Hoofd-van-Scholen meer met mij in contact staan als ze voor andere dingen toch op het Districts gebouw zijn?? Kan ik ergens anders geld vandaan peuteren zodat ik af en toe eens met de auto kan?? Ik vind het wel lastig hoor, want zo’n kantoorfriek ben ik eigenlijk niet, en daar zit ik nu wel vijf dagen per week. Mijn redding is de brandnieuwe (tweede handse) computer die op mijn buro gedoneerd staat te staan. Ik kan tenminste (als er stroom is – momenteel is het 12 uur aan, dan 36 uur of) uit de voeten en heel veel typwerk aan potentiele donors (en toegegeven .... het typewerk aan jullie) vanaf kantoor doen. Dat is wel heel fijn.
Ik heb ook mijn werktijden wat verlegt (Hansjes eetgedrag laat dat nu ook toe) om het op- en neer lopen tussen kantoor en huis (3km) te reduceren tot 2keer ipv 4keer. Ik werk nu door over de lunchpauze en ga om 3uur smiddags naar huis om niet meer terug te komen.
Daarnaast heb ik mijn eerste salaris gehad en dat viel even tegen. Ik was verkeerd geinformeerd (dat het toch bruto was ipv netto) en ikzelf had in de gauwigheid het jaar maar 10maanden toebedeeld en kwam dus wat hoger uit met mijn maandinkomen dan in werkelijkheid het geval blijkt.
Gordon’s salaris is onverwacht ook hetzelfde gebleven terwijl hij officieel een schaal hoger had moeten krijgen... kortom: we staan in het teken van Bezuinigingen. Ikzelf omschrijf het als het gevoel dat ik een laag dieper Uganda ingetrokken word en ga daarmee door alle fasen van een aanpassingsproces. Ineens hebben we last van een fenomeen waar 90% van de Ugandezen last van heeft: omringt door dingen/diensten die je niet kunt bereiken niet vanwege de afstand maar vanwege de financiele consequenties. En dan mogen wij nog steeds niet klagen, hoor. Het gaat om minder luxe (geen pampers meer voor snacht, geen europees georienteerd eten meer –zoals kaas, brood,rijst) de groentetuin die ineens niet meer gewoon leuk is, maar noodzakelijk... Mbarara of Kampala waar ik ‘vroeger’ gedachteloos naar toe ging zijn nu oneindig ver weg vanwege de reiskosten. Even aanpassen,dus.


Gordon’s Goodies:
Nou gordon’s ‘sterke verhalen’ van vorige keer zijn natuurlijk niet te overtreffen. Maar hij heeft wel weer voor topnieuws gezorgt,hoor!! Hij komt namelijk voor 4 maanden naar Nederland! Dat ding zo: De Nederlandse Ambasade heeft Bushenyi District uitgeroepen tot ‘focus district’ voor een aantal studie plaatsen. Daarvoor moesten formulieren worden ingevult voor een bepaalde datum. Dat deden er vele velen – ik denk wel alle ambtenaren in ons gebouw (400!!)... maar even zo vele haalden de deadline niet, en andere vele hadden hun motivatie niet fatsoenlijk onderbouwd.... Gordon blijkbaar wel want hij heeft –als enige- niet alleen een toelatingsbrief gekregen maar ook een Scholarship!! (we zijn natuurlijk bere blij en trots – terwijl iedereen denkt dat het doorm mij komt omdat ik nederlands ben...) Hij gaat iets doen met ‘Public Administration and Law Development’ (of zo iets) wat in Den Haag gegeven word. De scholarship betekent dat het ook werkelijk kan: vliegticket, onderdak, schoolgelden enzo worden betaald door – ehm... weet ik eigenlijk niet (sorry). We hebben verder nog geen details ontvangen maar de cursus zou half april moeten starten (dus heeft ie geluk voor wat het weer betreft!).
Maak je verder niet al te blij... want zoals gezegt komt ie voor een (intensief) studieprogramme. Hij wil ook wel echt presteren op deze cursus om zo de kansen voor een mogelijk masters, of PhD in de toekomst te vergroten. Hij zal daardoor niet zo veel tijd hebben om door het land te krossen en iedereen te bezoeken.


Nou, dat was het weer voor deze keer.

Lieve Groet, En ik zie uit naar alle korte reacties van jullie!

Naat

Ps... de computer word geacht je een automatisch bericht te sturen dat de teks en foto’s op de site veranderd zijn. Inmiddels is mij duidelijk geworden dat dat echter niet bij iedereen doorkomt. Het lijkt afdoende als ik je adress verwijder en nog eens invoer – maar dat kan ik natuurlijk alleen als ik te horen krijg wie wel wie niet... dus voel je vrij!!

  • 17 Maart 2006 - 10:41

    Chris:

    Leuk van kids corner; werk-woobels wat minder, Gordon's vooruitzicht gaaf!

  • 18 Maart 2006 - 19:19

    Joke:

    Hee meid,

    Gordon is welkom in het Amsterdamse. Er is een pakketje "red Naat de zomer door" onderweg ;-))).
    Knuffel Joke en Sjoerd

  • 19 Maart 2006 - 19:01

    Wendy:

    Dat Kemba school leuk vindt kan ik wel begrijpen, spreek uit ervaring. Jammer te horen van je werk.

  • 20 Maart 2006 - 10:46

    Jose Verhoeven:

    wil graag jouw berichtjes blijven ontvangen. anjoverhoeven@home.nl
    Groetjes.

  • 21 Maart 2006 - 18:10

    Moniek:

    Wow, je doet het bijna beter als onze weekly zeg! Laat Gordon maar wat hagelslag mee terug nemen na de zomer, daar kunnen Kemba en Hansje vast veel lol mee hebben...En ja, iets nederlands af en toe moet toch ook en hagelslag is heel cultureel hoor, nederlanders zijn de enigen die zoiets op hun brood doen!
    Onder dat motto vraag ik ook altijd of mensen dat voor ons meenemen.Hebben zij ook meteen het idee wat aan de culturele ondergrond van de kids toe te voegen.....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nathalie

Ik wil deze site graag gebruiken om Uganda zo dicht mogelijk naast nederland te leggen. De gelegenheid gebruiken om mensen in nederland toch de kans te geven om met de familie mee te leven en mee te kijken om zo het gemis van de mogelijkheid om fysiek over de komen vliegen kleiner te maken!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 86
Totaal aantal bezoekers 105738

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

The Arinda's in Uganda

Landen bezocht: