In volle gang 4 - 2008 - Reisverslag uit Bushenyi, Oeganda van Nathalie Arinda Jonkergouw - WaarBenJij.nu In volle gang 4 - 2008 - Reisverslag uit Bushenyi, Oeganda van Nathalie Arinda Jonkergouw - WaarBenJij.nu

In volle gang 4 - 2008

Door: nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

10 April 2008 | Oeganda, Bushenyi

10 April 2008

Hallo Lieve Iedereen,

Na twee tussendoor-berichtjes dan toch een echte ‘maaltijd’ – met volop ongebruikelijke ingredienten!! Het project waar zo lang over gepraat is, is in volle gang. Onze project volunteer is gearriveerd, en de eerste activities zijn van start. Als klap op de vuurpijl kreeg het SNE werk in Bushenyi een onverwachts 2daags bezoek van een Delegatie van de Ministry of Education in Malawi!! – en dat gebeurd toch echt niet iedere dag!!


Kids Corner:
Kemba – Met Kemba gaat het goed. Na nog een aantal keer met verhalen over docenten die slaan thuis gekomen te zijn, ben ik toch maar met het Hoofd van School gaan praten. Het resultaat is : een veel blijere Kemba – die is namelijk in de andere Middle klas gezet met een Docente die blijkbaar van nature niet slaat – en een achtergelaten Middle klas waar nu waarschijnlijk geslagen word zonder er nog iemand over raporteerd??
Ze is vol van schooltje, en juffie spelen – dat juffie spelen gaat goed zolang iedereen precies en meteen doet wat ‘de juf’ wil. De enige pupil die dat welleens niet doet dat ben ik en dan krijg ik lange preken over hoe slecht mijn gedrag is...

Hansje vind het schrijven op het schoolbord (ik heb een deur in de woonkamer met schoolbord krijt beschilderd – bedankt Ma voor dat idee, en Joyce bedankt voor de verf!) in Kemba’s spel wel interesant, maar het netjes stilzitten net wat minder. Hij gaat er dus nogal eens op zijn fietsje vandoor om liever zijn eigen spel te spelen.

Nicole is aan de brabbel! En er komen meer en meer herkenbare woorden in voor. Ze houd overduidelijk van dubbele klanken: mama, papa, kaka, mjam mjam, bebe (voor baby), enzovoorts.
Ze heeft me laatst ook verbaast met wat ze blijkbaar van video’s en verhalen kan onthouden. De door mijn schoonzus toegezonden video ‘The Sound of Music’ is razend populair in ons huis. Nicole heeft zo vaak meegekeken dat ze tegenwoordig op het horen van een fluitje begint te marcheren!!!! De eerste keer gebeurde het bij toeval, en kon ik niet meer stoppen met lachen...Nu wordt er op het effect geanticipeerd en ingespeeld door iedereen en vinden we geregeld Juf Kemba, gevolgt door Hansje en Nicole en de House Girls op een marcheer ronde door huis en tuin!

Work Wobbles:
Werk is een verhaal apart deze keer!! Hilary – onze project volunteer – is er nu voor een dag of 10. En... ik ben blij met haar. Ze is realistisch over wat kan in 5 maanden, en cultuurgevoelig genoeg om zich druk te maken over kleding en andere cultuur gerelateerde zaken. Ze had een interesante ‘inductie’ aangezien ze eerst plaats moest maken voor de onverwachte delegatie uit Malawi waarvoor ik niet alleen het presenteer werk mocht doen, maar ook de bookingen... en dat had ik niet geplanned!!

De aankomst van de Delegatie uit Malawi ging ook nog eens samen met de start van de activities onder ‘Silent Voices’ als organisatie. De 5 scholen met units voor de Deaf (Blind en MR) maken deze week een start met het trainen van docenten die een unit voor de Deaf gaan openen op 9 nieuwe lokaties. Ze krijgen daartoe een hele week de nieuwe docenten op hun school voor training. En aangezien ik niet op 5 scholen tegelijk kan zijn moeten ze het dus echt zelf doen! Erg spannend voor mij... om te zien of wat ik voor hun heb gedaan, ze nu ook aan anderen kunnen door geven! (zie foto link)

De Delegatie?? Dat was voor mij ook een verrassing, hoor!! Ik kreeg een aankondiging van VSO Uganda dat via VSO Malawi een groep van het Ministerie van Education naar het SNE project van Bushenyi zou komen kijken... toen ik vroeg waneer die dan kwamen kreeg ik het vrolijke antwoord: oh, over drie dagen pas!
Toen ik later op die dag de namen en titles kreeg van die ‘groep’ begreep ik pas goed dat het om Hoog geplaatste bezoekers ging en dat er heel wat meer werk was ‘even een presentatie in elkaar draaien’. Zulke hoge gasten moeten namelijk door de bazen van het district ontvangen worden en niet bij het zo gewoone Nathalietje.
Maar ja... gewend als we geworden zijn aan ‘going with the flow’, kon ik na twee dagen rennen en vliegen toch zeggen dat dingen in orde waren, en had ik zelfs nog een halve dag om mijn presentaties voor te bereiden (zie foto link)


Gordon’s Goodies:
Gordon heeft het ook druk met te veel. Zoals gezegt zit het Guest House vol – met een workshop georganiseerd vanuit Kampala – en dat valt samen met het feit dat er in town geen water te krijgen is...En als je dan met Jerry Cannen op en neer mag rennen en in de rij staan om 40 mensen van water te voorzien... dan heb je daar een dagtaak aan.
Hij heeft ook zijn intervieuws gedaan voor de andere post binnen gebouw waar ie een oogje op heeft – of om de post te krijgen, of om deze te gebruiken om zijn broer een baan te bezorgen. Nu is het afwachten waarneer de uitkomsten van die intervieuws bekent gemaakt zullen worden.

Naat’s Nukken:
Nou... zo als uit bovenstaande werk woebels te halen valt ben ik een druk baasje... dat brengt wel meteen de ‘slechte moeder’ gevoelens boven! Ik weet niet meer wat er in de koelkast ligt want daar heb ik smorgens geen aandacht aan besteed. Ik doe dus ontzettend slecht boodschappen of helemaal geen en moet dan een waterig soepje in elkaar improviseren... een avond kwam ik zelfs na donker thuis (een unicum) en vond de kids in het donker – dat er nog maar 1 kaars was (en natuurlijk geen power)...
Dus ik vind het wel fijn als straks de zaak weer een beetje normaler word. Zonder onverwachts bezoekende ministeries, en een Hilary die lekker aan de slag kan/is.. dan hoop ik dat ik weer wat meer kans krijg om werk en thuis in een betere balans te zetten.

Dat is het voor nu!! Tot meer!


Naat en Co
Naatinuganda@yahoo.com
Po Box 170 Bushenyi
Uganda

http://picasaweb.google.com/naatinuganda

Phones:
Naat – 00256-772-665607
Gordon – 00256-712-493959
Home – 00256-712-062054
Skype fone: naatinuganda

  • 10 April 2008 - 13:30

    Joanne:

    Leuk je verhaal te lezen! Moest best spannend geweest zijn om de Malawi education department op je stoep te hebben staan :-)
    Fijn ook dat Kemba nu in een klas zit met een niet slaande docent. Ik zie het "juffie" spelen helemaal voor me, geweldig!
    Je vertelde net dat je boodschappen gaat doen, dus het komt vast goed met je koelkast en de buikies van je gezinnetje.
    Ik zie je over 2 weken! Can;t wait.

    Groetjes, Joanne

  • 10 April 2008 - 16:32

    Hanny:

    Geweldig, Nathalie, wat een verhalen allemaal. Tjonge, wat gebeurt er toch veel in Bushenyi. Fijn dat je zoveel support hebt en dat er (uiteindelijk)toch zoveel tot stand komt.
    Petje af, voor jou en de andere volunteers.
    Veel succes verder,
    Hartelijke groeten,
    Hanny

  • 11 April 2008 - 10:36

    Rianne:

    Leuk, Leuk. Juffie spelen erg herkenbaar, en de reacties op 'stubborn pupils' nogal hard - geen slaan gelukkig. Fijn dat Kemba het nu beter naar de zin heeft!

    Liefs van ons allen, Rianne

  • 12 April 2008 - 09:56

    Martine:

    The sound of music...onze Wieke houdt het bij 'het paard van sinterklaas'. Al maaaaaanden. Affijn, blij te horen dat je hoopt dat de balans weer komt tussen werk en thuis. Volgens Hollandse denkwijzen dan...er kan vast weer iets tussen komen:-)
    Wens je een leuke dag vandaag!
    Groet
    Martine (Vlaanderen)

  • 12 April 2008 - 11:35

    Walter:

    je bent goed bezig Nathalie! Wat een activiteiten! Veel succes en plezier en voortgang met het project. Ik vind het leuk om erover te lezen. Fijn dat het met de kinderen zo goed gaat.


  • 12 April 2008 - 11:40

    Dorine:

    Hoi Nathalie,
    tot mijn verrassing zag ik mijn dochter Eef en kleinzoon Nano op je foto's staan. Ik hoorde dat jullie het heel gezellig hebben gehad samen, met de kinderen. Erg druk lijkt me om èn 3 kinderen op te voeden èn een project te draaien en over te dragen èn een volunteer in te werken èn een ministeriële delegatie met alle afrikaanse égards te ontvangen. Petje af, dat je dat toch maar allemaal trekt.
    Veel succes, en ik hoop dat je ook nog af en toe tijd hebt om van het leven, van je kinderen, je man en van Afrika te genieten.

  • 13 April 2008 - 13:08

    Tante Nelly:

    Lisa vertelde me vanmorgen dat er weer een verhaal van je is en natuurlijk ben ik meteen gaan lezen. Het is echt hollen daar i.p.v. stilstaan! Niet te geloven. Ik heb die site ook bekeken waar een komma en een streepje van weg moest. Heel interessant. Nu zie je eens waarvoor je het allemaal gedaan hebt en wat je tot stand hebt gebracht. Zijn er nu genoeg docenten om de gebarentaal aan te leren op de 9 nieuwe scholen? Dat leer je toch niet zomaar (weet ik van Christina)? Heb je nu weer 2 housegirls. Die arme schapen in het donker. Gelukkig herkenden ze hun moeder!Gefeliciteerd met Hillary.
    Liefs, Nelly Bos

  • 17 April 2008 - 13:39

    Judith:

    Dat is een helehoop nieuws weer! Ik heb inmiddels mijn ticket 'terug' naar belgie geboekt. Op 4 juli, zo snel al. Kan het niet geloven, nou tot snel maar weer, ik ben van plan binnenkort nog eens naar Ishaka te gaan dus wie weet tot zien.

  • 19 Mei 2008 - 13:11

    Moniek:

    Als ik het zo lees kan jij aardig horden springen, zelfs als je ze van te voren niet hebt zien staan!
    Enne die kids, die zijn meestal heel makkelijk in het vergeven hoor als je het druk hebt gehad en je wilt dan een "inhaalrace" met ze maken. Daar kan ik nog weleens wat van leren....
    Succes ermee meid!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nathalie

Ik wil deze site graag gebruiken om Uganda zo dicht mogelijk naast nederland te leggen. De gelegenheid gebruiken om mensen in nederland toch de kans te geven om met de familie mee te leven en mee te kijken om zo het gemis van de mogelijkheid om fysiek over de komen vliegen kleiner te maken!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 91
Totaal aantal bezoekers 105776

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

The Arinda's in Uganda

Landen bezocht: