Afgelopen.... 9-2008 - Reisverslag uit Bushenyi, Oeganda van Nathalie Arinda Jonkergouw - WaarBenJij.nu Afgelopen.... 9-2008 - Reisverslag uit Bushenyi, Oeganda van Nathalie Arinda Jonkergouw - WaarBenJij.nu

Afgelopen.... 9-2008

Door: nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

09 September 2008 | Oeganda, Bushenyi

9 September, 2008

Lieve Iedereen,

De Grote Vakantie is afgelopen... aan jullie kant van de globe ... Kemba’s vakantie nam een verrassende wending die maar weer laat zien dat in dit land echt alles kan!! Ze kreeg vakantie op 8 augustus en zou 8 september weer beginnen... en daar had ze zin in... Wie kon vermoeden dat er op 7 september via de radio een week aanvast zou worden geplakt?? Er werd (in lokale taal) via de radio bekent gemaakt dat scholen pas 15 september weer open mogen en dat ieder schoolmanagement die zich daar niet aan houd het risico neemt in het gevang te worden gegooit... Gordon bedacht zich optijd dat ik die taal niet versta en belde even op met de mededeling... Mijn logische vraag ‘maar waarom dan’?? bleef onbeantwoord... Kemba zit dus diep teleurgesleld en niet begrijpend nog een weekje thuis... niks niet ‘afgelopen’ dus.

Kids Corner:
Kemba – heeft dus nog een weekje vakantie. Ze vermaakt zich met allerlei leuke nieuwe dingen. Ze heeft puzzelen ontdekt en doet dat erg goed. Ze kreeg 2 puzzles van iemand: 1 met 35 stukjes, en 1 met meer dan 100... tot haar eigen verbazing kan ze inmiddels ook de puzzle met meer dan 100 stukjes zelf maken!
Ik heb ook (eindelijk) de computer die ik een goed aantal maanden geleden voor haar (en de anderen) gekocht had geinstalleerd en (laten) voorzien van een programme ‘Gcompress’. Dat is een programme speciaal voor ‘Kembaatjes’ die ze de muisbewegingen, klikken en dubbelklikken leert, en allerlei taal en rekenspelletjes heeft. Ze is er helemaal weg van, en Hansje doet het ook heel goed!!
Hansje – werkt zich door een heftige tijd... voor het eerst in zijn prille bestaan verdwijnen er in korte tijd een groot aantal mensen uit zijn leven waar ie niet blij van word. Ten eerste gingen aan het begin van de vakantie beide huismeiden er weereens van door (1 had ik since zijn geboorte en ze ging ervandoor zonder ook maar gedag tegen hem te zeggen). Ten tweede zijn twee volunteers die hij echt heel leuk vond in een tijdspanne van 3 wkn resp. weer naar Engeland, en naar Nederland teruggegaan. Hansje had vanaf het begin een warm hart voor Fransje (zou het in de naam gezeten hebben??) Fransje was hier voor meer dan een jaar... dus zolang als hij zich kan herrinneren... hij snapt niet wat Fransje nou toch in Nederland te zoeken heeft, hij is toch veel leuker??
Fransje’s terug keer naar Nederland deed Kemba de uitspraak ‘I want to skipp topclass’ ontlokken. Toen ik vroeg waarom antwoordde ze zeer gedegideerd dat ze dan volgend jaar al in P1 zou zitten en dus naar Nederland zou gaan...
Nicole – doet ondertussen hard haar best op het imiteren van het hele arsenaal aan gezichtuitdrukkingen die de andere twee haar voordoen... hilarisch... ze begint aardig te brabbelen en krijgt sinds een week ook geen borstvoeding meer!! Ik had een weekend werkje in Kampala en besloot dat het tijd was om haar achter te laten en de gelegenheid te baat te nemen dat ik 4dagen fysiek afwezig zou zijn... en aldus geschiedde. Ik moet er harder aan wennen dan zij... dat er een einde is gekomen aan 4 jaar borst voeden... en dat ik dus geen echte babies meer heb...



Work Wobbles:
Vakantie voor de Kids of niet... afscheidnemen van mensen of niet... werk gaat ondertussen gewoon door. Ik heb nog een paar applicaties de deur uit gedaan... heb afscheid genomen van Hilary – onze project volunteer – heb wat presentaties voor de deur staan en ben zoals gezegd dus ‘alweer’ naar Kampala geweest. Onderhandelingen met VSO (die me een ‘follow up’ volunteer op Hilary beloofd hadden maar die dus niet hebben) horen er ook bij... overgoten met ritjes naar de studio van Radio West met ouders en docenten voor opnames en uitzendingen in een poging ‘Silent Voices’ meer bekendheid te geven. Mijn voornemens om het district te gaan rondcrossen om een goede voortgezette school voor het Doven Onderwijs te identificeren zijn dus door de intresante ommekeer van het ministery met een weekje opgeschoven... eerst even wachten tot de vakantie dan toch echt afloopt...

Gordon’s Goodies/ Naats nukken:
Vakantie’s lopen af... placements van volunteers lopen af... application deadlines lopen af... en wat ook afliep was het leven van mijn Nederlandse Oma... Dat was me gelukkig door diverse familieleden vooraangekondigd dus onverwacht kwam het niet. Neemt niet weg dat er in Huize Arinda tijdelijk een strijd was met de afstand tussen nederland en uganda en de financiele (on)mogelijkheid om die afstand te overbruggen. Oma’s zijn in de Ugandeese cultuur hoogaangeschreven, en het bijwonen van begrafenissen word gezien als een respect aan het leven... het is cultureel gemakkelijker een bruiloft te missen dan een begrafenis... Gordon had het er de eerste dagen moeilijker mee dan ik dat ik niet kon gaan... pas nadat ik onder woorden bracht dat ‘niet gaan’ niet goed voelde, maar ‘gaan’ ook niet kwam ie een beetje tot rust... ‘niet gaan’ betekende: de begrafenis missen, ‘gaan’ betekende: kinderen achterlaten en na al die jaren maar voor een paar dagen naar nederland springen en alles en iedereen weer achter laten zonder kans op bezoek en praten???...

Hieronder twee foto’s uit de tijd van Cynthia-en-Evert’s bezoek... een leuke kijk op mijn drie kleine kleutertjes!!

Groetjes!!
Naat en Co
Naatinuganda@yahoo.com
Po Box 170 Bushenyi
Uganda

http://picasaweb.google.com/naatinuganda

Http://silentvoices.wordpress.com

Phones:
Naat – 00256-772-665607
Gordon – 00256-712-493959
Home – 00256-712-062054
Skype fone: naatinuganda

  • 09 September 2008 - 09:59

    Seth:

    Dat zou GCompris zijn :) Amber vindt het ook erg leuk

    (De naam is een grapje in het Frans: j'ai compris/je comprends)

  • 09 September 2008 - 10:30

    Eefju:

    oke oke, druk op werk of neit, toch even lezen hoor :)

    jeetje, wat een leuke foto's! Hansje heeft toch echt vele van nano weg, zeker nu deze ongeveer hetzelfde kapsel draagt.

    En jeetje, fransje al weer terug in nederland, is het dan alweer zo lang geleden dat ik daar was?

    en hilary ook alweer weg?

    van stilstand is alleszins geen sprake, duidelijk.

    ik droom nog even weg bij mijn desktop met daarop jouw uitzicht en verheug me op de tijd dat ik weer zulke foto's kan maken!

  • 09 September 2008 - 11:26

    Willem:

    Blijft prettig te horen dat er nog landen zijn waar je gewoon in het gevang wordt gegooid als je niet luistert.

    Puzzels sterken de geest en in combinatie met de eerste stappen op de pc begint een eerste speeltje al aardig in de buurt te komen. Wat gaat het worden Wifi, een Psp3 of toch een XBox?

    Ik kan me voorstellen dat Hansje niet echt blij wordt van al die veranderingen. Aan de andere kant, nog een heel jaar met Fransje...poeh...da's ook niet niks.
    Ik bereid me hier al weer weken voor op de hernieuwde kennsimaking en wat verder komen gaat. Maar ja, dat kan ik hem moeilijk duidelijk maken.

    Enne...hier doen we babies echt al veel eerder in dé 'ban' hoor.

    Het is trouwens dat ik mijn pen naast de wilgen heb neergelegd anders had ik graag wat dieper ge-VSO-ed,als je begrijpt wat ik bedoel.

    Sterkte met het verlies van je oma. Blij dat ze in het land waar je nu verkeert er gezonde en humane denkwijzen op na houden. (Waarom kunnen de leiders van die landen dat -generaliserend- nu toch ook niet?)

    Hier stoppen we oudjes weg en als ze ziek worden halen we ze na zestig jaar ook gewoon uit elkaar. Stoppen we de een in een verzorgings/verpleegtehuis en de ander mag op zichzelf of in een bejaardenflatje blijven wonen. Kunnen ze af en toe es bij elkaar op bezoek...voor een kopje kofie.

    B,J&J zien er geweldig uit. Alleen ben ik er nog niet uit...wie is nu wie??

  • 30 September 2008 - 19:05

    Judith Okumu:

    Pottakke, heb ik net een enorme reactie gtypt, druk ik op een verkeerd knopje en weg is alles. Nu kan ik niet eens het trage internet de schuld geven maar alleen maar mijn zelf. Dus deze keer alleen maar de groetjes en sterkte met het erlies van je oma. Niet leuk om ver weg te zijn, mijn oma is twee jaar geleden (dus ook toen ik in Mbarara zat) overleden. Blijft raar, omdat je er niet echt bij geweest bent. Tot mails!

    Liefs!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nathalie

Ik wil deze site graag gebruiken om Uganda zo dicht mogelijk naast nederland te leggen. De gelegenheid gebruiken om mensen in nederland toch de kans te geven om met de familie mee te leven en mee te kijken om zo het gemis van de mogelijkheid om fysiek over de komen vliegen kleiner te maken!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 106
Totaal aantal bezoekers 105740

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

The Arinda's in Uganda

Landen bezocht: