‘Voor we naar nederland gaan...’ 2 -2009 - Reisverslag uit Bushenyi, Oeganda van Nathalie Arinda Jonkergouw - WaarBenJij.nu ‘Voor we naar nederland gaan...’ 2 -2009 - Reisverslag uit Bushenyi, Oeganda van Nathalie Arinda Jonkergouw - WaarBenJij.nu

‘Voor we naar nederland gaan...’ 2 -2009

Door: nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

27 Maart 2009 | Oeganda, Bushenyi

27 maart 2009

Lieve Allemaal,

Zo!! Vrijdag middag drie uur... een leeg gebouw zoals gebruikelijk... ik heb van de week een respectabele stapel taken de deur uit gewerkt, en heb er nu net weereen afgerond... Twee van mijn committee members van ‘Silent Voices’ zitten achter een ander buro echter nog hard te zweten op de informatie folder voor de organisatie die we willen printen. Terwijl ik op hun ‘eindresultaat’ zit te ‘wachten’ kan ik eindelijk een vergane belofte vervullen: het schrijven van een nieuw webbericht...

Kids Corner:
Kemba: zit weer lekker in het school ritme en heeft er plezier in. Ze is erg goed in het werk dat ze voorgeschoteld krijgt (optellen, woordjes schrijven) en heeft daardoor de luxe energie te hebben voor andere zaken. Zo speelt ze ‘juffie’ op het voetbalveld door de hele klas wel even te organiseren voor de juf... geen klas staat mooier in de rij dan ‘de hare’.
Hansje: gaat gezellig met Kemba mee tegenwoordig. In de eerste schoolweken had ik het ‘s morgens zwaar te verduren om t manneke uit bed te krijgen: gejammer, slaan, beiten... half 7 was toch echt niet zijn tijd. Gelukkig gaat het nu beter en laat hij het ochtendlijke badritueel halfslapend zo mak als een lammetje aan zich voorbij gaan.
Hansje heeft ook zijn eerste kennismaking met de tandarts mogen meemaken... een tand waar hij ruim een jaar geleden op gevallen was bedacht inene om een vreselijke ontsteking te maken... dus die moest eruit. Momenteel heb ik absoluut geen problemen met tandenpoetsen bij allemaal want ‘anders moeten we naar de tandarts’.... brrr... brrr..
Coly: En Coly vind het dus leuk dat ze ‘s morgens het rijk alleen heeft!! De zandbak overhoop, alle poppen op de bank, hansjes fietsje (O ja!! Hansje heeft zichzelf leren fietsen! Als een speer gaat ie over de heuvel!!) alles van haar en voor haar alleen. Een absolute luxe. Ze vind het dan ook wel weer leuk als ‘The Guys’- zoals ze ze noemt- weer thuiskomen maar over de morgens word toch echt niet geklaagt.
Nummer vier: gedraagt zich goed hedentendage. Ik ben niet meer ziek, en ook niet meer zo intens belachelijk moe. Met de rugpijn valt het tot nu toe alles mee en daar ben ik errug blij mee. Het zachte geschop van de binnenkant als teken van leven vind ik super, dat tovert altijd een glimlach op mijn gezicht. Nummer vier wil er volgens de echo die ik moest doen om aan te tonen dat ik waarschijnlijk toch echt niet in het vliegtuig zou gaan bevallen eind augustus uit...

Werk Woobles:
Nou nou nou... en hier woebelt het er op los... Met de start van de scholen zijn ‘mijn’ scholen ook weer allemaal open, en is de oudergroep ‘Silent Voices’ ook geestdriftig aan dit jaars programma begonnen. En dat komt met werk, veel werk... het bijkomende extra werk om de nieuwe volunteer in te werken, om een aantal applicatie de deur uit te werken, om een goed aantal rapporten ingeleverd te hebben ‘voor we naar nland gaan’ zijn samen goed om het echt druk te hebben. Een ‘to do’ lijst die dagelijks langer lijkt te worden in plaats van korter terwijl je toch wel degelijk taken kunt afstrepen die je klaar hebt... Maar van je hela hola... hard doorwerken, doen wat we kunnen en delegeren waar we kunnen (informatie brochures afstaan aan je committee members bijvoorbeeld) en kijken waar we kunnen komen ‘voor we naar nland gaan’.

Naat’s Nukken:
‘Voor we naar nland gaan’, is momenteel een veel gehoorde uitdrukking in Huize Arinda... als...dan... dan moet dat af ‘voor we naar nland gaan’... bla bla bla... en dat naar nederland gaan komt toch verdacht dichtbij... (28 april). Soms heb ik er vreselijk zin in en kan ik bijna niet wachten, en soms zie ik er vreselijk tegenop. Dan zie ik overal beren en spoken die met name met de kinderen te maken hebben (dat t regent en ik geen regenjassen heb enzo, dat ze uit een ‘geen brood’ cultuur komen, etc etc). Ik probeer die spoken en beren dan maar de ugandeese jungle in te sturen en laat zaken op me afkomen.
Ik heb de kinderen ‘ongelimiteerd appel eten’ beloofd : )!! Appels hebben hier hun intrede gedaan maar voor een ‘schandalige’ prijs... toen ik ze vertelde dat je in nland 9 appels kunt komen tegen de prijs van 1 in uganda kon hun geluk niet meer op... Ikzelf ga me trakteren op ‘ongelimiteerd kaas en yoghurt eten’ denk ik : )!!
De data staan inmiddels ook echt vast: 28 april tot 8 junie... maar de meesten onder jullie weten dat al aangezien ons bezoekrooster tot 95% staat volgeboekt... en dan hebben we echt geen enkele dag voor onszelf gehouden... van de 40 dagen dat we in nland zijn staan er reeds 36 vol met bezoek!!

Gordon’s Goodies:
Dit bericht is het Gordon die een grote verrassing heeft!! Hij heeft een consultancy job aangeboden gekregen (die ie anders misschien niet gedaan zou hebben). Hij heeft de job aangenomen aangezien het hem op korte termijn een scheepje met geld binnen brengt... waardoor ie dus WEL mee kan naar nland!! Zijn vlucht staat geboekt van 12 mei tot 8 junie en we zijn druk bezig met de visum aanvraag. Zodra het visum is goedgekeurd kan de boeking betaald worden en als dan... dan hebben we lekker ook een Pappy in Nederland en dat is absoluut 100% fijn!!

Vanwege de inbraak op mijn yahoo account het ik nu een nieuw adres. En op aanraden van mijn broertje zet ik die adressen dus niet meer zo letterlijk onder deze berichten maar ik neem aan dat jullie er toch nog wel wat van kunnen maken!!

nathalie.uganda at yahoo.com
silent.voices.bushenyi at gmail.com
gkarinda at yahoo.com
tel: 00256-772-665607
00256-712-493959

De foto link is http://picasaweb.google.com/naatinuganda

  • 27 Maart 2009 - 13:16

    Seth:

    Wat een heerlijk verhaaltje :) Ga ik thuis nog een keertje rustig over-lezen

  • 27 Maart 2009 - 16:15

    Tante Nelly:

    leuke berichten. druk heb je het. scheepje met geld en Gordon nog leuker. van je rooster snap ik niet veel maar dat ligt echt aan mij.ik frommel mezelf er wel tussen. liefs tante Nelly

  • 27 Maart 2009 - 20:07

    Tony Gemert:

    Nath en fam.
    Fijn te horen dat het allemaal goed gaat. Ja, ja Nederland komt steeds dichterbij en ik kan me indenken dat het spanning bij je oproept. Hoop je dan weer te mogen begroeten.
    Tot dan Tony

  • 27 Maart 2009 - 20:12

    David:

    de groeten! en tot ziens

  • 28 Maart 2009 - 21:03

    Judith :

    Bij mij ook zacht geschop inderdaad. Herkende het eerst niet maar denk dat ik het al een paar weekjes toch voel. Leuk inderdaad! Ik wens je voor straks een goeie reis! X

  • 02 April 2009 - 07:18

    Eefju:

    lieve naat,

    het is wel duidelijk dat het eeuwen geleden is dat jij voet zette aan nederlandse grond. 9 appels voor 800 shilling, dat zit er helaas al heel lang niet meer in....1 a 1,5 appeltje krijg je ervoor...
    misschien als je het relatief omrekent;
    800 shilling das ruim 1 soda. een soda, das in nederland 2 euro. daar krijg je idd wel 9 kinderappeltjes voor....

    veel plezier met het verheugen, ik verheug met jullie mee!

  • 03 April 2009 - 13:43

    Rianne:

    Geweldig dat Gordon ook mee mag komen genieten van de appels, kaas en yoghurt. Als ik jou was zou ik vooral de hagelslag niet vergeten! En die beren vooral in de Ugandese jungle achterlaten, gaat vast allemaal hartstikke goed!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nathalie

Ik wil deze site graag gebruiken om Uganda zo dicht mogelijk naast nederland te leggen. De gelegenheid gebruiken om mensen in nederland toch de kans te geven om met de familie mee te leven en mee te kijken om zo het gemis van de mogelijkheid om fysiek over de komen vliegen kleiner te maken!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 103
Totaal aantal bezoekers 105800

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

The Arinda's in Uganda

Landen bezocht: